Kansa taisteli, miehet kertovat: Lucasfilm Gamesin alkuvuosista Irrationalin loppuun
Pelibisneksen historia on kumpuileva, täynnä tarinoita. Mösjöö Rautiainen tarjoilee meille linkkilöydöistään kaksi artikkelia, joissa tähystellään niin pelialan kolmen vuosikymmenen takaisiin inspiraationtäyteisiin vuosiin LucasFilm Gamesillä kuin Irrational Gamesin nousuun ja tuhoon.
George Lucas perusti LucasFilm Games –pelitalon vuonna 1982. Tiimillä oli hurjan vapaat kädet ja avoimet budjetit tehdä huikeita, peliteknologiaa ja pelitarinankerrontaa avartavia teoksia.
Irrational Games puolestaan perustettiin vuonna 1997 – ja yhtiö suljetaan tänä vuonna. Vuosien mittaan studio teki vain kourallisen pelejä, jotka olivat tosin sitäkin merkittävämpiä. Mutta viisi vuotta on liian pitkä aika tehdä yhtä ainoaa peliä – olkoonkin se Bioshock Infiniten kaltainen mestariteos.
Mitä firmoissa tapahtui? Miten pelejä tehtiin ja tehdään, millaisia ihmisiä klassikkopelien takaa löytyy ja miksi Irrational suljettiin? Keitä pannullinen teetä ja lue ajan kanssa.
Lue juttu: The early days of Lucasfilm Games, as told by those who lived it
Lue juttu: The final years of Irrational Games, according to those who were there
Lisää aiheesta
BioShockit, System Shock 2:n tehnyt Irrational Games suljetaan
Irrational Gamesin jäähyväiset BioShock Infinitelle
LucasArts muistoissamme Dome ja lukijat muistelevat
Ron Gilbert yrittää saada Monkey Island -oikeudet käyttöönsä Disneyltä