Arvostelu: Book of Demons on kevyt toimintanaksuttelu niille, joilla ei ole aikaa valtaviin pelimaailmoihin

17.12.2018 20:00 | Ilari Hauhia

Ikävuosien karttuessa elämä voi tehdä pelaamisesta nauttimisen haastavaksi, kun päivät kuluvat vaikkapa perheen, vapaa-ajan ja töiden välillä tasapainottelussa. Thing Trunkin kehittämä Book of Demons on loistava peli juuri niille, jotka ehtivät nauttia pelaamisesta vain lyhyissä erissä ja silloin tällöin.


Julkaisupäivä: julkaistu / Tekijä: Thing Trunk / Saatavilla: PC / Pelaajia: 1 / Peliä pelattu arvostelua varten: 11 tuntia


Toimintarooli- ja Hack-and-Slash-pelien genre on täynnä toinen toistaan loistavampia pelejä, joihin kuuluvat muun muassa Diablot ja Path of Exile. Ne tarjoavat laajat mahdollisuudet pelimaailmassa seikkailuun ja oman pelihahmon kehittämiseen grindaamalla vastaan mönkiviä örkkejä. Pelistudiot mainostavat kilpaa pelien laajuutta: ”Tähän voit upottaa vaikka monta sataa tuntia!”

Valtavat pelikokonaisuudet ovat kuitenkin kaksiteräinen miekka. Jos pelaamiseen ehtii käyttää vaikkapa vain puoli tuntia päivässä, ei sata tuntia kestävän pelin läpikahlaus tunnu välttämättä kovin houkuttelevalta ajatukselta.

Mikäli genreistä haluaa silti nauttia, on Think Trunkin Book of Demons siihen loistava lääke. Pelin ”Flexiscopen” avulla pelaaja voi itse määrittää, paljonko aikaa tämä haluaa käyttää yhden luolaston tyhjentämiseen. Näin ollen hirviöitä voi vetää turpaan joko viisi minuuttia tai vaikka lähes tunnin. Peli skaalaa luolastoista kerätyt palkkiot peliajan mukaan, eikä kumpikaan ole toista huonompi vaihtoehto.

Book of Demons sekoittaa ARPG-pelien pakkaa graafisen tyylinsä sekä pelimekaniikkojensa puolesta. Hilpeään paperinukkejen asuttamaan Paperverse-pahvimaailmaan sijoittuva Book of Demons myöntää jo alkuteksteissä parodioivansa hyvällä maulla alkuperäisiä Diabloja.

Sen enempää taustatarinaan ei jaksakaan paneutua, sillä alussa kohdatun velhon ja muiden taustahenkilöiden höpöhöpö-liirumlaarumit tulee skipattua mahdollisimman nopeasti jotta maanalaisiin luolastoihin pääsee harrastamaan sitä varsinaista toimintaa, hirviöiden rökittämistä ja kiiltävän lootin etsimistä. Toimintaroolipeleissä juoni onkin perinteisesti ollut varsin toissijainen kiinnostuksen kohde, eli Book of Demons jatkaa siinä mielessä tutulla tavalla.

Katakombien tyhjentäminen ylimääräisistä luurangoista on varsin kasuaalia toimintaa. Ensinnäkin paperisankari voi liikkua vain erikseen merkittyjä polkuja pitkin ja pelaaja päättää vain mihin suuntaan tämä lähtee risteyksestä liikkumaan.

Liikkumisen lomassa hiirellä klikkaillaan vastaan käveleviltä vihollisilta sydämiä pois. Välillä vihollisella voi olla vaikkapa suojakilpi, joka pitää niin ikään klikkailla pois ennen kuin varsinaisia elämäpisteitä pääsee höyläämään. Osa hirviöistä voi puolestaan muuttua hetkellisesti kuolemattomaksi tai linkittyä toisiinsa, jolloin ne täytyy tappaa tietyssä järjestyksessä.

Book of Demons yhdistää toimintaroolipeliin myös kevyitä korttipelin elementtejä. Pelihahmolle voi antaa uusia kykyjä ja aseita tuovia taikakortteja. Strateginen ajattelu mahdollistaa eri kykyjen kombottamisen, mikä on tuttua myös muista ARPG-peleistä. Varsinainen hahmon kehittäminen on muuten varsin yksinkertaista – pelaajan päätettäväksi jää lähinnä, haluaako tämä tason nousun yhteydessä lisäboostia elinpisteisiin vaiko taikojen ja kykyjen käyttöön vaadittavaan manamäärään.

Book of Demons tarjoaa kolme eri vaikeusastetta: helpon, tavallisen sekä rogueliken, jossa pelihahmon kuoleman jälkeen peli täytyy aloitta kokonan alusta. Normalilla vaikeusasteella pelaaminen on varsin helppoa ja kevyttä varsinkin parin ensimmäisen tunnin ajan. Noin 10 tuntia kestävän kampanjan loppua kohti vihollisten määrä ja vaikeustaso kuitenkin nousee ja klikkailuun täytyy keskittyä jo varsin tarkasti, jottei paperisankari repeä vihollisten käsittelyssä palasiksi.

Vaikka kampanja ei ole järisyttävän pitkä, tarjoaa Book of Demons silti reilusti pelattavaa sitä haluaville 21,99 euron hintalappua vastaan. Hahmoluokkia on kolme, Warrior, Mage ja Rogue. Ne kaikki tarjoavat toisistaan eroavan pelielämyksen. Lisäksi muita pelaajia voi haastaa pelin sisäisillä leaderboardseilla eri aihepiirien tiimoilta.

Kokonaisuudessaan Book of Demons on varsin piristävä ja rohkeasti massasta erottuva kokemus. Rajoitettu liikkuvuus ja varsin kasuaali ote toimintaroolipeleihin ei varmasti miellytä kaikkia pelaajia, mutta hieman kevyemmästä pelaamisesta pitäville se sopinee oikein hyvin.

BOOK OF DEMONS

”Book of Demons on kasuaali toimintanaksuttelu niille, jotka eivät ehdi paneutua valtaviin pelimaailmoihin.”