Uusimmat

Project Snowblind (pc, PS2, Xbox)

04.05.2005 00:00 Thomas Puha

Jos viime keväänä julkaistu Deus Ex: Invisible War olisi muodostunut odotusten kaltaiseksi hitiksi, Project Snowblind olisi voinut olla kovin erilainen. Alunperin Deus Ex: Clan Warsina tunnetusta pelistä oli tarkoitus tehdä Deus Ex -universumiin sijoittuva toiminnallisempi konsolipeli. Eidos taisi kuitenkin päättää Invisible Warin flopatessa, ettei Clan Warsia haluta yhdistää Deus Exiin, tähän ajattelevan miehen fps-pelisarjaan.

Niinpä käsissämme on Project Snowblind, Deus Exin lähisukulainen, jossa painotetaan toimintaa, eikä tarjota filosofoivaa, monisäikeistä juonta. Monipuolisen ja toimivan verkkopeliominaisuuden tarjoaminen kielii toimintapohjaisemmasta pelisuunnittelusta.

Deus Ex -juuret ovat kuitenkin selvästi nähtävissä. Päähahmona on Robocopin kaltaisella tavalla lähes kuolleista kasaan parsittu sotilas Nathan Frost, josta tehdään biomodifikaatioiden avulla seuraavan sukupolven sotilas. Biomodithan ovat suoraan Deus Existä.

Lähitulevaisuuden Hongkongiin sijoittuvassa seikkailussa supersotilas-Frost yrittää estää pienen sotilasryhmänsä kanssa maailman lamauttavan EMP-aseen laukaisemisen.

Tulevaisuuden supersotilas

Frostin biomodit käynnistyvät episodien välissä yksi kerrallaan, ja niitä käyttämällä voi hidastaa aikaa, tehdä Frostista näkymättömän, luoda ympärilleen suojakilven ja nähdä näkymättömätkin vastustajat selvästi erottuvina keltaisina siluetteina. Biomodien käyttöä rajoittaa käytettävissä oleva vähäinen energia.

Biomodien lisäksi kentillä vastaan tulevat robotit, aseita ja välineitä sisältävät kaapit sekä strategisesti sijoitetut ilmastointikanavat ovat suoraan Deus Exista.

Biomod-kyvyt ja monipuoliset aseet tarjoavat työkaluja, jotka mahdollistavat monenlaisia etenemistapoja. Ainakin teoriassa. Asetaistelujen välttäminen on kuitenkin lähes mahdotonta, ja käytännössä tulitaistelut ovat toimivin tapa edetä. Loppujen lopuksi Snowblind ei ole niin monipuolinen kuin toivoisi, lähinnä vastustajien heikon tekoälyn takia.

Toimintapainotteinen Snowblind kärsii ironisesti henkisen esi-isänsä heikkoudesta eli tulitaisteluista. Akilleen kantapää on Frostin tylsyys ja värittömyys sekä laimea juoni.

Tästä huolimatta Snowblind kuuluu etenkin PS2:lla fps-pelien kärkeen. Crystal Dynamics on luonut hyvän tasapainon visuaalisen toteutuksen ja pelattavuuden välille. Ehkäpä tästä johtuen ja erinomaisesta teknisestä toteutuksesta huolimatta Snowblindissa on kummallisen lattea tunnelma, joka on osittain persoonattoman visuaalisen ilmeen peruja. Kun vain tähän olisi saatu ensimmäisen Deus Exin kaltainen juoni, niin lopputulos olisi ollut todella hyvä.

Tekijä: Crystal Dynamics
Julkaisija: Eidos
Testattu: PlayStation 2 ja Xbox
Saatavilla: PlayStation 2, Xbox ja pc
Pelaajia: 1, 2 – 16 verkossa
Muuta: Tukee kuulokemikrofonia verkkopelissä
Pelin kotisivu: projectsnowblind.com