Uusimmat

Stormrise -ennakko (PC, PS3, 360)

02.03.2009 17:55 Miikka Lehtonen

Konsolit ja tosiaikastrategia ovat perinteisesti olleet kuin vesi ja öljy: yrittää voi, mutta niiden sekoittamisesta ei tule suotuisaa tulosta. Viime aikoina jotkut rohkeat ovat huomanneet, että jos RTS:n käsitteen murtaa palasiksi ja kokoaa yhteen uudella tavalla, homma voi toimia. Tätä lähtee yrittämään myös Stormrise.

Total War -peleistään tunnetun Creative Assemblyn tuleva strategiapeli sisältää aivan uudenlaisen tavan hallita joukkoja, sekä entistä suuremman painotuksen toimintaan näpertelyn sijaan. Jokohan näillä aseilla avattaisiin ovia konsolipelaajien sydämiin?

Stormrisen keskeisin innovaatio on sen ohjaussysteemi. Voidaan todella puhua pelin keskipisteestä, sillä ilman erikoista kontrollisysteemiä koko peliä ei olisi olemassa. Projekti kun alkoi Creative Assemblyn ohjelmoijan yritettyä keksiä hauskoja uusia tapoja yksikönhallintaan. Löydetty ratkaisu oli niin hyvä, että yksinkertaisen demon ympärille rakennettiin kokonainen peli.

Tämä uuden teknologian huikeus tunnetaan vapaasti suomentaen nimellä piiskavalinta. EndWarin tavoin pelaaja seuraa pelin tapahtumia valitsemansa yksikön selän takaa, pyöritellen kameraa haluamiinsa suuntiin ja ihaillen näin tapahtumien kulkua. Kaikkien yksiköiden pään päällä leijailee kilpi, joka ilmaisee puolen lisäksi yksikön tyypin ja keston.

Yksikön vaihto tapahtuu oikealla analogitikulla. Sitä heiluttelemalla ruudulle piirtyy valintaviiva, jolla maalataan halutun yksikön kilpi, jolloin kontrolli ja kamera siirtyvät kyseiseen yksikköön. Mekaniikka toimii hyvin, jopa tiiviimmistä yksikköryppäistä valittaessa, sillä peli osaa lomittaa kilvet hyvin ja valintaviiva on riittävän tarkka.

Muu ohjaussysteemi toimii samoilla periaatteilla. Vasemmalla tikulla liikutellaan käskytähtäintä, jolla osoitetaan halutulle yksikölle kohteita ja aktivoidaan erikoiskykyjä. Peli on pyritty pitämään kaikilta osa-alueiltaan yhtä virtaviivaisena, sillä kummallakin sodan osapuolella on yhteensä yhdeksän yksikköä, jotka on jaettu jalkaväkeen, raskaisiin maajoukkoihin ja lentohärveleihin. Ideana on, että palaset ovat simppelit mutta niitä voi yhdistellä monella tavalla.

Potentiaalia uudeksi EndWariksi on selvästi ilmassa, mutta tie ei ole täysin esteetön. Kontekstipohjainen komentotähtäin on hyvä idea, mutta sillä on tapana tulkita pelaajan komentoja vähän sinnepäin. Sillan alle komennettu jalkaväkiryhmä päätyykin sillan päälle, koska pelin mielestä tähtäin oli kaksi pikseliä liian ylhäällä ja muuta sellaista.

Pelaaja on myös vahvasti sidoksissa omien yksiköidensä näkökenttään, mikä tekee ahtaissa tiloissa liikkumisen ja käskemisen todella hankalaksi.

Mitään suuria rakenteellisia muutoksia on turha odottaa näin lähellä pelin valmistumista. Mahdolliset lääkkeet ongelmiin löytyvätkin siis toivottavasti opettelun ja totuttelun kautta. Pureudumme syvemmin Stormrisen maailmaan ja palaamme asiaan myöhemmin arvostelun myötä.

 

Tekijä: Creative Assembly
Julkaisija: Sega
Testattu: PlayStation 3
Tulossa: PC, PlayStation 3,Xbox 360
Julkaisu: Maaliskuu 2009
Pelin kotisivu: http://www.sega.com/stormrise/
Miikka Lehtonen

 

Lisää aiheesta

Tom Clancy’s EndWar (DS, PSP)

Tom Clancy’s Endwar (PS3, 360)

Lue myös

Elven Legacy -ennakko (PC)

Eternal Sonata (PS3)

Manhunt 2 (PS2, Wii)

Race Pro (360)

Sam & Max Season 1 (Wii)