Pelaajien pitäisi joutua kärsimään enemmän
Pääsevätkö pelaajat liian helpolla? Puuttuuko peleistä aito haaste? Ovatko nykyiset pelintekijät liian kilttejä? Jos nämä kysymykset esitetään Bennet Foddylle, vastaus on kaikkiin myöntävä. Foddy myös tietää, mistä puhuu, sillä hän on mies sadististen QWOP, GIRP ja CLOP -pelien takana.
Foddyn mukaan pelien pitäisi aiheuttaa enemmän kärsimystä. Nyt ei puhuta heikon laadun aiheuttamasta tuskasta, vaan epäonnistumisen tuskasta. Kyse ei ole edes siitä, että pelit olisivat liian helppoja. Sen sijaan Foddyn mukaan pelaaminen on yksinkertaisesti liian mukavaa.
Saattaa kuulostaa erikoiselta, mutta takana on pätevä ajatus. Pelien kautta haetaan muun muassa vahvoja onnistumisen elämyksiä. Jotta onnistuminen tuntuisi jossain, vaatii se vaa-an toiselle puolelle mahdollisuuden epäonnistua. Voitto on merkityksellinen vain silloin, kun se ei ole itsestäänselvyys ja kun tappio tuntuu oikeasti pahalta.
Bennet Foddyn viesti pelintekijöille onkin yksinkertainen, mutta yllättävä: älkää ajatelko liikaa pelaajienne ajatuksia suunnitellessanne peliä. Todellinen taide syntyy kärsimyksestä. Niin tekee myös aito onnistumisen tunne. Jos tahtoo tehdä vaikutuksen pelaajiin, ei kannata kehittää särmättömiä ja tasoiteltuja pelillisiä vastineita hissimusiikille.
Lähde: Gamasutra
Lisää aiheesta
Ranteet auki: masokistilelu QWOP:in kehittäjän uusin peli CLOP tarjoaa lisää kärsimystä
Maailman sadistisimman videopelin tekijä jatkaa pelaajien rääkkäämistä
Kaikkien aikojen paras peliaiheinen cosplay on löytynyt
Lue myös
Tekken Tag Tournament 2 (PS3, Xbox 360)
Call of Juarez Gunslinger -ensikosketus – villi länsi räiskyvässä paketissa
Assassin’s Creed III ei valmistuisi koskaan, jos laittaisimme siihen kaiken haluamamme…