Uusimmat

Dark Soulsin ohjaaja nöyrtymässä – väläyttelee helpompaa pelitilaa

05.09.2012 13:30 Tero Lehtiniemi

From Softwaren Souls-sarja on monessa mielessä hieno sarja. Se on tunnelmallinen, kiehtova ja reilu – mutta samalla masokistisen vaikea. Toisaalta juuri pelin tunnelman rakentamisessa sen aivot sulattavalla vaikeudella onkin ollut merkittävä osa. Nyt sarjan pääsuunnittelija on kuitenkin ruvennut miettimään, onko esimerkiksi Dark Souls sittenkin liian vaikea.

Metro-lehden haastattelema Hidetaka Miyazaki on nimittäin kertonut, että tämä oikeasti pyörittelee mielessään ajatusta helpomman pelitilan lisäämisestä firman taannoin PC:llekin julkaistuun Dark Soulsiin. Syynä on ilmeisesti ainakin osittain ahneus: Miyazaki myöntää ehkä aiheellisesti, että Dark Souls on ”melko vaikea” ja tämän takia monet eivät ehkä uskalla pelata sitä. Helpompi pelitila saattaisi hänen mukaansa houkutella lisää pelaajia.

Miyazaki ei kuitenkaan usko, että pelaajat välttämättä haluaisivat helppoja pelejä. Hänen mukaansa he haluavat pelejä, joita in kiinnostaa ja merkityksellistä pelata. Stressi tai uuvuttavat elementit eivät tämänkaltaisessa ajatusmallissa kanna kovin pitkälle. Pelien pitäisi olla enemmänkin tyydyttäviä kuin vaikeita. Jatkuvasti helpottuvien pelin tulemista markkinoille hän analysoi niin, ettei vaikeus ole monissa peleissä sillä tavalla kiinnostava ja pelaajia houkutteleva elementti.

Miyazakin puheissa saattaa toki olla perää, mutta itse olen ainakin ehdottomasti Dark Soulsin helpottamista vastaan. Peli on loistava stressinhallintakeino: parin tunnin kiroilun jälkeen pysyy jo rauhallisena vaikka vahinkoaskel kuiluun veisi edellisen tunnin savautukset. Vaikka peli on vaikea, on se myös äärimmäisen reilu: virheistä saa loppujen lopuksi syyttää vain ja ainoastaan itseään.

Dark Souls edustaakin allekirjoittaneelle sitä hienon ekslusiivista hupia joka aikoinaan kiehtoi World of Warcraftissakin. Naxxramasia vanillassa raidatessaan tiesi olevansa yksi niistä harvoista jotka siellä pärjäsivät. Sama fiilis on kiinnostavan maailman ja tunnelman lisäksi yksi Dark Soulsin parhaimpia tehokeinoja: minä kestän tämän.

Bisnes on tietty bisnestä ja voi hyvinkin olla että lekkeripelitila jossain välissä peliin ilmestyy. Ehkä maailmassa ei vain ole tarpeeksi masokisteja.

Lähde: Metro

Lisää aiheesta

Dark Souls (PS3, Xbox 360)

Lue myös

Gott im Himmel! Battle Academy on vauhdikasta ja hauskaa sotimista!

He odottavat sinua, Gordon – 11 päivää Black Mesa Sourceen

Puolassa myytiin varastettuja Resident Evil 6 -levyjä

Wii U – Nintendon uusi konsoli peleineen ensitestissä

Muropaketin uusimmat