Uusimmat

Super Street Fighter IV (PS3, Xbox 360)

02.06.2010 16:06 Muropaketin toimitus

Jos jonkin Capcom taitaa, niin omien pelisarjojen ryöstöviljelyn. Street Fighter IV:stä ei ole kuin vähän päälle vuosi aikaa ja nyt pelaajalle tarjotaan jo jatkoa Super Street Fighter IV:n muodossa.

Tämä ei toki ole mitään uutta Capcomille. Street Fighter II ja sen lukuisat eri versiot ovat jo pelimaailman yksi suurista vitseistä. Vaan onko Super Street Fighter IV todella niin paljon superimpi, että esikuva jää oikeasti varjoon?

Lisää kaikkea

Alkuvaikutelmat lienevät alkuperäisen Street Fighter IV:n pelaajalle kylmät. Tässäkö se nyt oli? Peli näyttää päällisin puolin pitkälle samalta: käyttöliittymä on sama, valikot eivät ole juuri muuttuneet ja selostajakin heittää samaa läppää. Alkuun muutoksia aiempaan ei juurikaan huomaa…

Pelimekaniikka ei ole muuttunut aiemmasta tippaakaan. On olemassa peruslyönnit ja potkut, erikoishyökkäykset, heitot ja focus-hyökkäykset. Viimeksi mainittu on yksi Street Fighter IV:n uusista ominaisuuksista. Keskivahvaa potkua ja lyöntiä painamalla ja pohjassa pitämällä saa eri tason hyökkäyksen, jota voi käyttää vastaiskuna liiaksi tökkivälle vastustajalle. Koska liike on hidas, sen voi ja pitää joskus keskeyttää vastustajaa hämätäkseen. Mahdollisuudet ovat jo perustasolla todella monet.

Näkyvimmät uudistukset ovat 10 uutta hahmoa ja jokaiselle hahmolle luodut uudet ultra-kombot. Tosin uusista hahmoista vain kaksi on luotu varta vasten tähän peliin. Juri on hyökkäystä painottava Taekwondo-neito, Hakan taas turkkilainen öljypainija. Loput kahdeksan ovat enemmän tai vähemmän fanisuosikkeja Street Fighter -sarjan historian varrelta T. Hawk ja Dee Jay täydentävät puuttuvat Street Fighter II -paikat. Dudley, Ibuki ja Makoto ovat uudemman Street Fighter III:n ajoilta. Guy, Adon ja Cody edustavat Alpha-sarjaa.

Tämä tekee uuden katutappelijan hahmokaartista suhteellisen ison. Se on suurimpia Street Fighterien historiassa: 35 hahmon seasta pitäisi löytyä jokaiselle se oma hahmo, jota pelatessa komennot soljuvat kuin vettä vaan. Joukosta löytyy rutkasti vaihtelua niin taistelutyylin kuin yleisen olemuksen puolesta.

Tasapainottelua

Kuten aiemminkin, ultra-kombot mahdollistavat takaisintulon kuoleman kielistä. Yksi väärä liike ja vaa’at ovat tasan. Monilla hahmoilla tämä uusi ultra paikkailee edellisessä versiossa nähtyjä puutteita. Esimerkiksi katutappelijaveteraani Chun-Li pääsee toiseen ultraansa nyt melkein mistä vaan, mutta tekee huomattavasti paljon vähemmän vauriota.

Uusien hahmojen ja ultrien lisäksi muutokset ovat huomaamattomampia. Joitakin hahmojen ominaisuuksia on viilailtu, jotkut ovat saaneet parempia työkaluja aiemmin vaikeita hahmoja vastaan. Kaiken kaikkiaan muutokset ovat pääosin olleet parempaan suuntaan, sillä tasapaino on ainakin näin alkuun paremmalla tolalla kuin aiemmin.

Silti joitakin asioita olisi voitu viilata enemmänkin. Moottori on pääosin täysin sama, joten monet vuoden mittaan löytyneet Street Fighter IV:n pikkuomituisuudet ovat siirtyneet super-versioon sellaisenaan. Nyt niitä korjaillaan vasta tulevalla päivityksellä.

