Uusimmat

MySims Racing (DS, Wii)

15.08.2009 15:30 Juho Anttila

Electronic Arts työntää Simssejä taas joka suunnalta. Mikäpä siinä, kun pelit myyvät kuin Vaasan Ruispalat supermarketissa. Sarjan Nintendo-spin-off MySims laajenee myös hurjaa vauhtia. MySims Agents on tulossa, mutta sitä ennen suunnataan ralliradoille.

MySims Racing herättää tosipelureissa epätoivon sekaista hilpeyttä jo pelkällä konseptillaan. Eihän tämä voi olla mitään muuta kuin surkea rahastus. Vai voiko sittenkin?

Pelin henkenä on simulaation sijasta hyvin kevyt kartingkaahailu mitä mielikuvituksellisemmilla radoilla. Vauhdinpitoa ryyditetään erilaisilla bonuksilla hetkellisestä kiihdytyksestä erilaisiin radalta kerättäviin aseisiin. Kuulostaa enemmän kuin vähän Mario Kartilta ja se onkin MySims Racingin pahin kompastuskivi.

Sankarikuljettajan saappaissa

MySims Racingin yksinpelin ytimenä toimiva tarinamuoto valjastaa pelaajan, yllätys yllätys, nousevan kilpa-ajotähden rooliin. Vapaasti nimettävä pallopäiden kansoittama kaupunki riutuu, mutta oman kylän sankari voisi nostaa myös paikallisen talouden uuteen nousuun. Mutta myös pahoilla voimilla on omat suunnitelmansa kyläpahasen varalle.

Tarinaa käydään läpi vastaamalla kaupunkilaisten ja potentiaalisten kilpailijoiden asettamiin haasteisiin. Milloin kerätään radoilta erilaisia esineitä, milloin taas ajetaan aika-ajoa tai 1v1-kamppailuja. Välillä radalla on useampikin kuski, ja kun haasteita on tahkottu tarpeeksi, ajetaan läpi joku pelin neljästä kilpasarjasta.

Oman auton viritteleminen on oleellinen osa kokemusta. Haasteista saa palkinnoksi piirustuksia, joiden perusteella rakennetaan autoissa käytettäviä päivitysosia. Nopeuden, kiihtyvyyden, painon ja hallittavuuden välillä tasapainotteleminen tuo peliin mukavasti muokattavuutta, vaikka valtaosa komponenteista onkin pelkkiä koristeita.

Käytössä on kolme eri kokoista automallia, joiden pohjalta kilpurinsa saa suunnitella. Kevytkorinen pikkuauto on nopea ja ketterä, mutta joutuu helposti raskaamman tankin jyräämäksi. Keskikokoinen vauhtihirmu toimii joka kelin ja tilanteen yleistyökaluna.

Radalle hei

Kontrollimetodeissa löytyy mukavasti valinnanvaraa. Pelkällä Wiimotella ohjataan kallistelemalla ohjainta puolelta toiselle. Vaihtoehto on suunniteltu selvästi Mario Kart Wiin rattiohjainkehys mielessä, mutta tuntuma vain on kovin hutera. Nunchukin kanssa ajaminen tuntuu kaikkein vähiten kilpa-ajolta, mutta se on nappien sijoittelun kannalta toimivin ratkaisu. Itse tykästyin Classic-ohjaimeen siitäkin huolimatta, että hyppynappulan tökerö sijoittelu esti samanaikaisen kaasuttamisen ja hyppäämisen.

Ajotuntuma on ohjaimesta riippumatta kohtuullinen arcadekarting-kategoriassa mitattuna. Alussa tuntui, että raiteilla mennään ja pahasti, mutta kun menopeliin sai lisää tehoja, irtosi auto tien pinnasta muutenkin kuin hyppynappulaa takomalla. Kun vielä oppi käyttämään boostia sivuluisun katkaisemiseen, rupesi homma tuntumaan ihan oikeasti kilvan ajamiselta.

Radoilta löytyneet bonusaseet ovat pääosin ihan hauskoja, vaikkakaan eivät ehkä kauhean mielikuvituksellisia. Varsinaisia tuliaseita ei löydy, vaan vastustajia hidastetaan saippuakuplilla, tammenterhoista kasvavilla puilla ja kurpitsoilla. Ufo, joka kuljettaa kuskin pikavauhtia radalla eteenpäin, on apuneuvona liian voimakas, mutta muuten bonusten tasapainotuskin on kohdillaan.

Kisakausi käyntiin

Ratavalikoima voisi olla laajempikin ja varsinkin alkupään reitit ovat suorastaan tylsiä. Pelin edetessä eteen heitetään kuitenkin mielikuvituksellisempia ideoita ja viimeisen neljänneksen esittelemät ympäristöt ovat välillä suorastaan surrealistisia. Kenttiin on myös lisätty oikoreittejä, joita tunteva saa pienen edun kanssakilpailijoihinsa nähden.

Kuten arvata saattaa, yksinpeli käy pian tylsäksi eikä kisojakaan riitä loputtomasti. MySims Racing onkin parhaimmillaan kavereiden kanssa pelattuna. Enimmillään neljään osaan jaetun näytön moninpelistä irtoaa monet naurut, vaikka näkyvyys aika pieneksi piiperrykseksi menevillä ruuduilla ei olekaan paras mahdollinen. Radat on vain katsottu läpi aika äkkiä, minkä jälkeen pelaaminen jää helposti satunnaiseksi huviksi.

MySims Racing ei antanut konseptinsa puolesta odottaa oikein mitään. Lopputulos yllätti, sillä peli on toteutettu huolella ja vaikkei huippukohtia juuri löydykään, ei käteen jäänyt myöskään suurempia valituksen aiheita. Sen sijaan itselleni heräsi kysymys, onko oikeastaan reilua tuomita sinällään onnistunutta teosta sillä perusteella, että joku toinen tekee samat asiat paremmin?

Mario Kart Wii hallitsee kevytkartingkenttää sen verran suvereenisti, ettei ihan kohtuullisen hyvä suoritus riitä horjuttamaan sen asemaa. MySims Racing yrittää erottua kustomoinnilla ja MySims-teemalla, mutta ne eivät riitä nostamaan peliä kuninkaan tasolle. Sääli, mutta jos ei sairasta vakavaa Mario-allergiaa, ei jäljelle jää kovinkaan montaa syytä pelata MySims Racingiä.

 

Tekijä: Artificial Mind and Movement
Julkaisija: Electronic Arts
Testattu: Nintendo Wii
Saatavilla: Nintendo DS, Nintendo Wii
Pelaajia: 1-4 (samalla konsolilla)
Pelin kotisivu: http://www.mysimsracing.com/
Juho Anttila

 

Lue myös

Boom Blox: Bash Party (Wii)

EA Sports Active: Personal Trainer (Wii)

Klonoa (PS1,Wii)

Moto Racer DS (DS)

New Star Grand Prix (PC)

Sims 3 (Mac, PC)

Transformers: Revenge of the Fallen (PS3, 360)

Zack & Wiki: Quest For Barbaros’ Treasure (Wii)