Uusimmat

PC:lle piisaa erikoista pelattavaa

24.09.2009 11:37 Jukka O. Kauppinen

PC-pelaamisen tilanteesta ollaan milloin mitäkin mieltä, mutta tuskinpa kukaan on kirjoittamassa sitä pois maailmanmarkkinoilta. Etenkään kun PC-pelaamisen kirjo on yhä edelleen jotain aivan muuta konsolijulkaisuihin nähden. Myös eDomen viimeaikaisissa PC-arvosteluissa on nähty jos jonkinlaisia erikoisia teoksia.

Siinä missä konsolipelien julkaisua kontrolloidaan edelleen laitevalmistajien ja oikeuksien omistajien toimesta, PC:lle pelejä voi tehdä kuka tahansa ja julkaista haluamiaan kanavia pitkin. Tulokset ovat joskus äimistyttäviä, joskus hämmentäviä. Joskus loistavia, toisinaan kauheita. Kuten näemme:

Champions Online (PC)

Minkälainen sankari Sinusta tulisi, jos saisit käyttöösi supervoimia? Lentäisitkö kattojen yllä ampuen lämpösäteitä silmistäsi, vai olisitko kenties kerrostaloja murskaava muskelikimppu?

Supersankarimorppeihin erikoistunut Cryptic Studios jatkaa trikooasuisten kostajien käsittelyä etukäteen paljon hehkutetun Champions Onlinen parissa. Kokeilimme, riittääkö suorituksessa nostetta massiivimoninpelien terävimpään kärkeen saakka?

CitiesXL -ennakko (PC)

Kaupunginrakentelupeleillä on pitkät perinteet, eikä ihme. Mikäs sen hauskempaa kuin nähdä oman pienen kyläpahasen kasvavan valtavaksi kukoistavaksi metropoliksi. Taotaan aurat traktoreiksi ja hökkelit pilvenpiirtäjiksi.

Mutta yksin väkertäminen käy ennemmin tai myöhemmin tylsäksi. Mitä iloa on pystyttää huikea monumentti, jos kukaan ei pääse näkemään sitä? CitiesXL lupailee ratkaisua tähän pulmaan. Pian maailma on täynnä kaupunkeja.

Colin McRae: Dirt 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Eipä ole ralliautoilukaan enää entisensä. Kun minä olin nuori ™, kisaa ajoivat vähäsanaiset ja kivikasvoiset ammattimiehet ja kisoilla oli arvostusta. Nykyään rateissa heiluu ties mitä polkupyöräilijöitä, ruutu on täynnä limsamainoksia ja kaiuttimissa pauhaa surkea teinimusiikki.

Rallipelitkään eivät ole enää entisenlaisia ja Colin-vainaalle voisi mennä sormi suuhun, mikäli hänet pistettäisiin huristelemaan Dirt 2:n väkivaltaisille ja tiukoille katuradoille. Vauhtia, vaarallisia tilanteita ja tonnikaupalla lentävää romua.

Dragonica Online -ennakko (PC)

Kilpailu massiiviroolipelaajien sieluista on viime vuosina ollut todella kovaa, World of Warcraftin viedessä oikeutetusti suurimman huomion ja isoimmat pelaajamassat. Kovasta kilpailusta huolimatta markkinoille tunkee uusiakin yrittäjiä. Näistä lupaavin tulokas on kesällä avoimeen betaan siirtynyt Dragonica Online.

Tällä kertaa kyseessä on hyvin sarjakuvamainen ja arcade vaikutteinen vertikaaliskrollaava 3D- massiiviroolipeli, jossa 3D:tä käytetään maisemiin ja hahmoon.

Forklift Truck Simulator 2009 (PC)

Ennen kuin minusta tuli elämän katkeroittama pelikriitikko, koin monia hurjia seikkailuja. Metsästin jättiläispythonia Amazonin sademetsän uumenissa, painin legendaarisen lumimiehen kanssa Everestin rinteillä ja taistelin vihreitä miehiä vastaan Barsoomin punertavan taivaan alla.

Kaikkein oudoin ja kiehtovin koitokseni oli kuitenkin kesä taivasta hipovien hyllyjen välissä, trukkikuskina synkän varaston uumenissa. Nyt Forklift Truck Simulator tarjoaa mahdollisuuden elää uudestaan nuoruuteni vaarallisimmat hetket.

Hotel Giant 2 (PC)

Hotelliala on raakaa leikkiä. Asiakkaat valittavat milloin mistäkin, koskaan ei ole tarpeeksi hyvä tai oikein, mutta jos ei kuuntele kitisevää yöpyjää, vie tämä pian rahansa kilpailijoille. Ei käy kateeksi hotellinjohtajia.

Luulisi, ettei moiseen asemaan olisi tunkua, mutta niin vain ensimmäinen Hotel Giant myi lopulta yli miljoona kopiota. Nyt Enlight Software palaa majoitusmaailmaan jatko-osan merkeissä. Vetääkö bisnes yhä vai onko lama purrut myös hotellijättiin?

Kharkov: Disaster on the Donets (PC)

Australialainen SSG on yksi lempipelitaloistani. Olen nautiskellut firman teoksista jo 80-luvulta saakka, eikä pienen pelitalon teosten laatu ole vuosikymmenten mittaan heikentynyt. Mitä nyt julkaisutahti on laantunut raskaan sarjan strategioiden vaivuttua nichetuotteiksi.

SSG on siitä ihana firma, että se tekee yhä edelleen perinteisiä, vuoropohjaisia heksastrategioita, parhaaseen muinaishistorialliseen tyyliin. Ja hyvin tekeekin.

Ports of Call Deluxe (PC)

Kun minä olin nuori, kaverin Amigalla pelattiin mitä ihmeellisempiä pelejä. Mistä lie puolet niistä kopioiduista korpuista olikaan tullut, mutta yksi legendaarisimmista peleistä oli Ports of Call.

Pelaajat rakentelivat kauppaimperiumejaan ja suunnittelivat laivareittejään tiukassa puukko kurkulla –hengessä. Eipä uskoisi, että moinen peli olisi vedonnut natiaisiin… varsinkaan kun pelin pariin palaa nyt uusintaversion myötä.

Worldshift (PC)

Tämä kaikki on tapahtunut ennenkin. Maailma sellaisena, kuin me sen tunnemme on tuhoutunut. Postapokalyptisessä bingossa ihmiskunnan haasteiksi arvotaan tällä kertaa lajitelma mutantteja ja muukalaisia.

Kun pelin lajityypiksi paljastuu vielä reaaliaikainen strategia, ei tutulta tunteelta voi välttyä. Käynkös minä täällä usein? Mutta löytyykö Worldshiftistä sitä jotain, koukku, joka nostaa teoksen harmaan massan yläpuolelle?

Lisää PC-pelien arvosteluja löydät täältä: Arvosteluarkisto, PC-pelit

Mielenkiintoisin arvosteluista on...

Katso tilanne vastaamatta