DayZ:n pelaajat katoavat vauhdilla: kolmessa kuukaudessa yli 2/3:n romahdus!
DayZ, tuo kaikkien selviytymiszombirällästysten kantaisä, on ajautunut ikävään tilanteeseen, sillä siitä on tulossa melkoinen aavekaupunki. Tämä toki tavallaan sopii aihepiiriin, mutta kun puhe on tyhjyyttään kumisevista servereistä, vitsi ei ehkä naurata.
Vielä maaliskuussa 2015 DayZ:lla oli miltei 30 000 päivittäistä pelaajaa. Viimeisten 30 päivän aikana tilastot kertovat, että pelin suurin yhtäaikainen pelaajahuippu oli hieman yli 12 000 pelaajaa. Kirjoitushetkellä, myöhään perjantai-iltana, pelaajia on 8000. Mitä on tapahtunut?
Syitä tuntuu olevan useita. Reddit-keskustelupalstan aihetta käsittelevässä ketjussa riittää pettyneitä pelaajia, jotka valittelevat pelin keskeneräistä kuntoa, hidasta päivitystahtia, turhaa raskautta ja yksinkertaisesti sitä, että peli on nähty. Jopa itse World of Warcraft on huomannut sen, että tietyn pisteen jälkeen pelaajat vain kyllästyvät peliin ja lähtevät etsimään hupia muualta. Olisiko DayZ:n kanssa käynyt niin? Jos näin on, voidaan pohtia Early Access -proggiksen järkevyyttä. Kun valtaosa pelin kohdeyleisöstä pääsee pelaamaan sitä jo betan aikana ja ehtii näin kyllästyä peliin jo kauan ennen kuin se on ”valmis”, näyttääkö tulevaisuus kovinkaan ruusuiselta? Toki pitää myös muistaa se, että siinä missä DayZ ehkä oli se ensimmäinen genren peli, nyt yrittäjiä ja tulokkaita riittää liiaksikin. Ovatko pelaajat leipiintyneet koko genreen vai siirtyneet vain uudempien ja erilaisten pelien pariin? Siinäpä olisi jollekulle tutkittavaa!
Miten on, Domen lukijakunnan DayZ-veteraanit: vieläkö peli kiinnostaa? Jos ei, miksei? Kertokaa tarinoita ja kokemuksia!
Lähde: Steam