Yritetäänkö pelejä venyttää liian pitkiksi?
Kun pohditaan, onko jokin peli siitä maksettavan rahan arvoinen, nousee pelikokemuksen kesto usein oleelliseksi laadun määreeksi. Pelaajat odottavat viihtyvänsä pelin parissa mahdollisimman pitkään ja pettyvät, jos kokemus onkin ohi muutamassa tunnissa. Tulevaa Brothers: A Tale of Two Sons yhdessä Starbreezen kanssa kehittävä Josef Fares ei oikein ymmärrä tätä näkökulmaa.
Elokuvia aiemmin työstänyt Fares ihmettelee, ettei elokuvienkaan kohdalla pidetä leffan kestoa kokemuksen laatua määrittävänä tekijänä. Kyse ei ole siitä, kuinka monta tuntia kokemus kestää vaan siitä, kuinka laadukasta pelin parissa vietetty aika on. Faresin mukaan kolme tuntia laadukasta aikaa on parempi kuin kymmenen tylsäksi käyvää tuntia.
Brothers: A Tale of Two ei kestäkään kuin runsaat kolme tuntia. Fares toteaa, että pelin olisi helposti saanut venytettyä yli kaksi kertaa pidemmäksi, mutta silloin kokemus olisi saattanut muuttua itseään toistavaksi. Nyt kaikki, mitä pelissä tapahtuu, nähdään aidosti vain kerran läpipeluuta kohden.
Jos kokemukselleen lähtee laskemaan tuntihintaa, erityisesti ladattavat pelit tarjoavat joka tapauksessa useimmiten huomattavasti pidemmän kokemuksen käytettyä euroa kohden kuin mainitut elokuvat tai vaikkapa tuopillinen virvoitusjuomaa. Tästä huolimatta nimenomaan pelien kohdalla teos koetaan vajavaiseksi, jos kokemus ei kestä tarpeeksi pitkään. Erikoinen ilmiö.
Lähde: Eurogamer
Lisää aiheesta
Eikö tämä peli lopu ikinä? No ei!