Uusimmat

Pelitaito harmittelee: Shokkiuutisointi vääristää pelikeskustelun

27.08.2012 12:00 Jukka O. Kauppinen

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Pelitaito-projekti oli mukana alkukuusta järjestyssä Assembly-tapahtumassa, kysellen siellä muun muassa pelaajien mielipiteitä, pelitottumuksia sekä näkemyksiä pelaamisen hyödyistä ja haitoista.

257 henkilön vastauksista on muun muassa löytynyt mittavaa kritiikkiä erityisesti sanomalehtien peliuutisointia kohtaan.

Pelitaidon mukaan ”pelaajat ja peliharrastajat toivovat peleistä asiallisempaa ja monipuolisempaa keskustelua. Nykyinen keskustelu on usein yksipuolista ja pelejä sekä pelaajia demonisoivaa.”

Assemblyn kävijöistä ”monet kokivat leimautuvansa peliharrastuksensa takia ja törmäävänsä usein negatiivisiin stereotypioihin epäsosiaalisista ja syrjäytyneistä pelaajista.”

Lasten ja nuorten pelihaittoja ehkäisevän Pelitaito-projektin projektipäällikkö Inka Silvennoinen kommentoi:

”Pelien leimaaminen ja yksipuolinen ongelmien korostaminen ei auta pelihaittojen ehkäisyssä, vaan voi jopa hankaloittaa sitä. Haittakeskustelun rinnalle tarvitaan laajempaa keskustelua ilmiöstä kokonaisuutena, jotta todelliset haitat pystytään erottamaan tietämättömyydestä johtuvasta panikoinnista.”

Pelaajat pitivät pelihaitoista käytävää keskustelua tärkeänä, mutta sen rinnalle kaivattiin pelien hyödyistä ja laajemmin pelaamiseen liittyvistä ilmiöistä käytävää keskustelua. Vastaajista valtaosan mielestä pelaamisen hyödyistä ei keskustella nykyisellään riittävästi. Moni koki myös ongelmallisena sen, että pelaamisen haitoista ja etenkin peliväkivallasta käytävä keskustelu perustuu harvoin tutkittuun tietoon. Keskusteluun kaivattiin enemmän faktoja ja realismia. Erityisesti toistuvaa yksittäistapausten shokkiuutisointia kritisoitiin.

Pelaamisen keskeisimmiksi hyödyiksi nousivat vastaajilla sosiaalisuuteen liittyvät tekijät, uuden oppiminen, kielitaidon parantuminen sekä rentoutuminen pelien parissa. Keskeisimpinä haittoina nähtiin niska-, hartia- ja selkävaivat, peleihin käytetyn ajan venyminen sekä pelien ”koukuttavuus”. Liiallista pelaamista piti todellisena ongelmana yli puolet vastaajista ja monille liiallinen pelaaminen ja muun elämän kärsiminen oli tuttu ilmiö. Useimpien kohdalla pelaaminen oli saatu hallintaan joko omin voimin tai läheisten tuella. ”Usein jo asian esiin nostamisella ja tuen tarjoamisella on suuri merkitys. Kavereista huolehtiminen tässäkin asiassa kannattaa” muistuttaa Silvennoinen.

Suurimmalle osalle vastaajista pelaaminen oli ensisijaisesti hauskaa ajanvietettä ja viihdettä. Myös pelaamisen sosiaalisuus ja sen asema harrastuksena muiden joukossa korostuivat monissa vastauksissa.

Kuten eräs vastaaja kiteytti ”Pelaaminen voi olla myös hieno harrastus, siinä missä joku muukin. Toinen menee pelaamaan kiltansa kanssa kahdeksalta, toinen pelaa sählyä samaan aikaan. Pelaaminen tuo yhteen ihmisiä ja ei ole ennenkuulumatonta että paras kaveri tai puoliso on löytynytkin pelaamisen avulla.”

Lähde: www.pelitaito.fi

Lue myös

Claptrap lupaa: PC:n Borderlands 2 ei ole kökkökäännös

Guild Wars 2 -matkapäiväkirja – osa 1: Päästäkää sisään!

Hong Kongin kuumassa yössä – arvostelussa Sleeping Dogs

Upea maailmanloppuseikkailu I Am Alive sittenkin PC:lle