Uusimmat

PC Gaming Master Racen edustajat etsivät ylivoimaisia PC-pelejä

29.10.2013 13:30 Teemu Viemerö

Mistä on hyvä PC-peli tehty? Ja mistä on ylivertainen PC-peli luotu? Insinöörijohtaja on nostanut kissan pöydälle ja aloittanut  foorumilla keskustelun konsoli- ja PC-pelien grafiikkaeroista. Hän näet haluaisi nähdä enemmän graafisesti upeita PC-pelejä, jotka antaisivat kyytiä konsoleille.

”Oon yrittänyt kaivaa esiin pelejä, joissa näkisi todella uskomatonta grafiikka PC:llä konsoleihin verrattuna. Mutta en ole juurikaan löytänyt. Esimerkkejä: Skyrim, ei mitenkään järisyttävästi hienompi PC:llä. GTA 4, sama. DIRT 3, en erota suurempaa resoluutiota lukuunottamatta mitään eroa grafiikassa. Missä peleissä tuo PC:n ylivoimaisuus grafiikassa todella tulee silmälle esiin? Näyttäis aika hyvin konsolitkin pärjäävät näköjään,” Insinöörijohtaja toteaa.

Sakkebaa kertoo oman näkemyksensä:

”Ainakin skyrim modien kanssa on aivan toisesta maailmasta verrattuna konsoleihin. Monissa muissakin peleissä huomaa eron esimerkiksi resoluutiossa ( 720p vs 1080p tai jopa 1440p+), FPS:ssä (30 vs 60 tai jopa 120) ja anti-aliasingissa sekä muissa asetuksissa. Pelit näyttävät todella paljon paremmilta pc:llä kun on oikeat asetukset ja ulkoista AA:ta käytössä tai modeja. Ylivoimaisuus tulee tietysti esiin siinä että lähes kaikki pelit saa toimimaan PC:llä, paljon enemmän exclusiveja, näyttää paremmilta, ilmainen nettipeli (vrt xbox), lyhyet latausjat ssd:llä, modien saatavuus, pelaajamäärä ja moni, moni muu asia. Ohjaimetkin saa PC:llä toimimaan.. PC on vaan niin paljon monipuolisempi, katsoit mitä peliä tahansa.”

”Fakta on, että konsolit ovat altavastaaja missä vain. Ei vain yksinkertaisesti ole tilannetta, jossa konsolit olisi parempia,” Kirottu heittää.

”Ilman modeja, The Witcher 2: Assassins of Kings. Käyttäen modeja, SweetFX:ää, ENB:tä, downsamplingia ja muita konffikikkareita voikin sitten saada aikaan sellaista jälkeä, että hiljaiseksi vetää.. Esimerkkeinä: What Skyrim Looks Like When You’re Running 100 Mods At Once, Flickr: jim2point0’s Photostream, B.N.S – Home,” LongestJourney kommentoi ja latoo linkkejä.

”Just tuo ohjaimen ja tattien hämmennys itseä ärsyttää konsolissa. Peleissä täytyy käyttää jotain aneemisia aputähtäyksiä tai muuten ei osu mihinkään, joku aika sitten GTA5:sta yritin pelata kaverin konsolilla mutta itkuhan siinä meinas päästä. Huomas että vaikka kaverikin oli kokeneempi hämmentäjä niin ei sekään sillä vapaatähtäyksellä osunut juuri mihinkään. Itse en vaan tommosta auto-aimingtouhua koe jotenkin ”aidoksi” pelaamiseksi,” ApeeApina täräyttää.

Kamelinvarvas korostaa pelien modaamista:

”Pelit näyttävät samoilta mutta modaamispotentiaali on se ratkaiseva ero. Konsolipeliin ei voi vaihtaa korkeamman resoluution tekstuureita. Jos tulevaisuudessa tämä muuttuu, kuroo konsoli matkaa PC:hen. Muuttumista ei vaan tule koskaan tapahtumaan koska konsolin rautaa ei voi vaihtaa tehokkaampaan, ja konsolien pelit pyörivät konsoliraudan suorituskyvyn rajoilla. Siltikin, konsolien ongelmaksi jää kankeat kontrollit. Tatilla ei tehdä äkkinäisiä tarkkoja liikkeitä. Skyrim sai myös haukkuja käyttöliittymästään. Se suunniteltiinkin konsoleja ajatellen, koska PC-puolen väellä on kyky mukautua, eli heikomman ehdoilla siinäkin lähdettiin liikkeelle… Konsoli on kankea ja yksinkertainen, PC mukautuu olosuhteisiin kuin darwinilainen ylieläin.”

Osallistu keskusteluun MuroBBS:ssä ja kerro oma näkemyksesi PC Master Racen ylivoimaisuudesta! Vai onko sitä olemassakaan?

Lisää foorumilla: Missä peleissä PC:n ylivoimaisuus konsoleihin tulee oikeasti esiin?