UUSIMMAT

Toimittajan puheenvuoro: Pelien suoratoisto on tulevaisuutta – onko se pelaajalle hyvä vai huono juttu?

05.04.2019 09:00 | Tuukka Hämäläinen

Pelien suoratoistopalveluista voi ennustaa erittäin merkittäviä seuraavalle sukupolvelle. Tämä tulee varmasti muuttamaan pelimarkkinoita ja pelaamista, mutta tarkkoja käänteitä on vaikea ennustaa.

Elokuvat ja tv-sarjat ovat viime vuosina siirtyneet yhä vahvemmin ja vahvemmin suoratoistoon: leffoja ja sarjoja katsotaan Netflixin ja Amazon Primen kaltaisista palveluista, ja niitä myös tuotetaan suoraan kyseisille palveluille. Sama tulee oletusarvoisesti tapahtumaan myös peleille, mistä saatiin äskettäin uusia ennusmerkkejä. Sonyn suoratoistopalvelu PlayStation Now alkoi juuri toimia uusilla alueilla, myös Suomessa. Google puolestaan julkisti suoratoistopelaamiseen keskittyvän alustansa Stadian, jonka pitäisi avautua vielä tänä vuonna. Huhujen mukaan myös Xboxilla ollaan menossa samaan suuntaan, ja yhtiö valmistautuu suureen julkistukseen E3-messuilla.

Mobiilipuolella kotimainen Hatch on tietysti tarjonnut samanlaista palvelua jo hyvän aikaa.

Kaikki näyttää siltä, että tulevaisuudessa pelejä pelataan yhä enemmän suoratoistolla. Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että peli ei pyöri konsolilla tai PC:llä, vaan pilvipalvelussa, ja sitä vain streamataan pelikoneen kautta. Pelaaminen siis edellyttää aina verkkoyhteyttä, mutta pelaajat eivät osta pelejä, vaan maksavat palvelun tilausmaksua.

Pelien suoratoiston plussat ovat ilmeiset. Ensinnäkin, pelejä on helppo kokeilla, aivan samoin kuin tv-sarjoja Netflixistä: ei tarvitse maksaa erikseen mistään tai sitoutua mihinkään, jos jäsenyys on jo olemassa.

Toiseksikin, itse pelialustan ei tarvitse olla niin tehokas kuin peli muutoin edellyttäisi. Tarvitaan vain nopea verkkoyhteys, ja esimerkiksi PlayStation Now toimii todistettavasti langattomalla 100mb -yhteydellä oikein hienosti. (Stadian on lupailtu suoratoistavan jopa 4K-tasoista peliä vain 30MB/s-yhteydellä, mutta uskoo ken tahtoo.) Parhaimmillaan tämä voisi tarkoittaa, että konsoleista tulisi kevyempiä, edullisempia ja pitkäikäisempiä, mikä olisi parasta niin kuluttajille kuin ympäristöllekin.

Netflix ja pelien jo olemassa olevat suoratoistopalvelut vihjaavat kuitenkin mahdollisista ongelmista. Aivan samoin kuin Netflixin tarjonta tulee ja menee, myös PlayStation Now:n ja Xbox Game Passin (joka on hieman erilainen pelipalvelu) tarjonta vaihtelee. Jos aikoo pelata massiivista roolipeliä satoja tunteja tai haluaa voida palata NHL:n pariin aina kun kaverit ovat käymässä, sotkee valikoiman muuttuminen suunnitelmia.

Eli aivan samoin kuin Netflix ja muut palvelut eivät ole pystyneet korvamaan elokuvan omistamista, eivät pelipalvelutkaan nykyisellään näytä korvaavan pelien ostamista omaksi.

Viime kädessä haluan kuitenkin mahdollisuuden palata vaikkapa Jurassic World: Evolutionin puistojen pariin tai läpäisemään Horizon Zero Dawnin uudelleen silloin kun minua huvittaa, enkä halua jonkin palvelun sattumanvaraisten muutosten vaikuttavan asiaan. Tai toisin sanottuna: kun huomasin, että erinomainen Oddworld: Stranger’s Wrath on todellakin pelattavissa PlayStation 4:llä PS Now -palvelun kautta, tuli minulle lievä kiire ehtiä pelaamaan sitä uudelleen ennen tuota jossakin tulevaisuudessa lymyilevää, petollista deadlinea.

