Uusimmat

Haastattelussa NHL 08 -jääkiekkopelin tuottaja Dean Richards

17.09.2007 23:28 Mikko Rekola

Electronic Arts järjesti medialle mahdollisuuden haastatella maailman myydyimmän jääkiekkopelisarjan tuottajaa juuri ennen uusimman osan julkaisua.

Paikalla oli myös eDomen Mikko Rekola, joka kävi kiinni tuottaja Dean Richardsiin ja sai mukaansa muun muassa eksklusiiviset vinkit verkon heiluttamiseen.

Lukaise tämän jutun yhteydessä myös NHL 08 -arvostelumme.

Mitä uutta olette kehittäneen tämän vuoden versioon?

 Mielestäni pelin syvyys on suurin parannus. Olemme keskittyneet kokonaisuuteen, muokkaamalla peliä simulaation suuntaan. Parempi elämys syntyy pienistä yksityiskohdista. Nyt hyökkääminen vaatii enemmän taitoa ja peliälyä. Vapaata tilaa on vain rajallisesta ja näin pelaajien erot tulevat esiin. Puolustuspelaaminen on helpompaa, mutta silti sopivan haastavaa kokeneemmillekin. Sanoisin pelin olevan peräti viidestä kymmeneen kertaa syvällisempi kokemus kuin NHL 07.

Olet työskennellyt EA:lla nyt seitsemän vuotta. Mitkä ovat mielestäsi suurimmat muutokset pelisarjan historiassa?

 Uuden sukupolven myötä tullut ulkoasullinen loisto on tärkeää. Kuitenkin suurin asia on taitokiekon vallankumous. Mahdollisuus käyttää analogitatteja antaa pelille aivan uudenlaisen tuntuman. Viime vuoden versio on omalla tavallaan mullistavin koko jääkiekkopelien historiassa. Mahdollisuus pelata myös rystyllä loi peliin uusia tilanteita. Tänä vuonna paransimme pohjimmiltaan toimivaa pelitapaa ja teimme muutoksia luisteluun.

Miten olette huomioineet pelisarjan suomalaisten ystävien toiveet?

 Saimme paljon mukavia kommentteja ja hyviä ideoita. Kaikki halusivat peliin mukaan SM-liigan ja se oli tärkein tavoitteemme. Valitettavasti emme ehtineet lisätä peliin mahdollisuutta tahkota kautta läpi teidän liigassanne, mutta yritämme mahdollistaa sen tulevaisuudessa.

Monia jäi viime vuonna harmittamaan laiskasti päivittyvät pelaajarosterit. Onko tänä vuonna tulossa muutoksia? Entä miten tärkeänä näet tuottajan näkökulmasta ajan tasalla olevat kokoonpanot?

 Henkilökohtaisesti ne ovat minulle hyvin tärkeitä. Aiomme päivittää pelaajatiedostoja mahdollisimman usein. Keskitymme ensisijaisesti NHL-joukkueisiin, mutta myös SM-liiga ja Elitserien tulevat päivittymään resurssien mukaisesti. Teknisesti on helppo siirrellä olemassa olevia pelaajia joukkueiden välillä. Ongelmia aiheuttavat kesken kauden mukaan tulevat uudet pelaajat. Heidän lukumääränsä tuntuu olevan vuosi vuodelta suurempi. Aiomme kuitenkin keskittyä rostereihin julkaisun jälkeenkin pitkälle ensi vuoteen.

Mikä on hauskinta NHL 08:ssa?

Tämä on helppo kysymys. Ehdottomasti ottelun pelaaminen maalivahtina. Näin tulee peliin aivan uusi näkökulma. Olemme kehittäneet pelimekaniikan haasteelliseksi, joten opittavaa riittää. Veräjänvartijana pelaaminen innostaa myös sellaisia henkilöitä, jotka eivät välttämättä edes pidä jääkiekosta. Pelaajalle annetaan mahdollisuus seurata samalla peliä ja vaihdella ketjuja. Palkitsevinta on nähdä oman joukkueen tekevän maaleja itse rakennetuilla kuvioilla.

Millaista oli luoda pelisarjan uusin osa? Mitä ongelmia kohtasitte?

 Työ oli välillä raskasta, mutta samalla palkitsevaa. On upeaa olla mukana luomassa peliä, jota pelataan kaikissa kiekkomaissa. Meille on kunnia kuulla mukavia kommentteja aidoilta tähdiltä, kuten Teemu Selänteeltä. Jos huippuammattilaiset ovat tyytyväisiä, olemme onnistuneet ainakin jossakin. Ongelmista suurin on aika. Vuodessa on vain rajallinen määrä päiviä. Aina on asioita joita haluaisi vielä mukaan.

Voitko antaa vinkkejä pelaamiseen?

Esimerkiksi rangaistuslaukauksiin on olemassa pieniä niksejä. Maalivahdit seuraavat kiekon liikkeitä tarkasti. Näin ollen hyvä tapa yrittää maalia on nojata reilusti toiselle puolelle. Maalin lähestyessä pelaajan kannattaa yrittää väläyttää kiekkoa täysin vastakkaiseen suuntaan nojaamiseen nähden. Näin saadaan tärkeä sivuttaisliike. Häkki varmistetaan vetämällä kiekko takaisin alkuperäiselle puolelle ja ranteella maalin kattoon.

Tapaamisen päätteeksi Dean pelasi ottelun allekirjoittaneen kanssa.  Tasapuolisuuden lisäämiseksi otteluun valittiin kansainväliset säännöt ja suuri kaukalo. Deanin valinta SM-liigan joukkueista pohjautui logoihin. Lopulta mies valitsi HPK:n ja kerhoa vastaan asettui Helsingin IFK. Yllättävän tiukasta väännöstä voittajaksi selviytyi pelin tuottaja lukemin 3-1. eDome kiittää Dean Richardsia haastattelusta ja hyvästä pelihengestä.

Lue lisää eDomesta

NHL 08 (PC, PS2, PS3, 360)

Teemu Selänne tähdittää NHL 08 -lätkäpeliä

Disco Ensemble pääsi NHL 08 –lätkäpelin biisilistalle

NHL 07 (PC)

NHL 07 (Xbox 360)