Uusimmat

Lautapelisuunnittelija Daniel Solis: pelifirmat pelkäävät turhaan ideavarastelua

29.08.2013 16:00 Teemu Viemerö

Pelifirmoilla on tapana vaieta kehitteillä olevista peliprojekteista. Tähän on syynä ideavarastelun pelko, mutta lautapelisuunnittelija Daniel Solis kertoo ettei syytä ole huoleen.

Avoimesti blogissaan peli-ideoistaan kertova Daniel Solis on kertonut opensource.comille, että pelifirmat pelkäävät turhaan ideoiden varastelua. Pitkään julkisesti ideoistaan kertonut pelisuunnittelija sanoo, että hänen filosofiassaan on omat etunsa. Mies myöntää ylpeyden auttavan peliprojektien tekoa, mutta sillä on myös hintansa. Mikäli pelintekijä saa ihmiset välittämään peliprojektista yhtä paljon kuin hän itse, yleisö seuraa ja tukee kehitystä.

Daniel kertoo, ettei ihmisten ideat ole edes kovin erikoisia. Kaikki maailman peli-ideat on jo keksitty useampaan otteeseen:

”Minulla on laatikot täynnä keskeneräisiä ideoita, jotka eivät ole päätyneet lopullisiin versioihin. Ideoita on liikaa! Meillä kaikilla on ideoita, ja onkin mahdollista ettei yksikään ole originaali. Ei minun eikä sinun. Me emme voi paeta meidän aikamme suunnittelumiljöötä, mutta me voimme vain vastata siihen iteroiden. Me olemme tuuliajolla tyylin virrassa, tajusimme sitä tai ei.”

Mies kertoi myös, ettei yksikään idea ole arvokas ellei siihen laiteta valtavaa työpanosta eikä yksikään idea ole itsessään peli:

”Jos peliä ei pelata, onko se yhä peli? Tämä on se kysymys sinulle, jos olet huolissasi arvokkaan ideasi vartioinnista. Vartioinnin sijaan kannattaa panostaa mahdollisimman suuren yleisön keräämiseen. Ideasi ei ole peli. Ja peli on peli vasta silloin, kun sitä joku pelaa. Se tarkoittaa, että sinun täytyy tehdä prototyyppejä, kirjoittaa sääntöjä ja kohdata yleisösi kiusallisesti kysyen ovatko lisäämäsi ominaisuudet pelattavuuden kannalta hauskoja. Nämä asiat tekevät ideastasi arvokkaan. Ja arvaa mitä? Kun peli on hauska, voitto on vielä makeampi.”

Lähde:Opensource, Afraid someone will steal your idea?

Lisää aiheesta

Gentlemen!-peliä myytiin 144 kappaletta – 50 000 waretettiin 

Kotimainen indiepeli Infra sisältää astetta erikoisemman idean 

Lacuna Passagen maailma mallinnettiin Nasan Mars-satelliittikuvista 

Suomalainen Resogun saa PlayStation 4:llä näkyvän roolin

Muropaketin uusimmat