Uusimmat

Blizzard näkee eSportsin yhteisönrakentajana

07.02.2015 18:00 Juho Anttila

Elektroninen urheilu on yhä kovassa nousussa oleva viihteen muoto. Isot pelifirmat näkevät eSportissa paljon taloudellista potentiaalia. Markkinoille yritetään päästä tarkkaan laskelmoiduilla täsmätuotteilla, mikä ei aina tuota onnistumisia. Blizzard näkee koko eSports-ilmiön hieman eri tavoin.

Firmassa työskentelevä Chris Sigaty keto DICE-messuilla, että Blizzard näkee elektronisen urheilun yhteisöä rakentavana ilmiönä. Päätelmä ei syntynyt tiukan tilastollisen analyysin tai bisnesmallien ihmettelyn kautta. Sen sijaan Blizzard on seurannut aitiopaikalta muun muassa Starcraft-pelien menestystä eSports-rintamalla sekä erityisesti sitä, miten pelaajayhteisö on rakentunut pelien ympärille.

Sigatyn mukaan pelifirmat eivät pysty päättämään, mikä uusi peli tai uusi turnaus tulee olemaan seuraava eSports-menestys. Tämän päätöksen tekee yksin pelejä pelaava yhteisö. Siksi Blizzard yrittääkin ottaa pelaajayhteisön näkemykset huomioon mahdollisimman hyvin tuodessaan uusia pelejä eSports-areenalle.

Blizzard onkin onnistunut eSports-rintamalla varsin hyvin. Starcraft ja Starcraft II ovat koko eSports-skenen kulmakiviä ja viimeisimpänä esimerkkinä myös Hearthstone-korttipeli on saanut jalansijaa eSports-piireissä. Ehkäpä menestys on seurausta nimenomaan oikeanlaisesta suhtautumisesta pelaajayhteisöön.

Lähde: Gamesindustry

Lisää aiheesta

Palo-oven aukaiseminen johti pelijuhlien peruutukseen – ja pikamuuttoon

Onko eSports seuraava suuri kupla?

Rautanyrkissä lyötiin, mätkittiin ja hauskuuteltiin