Wii U:n suunnittelu alkoi vuosia sitten
Nintendo aloitti Wii U:n suunnittelutyön käytännössä välittömästi Wiin lanseeraamisen jälkeen. Nintendo päätti jo alkuvuodesta 2007, että yhtiön seuraavaan konsoliin on saatava toinen näyttö. Lähinnä väiteltiin siitä, missä kakkosruudun pitäisi olla.
Alkujaan Wii U:n kakkosnäytön oli tarkoitus olla erillinen laite, joka sijoitettaisiin vaikkapa pöydälle, eikä suinkaan ohjaimen keskelle. Lisäksi näyttö oli kooltaan huomattavasti pienempi johtuen LCD:n korkeammasta hinnasta noihin aikoihin.
Nintendo myös puntaroi useaan otteeseen, tulisiko Wii U:n ohjaimen olla itsenäinen, käsikonsoliksikin kelpaava pelikone, vai Wii U:n keskusyksikön jatke. Lopulta keskusyksiköstä tehtiin välttämätön, jotta ohjaimessa voisivat yhdistyä tarkka kuvanlaatu ja pitkä akkukesto. Epäilemättä vaakakupissa painoi myös DS-tuoteperhe, jonka asemaa Nintendon käsikonsolina ei haluttu vaarantaa.
HD-konsolien aikakauteen Nintendon tuova Wii U lanseerataan ensi vuonna.
Lähde: Iwata: Wii U Planning Started Immediately After Wii Release.
Lue myös
Arkistojen aarteita: Vaporwarekuningas Duken Nukem Foreverille povataan jo jatkoa
Domen arvosteluviikko 23-24/2011