Sony keksi ajan myötä mätänevät pelidemot
On vaikea ymmärtää, mihin tällaista tarvitaan, mutta Sony on kehitellyt teknologian, jolla pelidemot saadaan heikentymään laadullisesti ajan myötä. Mitä ihmettä? Kyllä, ensin demo toimii normaaliin tapaan, mutta tietyn ajan kuluttua osia alkaa hävitä tai jotkut ominaisuudet menettävät tehoaan.
Ennen kuin aletaan kasaamaan barrikadeja ja nousemaan niille, lienee hyvä tarkentaa, että kyseessä on Sonyn patentoima teknologia, jota ei välttämättä nähdä toteutettuna lähiaikoina, jos koskaan. Mutta silti.
Ideana on, että pelaaja huomaisi ajan myötä demon ominaisuuksien muuttuvan heikompaan suuntaan. Esimerkiksi hahmoilla olisi myöhemmin vähemmän ominaisuuksia valittavaksi tai ominaisuudet olisivat heikompia kuin aikaisemmin. Parin tunnin aikana esitellyt mahdollisuudet lerpahtaisivat vähemmän tehokkaiksi, jolloin pelaajalle tulisi kiire ostaa kokonainen versio, jossa kaikki olisi samaa huikeata tasoa kuin ihan alussa.
Sonyn patenttidokumentissa esitellään tapaus, jossa metrinen miekka kutistuu päätetyn ajan jälkeen moraksi. Toisessa esimerkissä, joka lienee ajopeli, ratavaihtoehtoja poistetaan yksi kerrallaan. Lopulta demossa voi huristella vain yhdellä radalla.
Kehitelmästä tulee mieleen aikoinaan julkaistut pelit, jotka kopioinnin jälkeen muuttuivat vasta pikkuhiljaa täysin käyttökelvottomiksi levyntäytteiksi. Miltä moinen keino kuulostaa, rakkaat lukijamme?
Lue myös
Bayonetta-haastattelu: ”halusimme tehdä jotain erilaista ja seksikästä”