Uusimmat

Sid Meier: ”Me oletamme, että pelaaja on hyvä”

29.03.2010 14:30 Jukka O. Kauppinen

Legendaarinen pelisuunnittelija Sid Meier jakoi äskettäin ajatuksiaan pelisuunnittelun jalosta taidosta. Ja erityisesti Civilization-pelien mekaniikkojen salaisuuksista. Meier muun muassa kertoo, että he olettavat pelaajien olevan hyviä. Todella hyviä. Tai oikeastaan, he yrittävät saada pelaajan tuntemaan itsensä hyväksi.

”Me haluamme sinun tuntevan itsesi hyväksi. Ajatellaanpa esimerkiksi Flight Simulator -lentosimujen sarjaa. Alussa ne olivat helposti omaksuttavia ja hauskoja. Sitten peli peliltä ne monipuolistuivat ja vaikeutuivat, kunnes pelaajat olivat lopulta ihan pihalla. Apua, miksi koneeni ei pysy taivaalla? Pelaaminen ei ollut hauskaa.”

Tekoälystä Sid mietiskelee seuraavasti:

”Tekoäly on yksi avainasia pelin kokonaisuuden luomisessa. Mutta tekoäly on vain työkalu. Joidenkin mielestä tekoälyn pitäisi pelata ihmismäisesti, itse en allekirjoita sitä. Jos tekoälyllä pitäisi olla ihmismäisiä ominaisuuksia, niin sen pitäisi pystyä yllättämään minut, sen pitäisi olla ovela ja kierokin.”

”Mutta jos tekoäly toimii noin, se tuntuukin monista pelaajista typerältä. Fiksun ja typerän välinen raja on ohuenohut. Useimmiten pelaaja arvelee tekoälyä typeräksi. Ja jos tekoäly onkin loistava, niin pelaajat uskovat sen huijaavan.”

”Entäpä voittamisen pakko? Tosielämässä et voita useinkaan. NFL-liigassa on 28 joukkuetta mutta vain yksi niistä voittaa Superbowlissa. Sen sijaan Sherlock Holmes ratkaisee aina mysteerinsä ja Rambo selviää aina hengissä. Ja peleissä pelaaja haluaa voittaa.”

Lue juttu: Sid Meier’s GDC 2010 Keynote: notes

Lue myös

Arvostelu: Just Cause 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Maailman paras WoW-kilta nyt Suomesta

Modern Warfare 2 -fani ja oikea sotilas ottavat yhteen live action -haasteessa

Villin lännen jengeille höyryhoitoa