On siis melko varmaa, että suoratoisto ei tule korvaamaan täysin pelien myyntiä. En myöskään usko sen ratkovan muitakaan pelaajakuntaa vaivaavia ongelmia, kuten vaikkapa yksinoikeuksia. Microsoft tuuttaa tälläkin hetkellä omat yksinoikeuspelinsä Xbox Game Passin valikoimaan heti julkaisupäivänä, enkä näe mitään syytä, miksi tämä muuttuisi suoratoiston myötä. Google puolestaan on perustanut jo nyt Stadialle oman kehitysstudion (ks. VG24/7), ja lyön vaikka vetoa, että sen hengentuotteita ei muille alustoille tuoda.

Peliyhtiöiden, -julkaisijoiden ja -alustojen kilpailu siis jatkunee tulevaisuudessakin, ainakin jossain mitassa. Jatkossa pelaajat voivat hyvin joutua samaan ärsyttävään tilanteeseen kuin monet tv-viihteen ja leffojen ystävät, eli maksamaan samaan aikaan useasta suoratoistopalvelusta, koska yksi ohjelma on tuolla ja toinen täällä.

Yksi positiivinen mahdollisuus olisi, jos PlayStation Plussan ja Xbox Live Goldin kaltaiset jäsenpalvelut sulautettaisiin suoratoistopalveluihin. Ainakin siinä vaiheessa, kun kaikki suuret pelijulkaisut ovat heti julkaisupäivänä myös suoratoistossa, tuntuu naurettavalta rahastukselta maksaa samaan aikaan kahdesta Pleikkarin tai Xboxin tilauspalvelusta, etenkin kun verkkopelit edellyttävät aina jäsenyyttä. Uskoisin, että tämä tilanne muuttuu jollakin tapaa seuraavalla sukupolvella.

Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että pelien suoratoisto tulee nousemaan tärkeäksi levityskanavaksi, mutta ellei palveluiden ja yhtiöiden toiminta jotenkin olennaisesti muutu, on sen hyödyllisyys pelaajakohtaista. Jos haluat kokeilla uusia pelejä ja ylipäätään pelaat monia eri pelejä, voi suoratoisto olla parasta ikinä. Jos taas pelailet pitkään samoja pelejä ja haluat mahdollisuuden palata niiden pariin milloin tahansa, voi edelleen olla parasta ostaa pelit omaksi.

Yksi asiaan vaikuttava seikka on tietenkin hinta. Google Stadian hinnasta ei paljastettu mitään, ja jos seuraavan sukupolven konsolit PlayStation 5 ja Xbox-mikälie panostavat suoratoistoon, tulevat palveluiden hinnat ja toimintatavat varmasti kehittymään nykyisestä. Ei auta muuta kuin odotella.

Keskustelu

"Toiseksikin, itse pelialustan ei tarvitse olla niin tehokas kuin peli muutoin edellyttäisi. Tarvitaan vain nopea verkkoyhteys, ja esimerkiksi PlayStation Now toimii todistettavasti langattomalla 100mb -yhteydellä oikein hienosti. (Stadian on lupailtu suoratoistavan jopa 4K-tasoista peliä vain 30MB/s-yhteydellä, mutta uskoo ken tahtoo.) Parhaimmillaan tämä voisi tarkoittaa, että konsoleista tulisi kevyempiä, edullisempia ja pitkäikäisempiä, mikä olisi parasta niin kuluttajille kuin ympäristöllekin."

Toimittaja tainnut sekoittaa yhteysnopeuksien lyhenteet pahasti. PS Now on toiminut todistettavasti 100Mbit/s yhteydellä, joskin taas Stadian lupailtu 4K toisto vaatii 30MB/s eli 240Mbit/s yhteyden.

Jos pelin 4K striimaukseen ei tuo 30MB/s yhteys riitä, niin ei tarvi 8K toistosta haaveilla hetkeen.

Voisin kuvitella, että toimii tosi hyvin jossain mökillä jumalan selän takana hiukan heikolla 3G yhteydellä, kun 4G:stä ei ole hajuakaan…
Mutta ehkä kukaan ei pelaa ikinä missään muualla kuin valokuidun ääressä!

Muropaketin uusimmat