Askelia eteen ja taakse

Nettipuolella ollaan sekä saatu parannuksia että menty askel taaksepäin. Kahden ihmisten aulojen sijaan tarjolla on nyt mahdollista pelata kahdeksan ihmisen kanssa. Tämä tekee kavereiden kanssa pelaamisesta huomattavasti paljon helpompaa. Pelaajat voivat taistella toisia vastaan myös joukkueissa, mikä on sekin tervetullut ominaisuus.

Lisäksi peli nauhoittaa jokaisen netissä käydyn matsin myöhemmin katsottavaksi. Hieno ominaisuus, joskin kummallista, ettei sitä saa paikallisiinkin peleihin.

Rankatut pelit ovat sitten se askel taaksepäin. Street Fighter IV:n alkuperäinen pistejärjestelmä todettiin sudeksi jo syntyessään ja sitä paikkailtiinkin täysin uudella moodilla, joka teki tasojen kipuamisesta huomattavan paljon hauskempaa. Alunperin pelaajille annettiin vain yksi pistesaldo, joka nousi joka voitolla. Tämä johti omien pisteiden selkeään nosteluun keinoja kaihtamatta. Siksi onkin ihmeellistä, että superversio tarjoaa tasan samanlaisen järjestelmän kuin edeltävä peli aluksi. Ero on vain siinä, että pistesaldoja on tällä kertaa kaksi: yksi pelitilille ja yksi pelattavalle hahmolle.  Käytännössä samat huijauskeinot ovat yhtä toimivia tälläkin kertaa.

Nettikoodiinkaan ei sen koommin olla koskettu. Se toimii aivan yhtä hyvin ja huonosti kuin aiemminkin. Ainoa parannusyritys löytyy yhteyksien suodatusmahdollisuuksista.

Paljon uutta, paljon vanhaa

Jälleen kerran täytyy myös mainita täydellisestä avustuksen puutteesta. Manuaalissa listataan kaikki mahdolliset pelin ominaisuudet, mutta mitään havainnollistavaa ei tarjota. Jokaiselle hahmolle on tarjolla hahmojen eri jekut esittelevä trial-moodi. Valitettavasti koko moodi on suunnattu Street Fighter -guruille, eikä tavallinen pelaaja saa siitä oikein mitään irti. Silkkana opetusohjelmana se on myös kehno, sillä oikeassa matsissa näin opetellut liikesarjat ovat usein tehottomia ja tarpeettoman vaikeita.

Super Street Fighter IV on lopulta ytimeltään Street Fighter IV. Se on isompi ja hiotumpi, siinä se. Toisaalta se on isompi ja hiotumpi versio viime vuoden parhaimmista moninpeleistä. Jos edellistä versiota ei ole vielä kokeillut, Superia kannattaa ainakin testata.

 

Tekijä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1-8
Pelin kotisivu: http://www.streetfighter.com
Eric Hartin

 

Lisää aiheesta

Arkisto: Kamppailupelien arvosteluja

Street Fighter Alpha 3 MAX (PSP)

Street Fighter IV (PS3, 360)

Jotkut pelisarjat kestävät ajan kulutusta enemmän kuin toiset. Yksi pitkäikäisemmistä pelisarjoista on Street Fighter, joka on säilyttänyt asemansa yhtenä pidetyimmistä tappelupeleistä 80-luvun loppupuolelta tähän päivään asti.

Tappelupeleistä ei ole ollut puutetta, sillä sarjan toista osaa on lämmitelty enemmän kuin tarpeeksi kaikenlaisten uusina peleinä myytyjen pikkupäivitysten muodossa. Sivujulkaisujakin on nähty enemmän kuin tarpeeksi. Street Fighter IV yrittää vedota hieman yksinkertaistetulla pelimekaniikalla etenkin Street Fighter II:n faneihin.

Lue myös

Modnation Racers (PS3)

Monster Hunter Tri (Wii)

Nier (PS3, Xbox 360)

Phantasy Star Zero (DS)

Red Steel 2 (Wii)

Settlers 7: Paths to a Kingdom (PC)

Sin & Punishment: Successor of the Skies (Wii)

Yakuza 3 (PS3)