Uusimmat

Remedyn haastattelun toinen osa: halusimme tehdä pelin puhtaalta pöydältä

24.03.2010 22:43 Jukka O. Kauppinen

Haastattelusarjamme Alan Wake –pelin tiimoilta jatkuu. Alan Wake –erikoishaastattelujen toisessa osassa Remedyn Sami Järvi ja Matias Myllyrinne pureutuvat muun muassa raskaan sarjan pelituotantojen nykyhaasteisiin: tiimeihin, tuotannon ulkoistamiseen ja oman tekemisen kiinteimpään ytimeen.

”Tuotannot ovat monimutkaisia kokonaisuuksia”, Remedyn kaksikko kertoo.

”Ydinporukka on kasvanut 10-15% vuodessa 2005 lähtien. Max Paynet tehneet aikoinaan noin 20 tyypin ytimellä, nyt meitä on noin 50 henkilöä.”

Remedyn pelituotantoa verrataan läheisesti elokuvantekoon. Tarvitaan näyttelijöitä, castingia, säveltäjiä, sinfoniaorkesteri… Motion capturea saatetaan tehdä sekä Ruotsissa että Amerikassa, mutta varsinainen motion capture –käsittely tapahtuukin Saksassa. 3D-objekteja tilataan ulkopuolisilta mallintajilta, ohjelmistoja ja teknologioita voidaan ostaa valmiina. Projektissa on siis paljon rautoja tulessa.

Yksi syy pelin pitkään kestoon on kuitenkin Remedyn halu tehdä peli kunnolla – ja itse, omilla työkaluilla ja tekniikalla.

”Kun teknologia rakennetaan toteuttamaan alkuperäistä visiota, niin se toimii siihen todella hyvin. Tutkimme erilaisia vaihtoehtoja, mutta emme löytäneet ihan sellaista systeemiä, jolla olisi voitu tehdä muun muassa haluamamme valon ja varjon vaikutus. Niinpä päätimme tehdä oman teknologian ja tehdä projektin puhtaalta pöydältä.”

Haastattelu kokonaisuudessaan täällä:

Alan Wake parrasvaloissa – Remedy haastattelussa (osa 2)

Lue myös

Arvostelu: Just Cause 2 (PC, PS3, Xbox 360)

eDomen arvosteluviikko: Battlefield: Bad Company 2, StarCraft II

Live-bordelli tarjoaa isotissistä peliseuraa

Retropelihalli laskeutui Xboxille ja PC:lle