Uusimmat

PC on pelikehittäjien keskuudessa next gen -konsoleita suositumpi

01.03.2013 15:00 Miikka Lehtonen

Kyllä PC-pelaajien kelpaa taas paukutella henkseleitään, sillä tuore tutkimus on paljastanut, että PC on pelikehittäjien keskuudessa melkein viisi kertaa suositumpi kehityskohde kuin seuraavan sukupolven konsolit! Pistäkää viulut pussiin, pojat! Tämä peli on jo pelattu! Vai onko sittenkään?

GDC, eli Games Developers’ Conference, on vuotuinen pelikehittäjien tapahtuma, jossa alan ihmiset tapaavat, kuuntelevat esitelmiä ja oppivat uusia asioita. Perinteiseen tyyliinsä GDC:n järjestäjät ovat lähettäneet osallistujille kyselyn siitä, mitä he parhaillaan pelialalla tekevät. Eräs kysymys koski heidän seuraavan pelinsä alustaa. 49% ilmoitti kehittävänsä PC-peliä kun taas vain 11% vastasi kehittävänsä peliä seuraavan sukupolven alustoille. Vertailun vuoksi 13% ilmoitti kehittävänsä peliään PS3:lle ja 13,2% Xbox 360:lle.

Joten olikos se sitten siinä? Seuraava konsolisukupolvi kuoli ennen kuin ehti alkaakaan, koska laitteelle ei kehitä pelejä kuin pari huru-ukkoa? Ei suinkaan. Nyt pitää nimittäin ottaa huomioon, että suuri osa GDC:n kävijöistä on indie-kehittäjiä, jopa 53% heistä. Ja indie-miehet toki kehittävät pelejään pääasiassa PC:lle, koska konsolien kehitysympäristöihin ei pääse käsiksi ihan noin vain. Niinpä tilasto luonnollisesti kallistuu kohti PC:tä ja varsinkin poispäin uusista konsoleista, joiden kehitysympäristöt ovat entistä tiukemmin lukkojen takana.

Mutta kyseessä ei silti ole uutisankka, vaan osoitus siitä, että peliala muuttuu ja monipuolistuu. Indie-osallistujien määrä kohoaa kamalaa vauhtia ja kuten olemme viime aikoina useammankin pelivaikuttajan suusta kuulleet, he myös vastaavat kasvavassa määrin pelialan innovaatiosta. Eivät toki kokonaan, mutta monet niistä oikeasti kiinnostavista ja vallankumouksellisista ideoista ovat tulleet juuri indie-puolelta.

Niinpä lukujen takana piileekin vissi vinkki konsolikehittäjille: suljettujen alustojen aika on ohi. Jos indiet pistetään hyppimään liian monen palavan renkaan läpi ennen konsoleille kehittämistä tai tie suljetaan kokonaan heiltä, innovaatiot nähdään jatkossakin yhä kasvavassa määrin PC-puolella. Kun seuraavan sukupolven verkkoratkaisut ja kauppa-arkkitehtuurit ovat vielä työn alla, toivottavasti konsolivalmistajatkin tajuavat tämän.

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

Minecraft todistaa konsolien julkaisumallin olevan rikki

Minecraft-testi kertoo, onko laitealusta ajan tasalla

Muropaketin uusimmat