Uusimmat

Fatal Inertia (PS3, 360)

05.11.2007 12:05 Mikko Rekola

Futurististen ajopelien määrä on laskenut viime vuosina huimaa vauhtia. Uutuuskonsoleilla ei ole nähty tulevaisuuskaahailuita, joilla ennen vanhaan paukuteltiin henkseleitä kasvaneella laskentateholla.

Dynasty Warriorseista tunnettu KOEI kokeilee vanhan kaavan henkiin herättämistä. Ovatko ilmatyynyalukset oikeasti toimivia vai vaan historian siipien havinaa?

 Nimihirviö starttaa kilpaan futurististen ajopelin herruudesta perinteisin keinoin. Pelaajalle tarjotaan menopelejä seitsemästä eri kategoriasta. Jokaisella aluksella on omat tarkasti rajatut ominaisuutensa. Lisämausteita nopeaan kaahaukseen löytyy erilaisista aseista, joihin lukeutuvat perinteisempien pommien ohella erilaiset ketjut ja narumiinat. Ratavalikoima on laaja ja monipuolinen. Erilaisia kilpanäyttämöitä löytyy yli 50.

Tulevan vuosisadan kovinta kilpasarjaa maustetaan kahdella erikoisuudella. Ympäristöt ovat ahtaita ja ratojen varsilta löytyy monenlaisia ansoja. Toinen erikoisuus on mahdollisuus ohjata aluksia vaakatason lisäksi pystysuunnassa. Näin kilpaileminen ei rajoitu samaan tasoon, vaan pelaajan on pidettävä silmät auki aina etu- ja takaviistoon. Geometrista monipuolisuutta saadaan lisää myös mutkissa tapahtuvilla sivuttaisliikkeillä.

Pelimuotojen osalta peli on lajityypilleen uskollinen, sillä valittavana on ainoastaan  neljä vaihtoehtoa; tarinavetoinen ura, yksittäinen kilpailu, harjoittelu ja moninpeli. Uran alussa pelaaja seuraa tekstivetoista tarinaa, jossa kilpakuljettajan alku nousee erilaisten turnausten myötä lähemmäs maailman huippua. Turnausten välillä on mahdollista vaihtaa alusta ja viritellä omaan menopeliin asevaihtoehtoja.

Loistavaa yksinkertaisuutta

 Kilpaileminen ja tunnelma vakuuttavat rankimmankin pessimistin. Nopeasti kiitävät alukset ja refleksejä vaativat radat ovat sopivan koukuttavia. Myös tekoäly on viimeistely. Varsinaista kuminauhatekoälyä ei kuitenkaan nähdä, vaan karkulaisten etumatkaa kurotaan kiinni erilaisilla aseilla. Silti taitavat kuskit yrittävät karkuun kisan alkuvaiheessa.

Ohjaustuntuma aluksiin on jämäkkä ja toimiva. Eri alustyypit käyttäytyvät toisistaan poiketen ja yleensä pelaaja löytää nopeasti oman suosikkinsa. Alukset on tasapainotettu järkevästi. Nopeammat ovat yleensä hankalia hallita tai haavoittuvaisia tulirintamaa vastaan. Näin mukana ei ole yhtä ylivoimaista alusryhmää, vaan kuskit ratkaisevat lopulliset sijoitukset. Tiukassa mutkassa voi halutessaan kokeilla jokaisen aluksen omaa kieppikäännöstä. Kahden liipaisinpainalluksen seurauksena saa aluksen pyörähtämään katon kautta ympäri ja lopuksi kaartamaan haluttuun suuntaan.

Sokkeloisilla radoilla jarrun käyttäminen ei ole huono vaihtoehto jarruboostin vuoksi. Jokainen jarrutus kerryttää jarruboostia, jonka voi laukaista milloin tahansa painamalla jarrun ja kaasun samanaikaisesti pohjaan. Näin hidastuksen mutkissa voi käyttää edukseen suorilla. Nerokasta toimintoa käytetään myös kilpailun starteissa, joissa voi jipon ansiosta saada muihin verrattuna lentävän lähdön.

Pelin elementeistä ainoastaan aseet jättävät toivomisen varaa. Mukana nähdään runsaasti toisiaan toistavia keksintöjä, joilla on tarkoitus hidastaa edessä matkaavan kilpailua. Suurin osa aseista jää tylsiksi ja vaikkapa Mario Karteista tutut jäynät kilpailun johtajalle puuttuvat. Onneksi turnausten edetessä saa sentään käyttöönsä uutta tulivoimaa.

Näyttävää, mutta ei fataalia

 Ulkoasullisesti Fatal Intertia kaahaa aivan nykyisten ajopelien kärjen tuntumassa. Ympäristöt ovat näyttäviä ja yksityiskohtaisia. Parasta niissä on jatkuva elävyys. Paratiisisaarella vesi loiskuu ja puut huojuvat tuulen puhaltaessa. Teemallisesti kisapaikat poikkeavat merkittävästi toisistaan. Yhdessä kisassa kilpaillaan auringon valossa, kun taas seuraava on sijoitettu pimeisiin luoliin.

Pelin musiikkiraita tuo tuulahduksen japanilaisista pelihalleista. Kappaleet soivat kovaa ja korkealta, mikä sopii pelin aggressiiviseen tunnelmaan. Pidin koko kappalevalikoimasta, mutta jotkut voivat pitää raitoja turhan paljon itseään toistavina. Samoilla sanoilla voisi kuvailla alusten ääniä. Eri menopeleistä löytyy erilaisia vivahteita, mutta äänet jäävät pahasti musiikin peittoon.

Fatal Inertia on kokonaisuudessaan erinomainen ajopeli. Se jää kuitenkin suurien nimikkeiden jalkoihin. Syitä ovat lyhyeksi jäävä uratila ja  pelimuotojen niukka valikoima. Mitään kummallisia uudistuksiakaan ei nähdä, sillä hyvin toteutettu jarruboostikin on lainaus 80-luvun puolelta.  Kyseessä on kuitenkin kokeilunarvoinen tapaus ajopelien ystäville. Moninpeli toimii kiitettävästi verkon kautta. Tosin neljän pelaajan rajoitus pelihuonetta kohti saisi laajentua vähintään kaksinkertaiseksi.

 

Tekijä: KOEI Canada
Julkaisija: KOEI
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: Playstation 3,Xbox 360
Pelaajia: 1-4
Pelin kotisivu: http://www.koei.com/fatal_inertia/