Mistä niitä .net framework –tiedostoja oikein sataa Steamiin?
Steam-käyttäjille on mitä luultavimmin tullut tutuksi monien pelien asennuksen jälkeen tapahtuva asennusvaihe, jossa Windows pyöräyttää koneella .net framework –asennuksen. Lopputulos voi olla pinnan alla hieman sotkuinen, kun joka pelin yhteydessä on omia .net-asennuksiaan.
Valitettavasti niistä ei kuitenkaan päästä eroon tulevaisuudessakaan, sillä .netin sälät ovat olennainen osa Windowin DirectX/Direct3D-järjestelmää ja Valven Jmccaskeyn selvityksen mukaan väistämätön osa PC-pelaamista….
”Pelkästään DirectX 9:lle on yli 40 erilaista versiota D3DX-kirjastosta. DirectX 10:llä ja 11:sta niitä on vielä enemmän. Jokaisen D3DX helper –kirjastoa käyttävän pelin täytyy käyttää oikeaa versiota, mutta kun eri versioita on niin valtavasti. Lisäksi 32- ja 64-bittisille on omat versionsa. Kaikkien näiden satojen kirjastoversioiden manuaalinen tarkistaminen on täysin mahdotonta, joten pelit käyttävät Microsoftin virallista asennusohjelmaa, joka asentaa paitsi oikean kirjastoversion, myös aina uuden pelikohtaisen .net frameworkin.”
Onhan se selitys vielä pidempi. Jos asia ihmettyttää tai kiinnostaa, lue koko selvitys oheisen linkin takaa.
Lisätietoja: DXNET @ Steam-foorumi
Lue myös
Domen ennakossa Battlefield 3:n yksinpeli
Forza Motorsport 4 -haastattelussa kerrotaan autopelin kehittämisen ja mallintamisen saloja
Uncharted 3: Aarteenmetsästäjä -kilpailu oli seikkailujen retki Jordaniassa