Uusimmat

Ghostbusters (Xbox 360)

18.10.2010 21:00 Antti Mutta

Tekijä: Terminal Reality
Julkaisija: Atari
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: DS, PC, PS2, PS3, Wii, Xbox 360
Pelaajia: 1-4
Pelin kotisivut: http://www.ghostbustersgame.com
Antti Mutta

 

On se pakko myöntää, Ghostbusters oli mieletön juttu aikoinaan. Vuokraamon VHS-nauhalta katsoessa kokemus oli sekä jännittävä että maaginen. Yhtä kovaa ravisteli C-64-tietokoneelle tehty lisenssipeli. Ecto-1:llä kaupungilla ajelu, aito tunnarimusa karaoke-bonuksella ja aaveiden metsästys oli kova yhdistelmä.

Valitettavasti uusi Ghostbusters-peli ei ollut allekirjoittaneelle vastaavanlainen kimpale kultaa. Jotenkin elokuvamaisuus tuntui pakotetulta, ja pelattavuudessa oli parantamisen varaa. Mutta tämä arvostelu ei keskitykään pelilliseen puoleen. Nyt tarkastellaan Xbox 360 -käännöstä. Onko se todellakin vaihtoehdoista paras?

Kenelle soitat? Xboteille?

Ghostbustersin PlayStation 3 –versio on ehkä ollut tämän vuoden paras lyömäase Xbox-fanipojille. Pelin tehnyt Terminal Reality yksinkertaisesti tunaroi PlayStation 3 -käännöksen. Euroopassa tästä eivät tosin tienneet muut kuin yli Atlantin pelinsä tuoneet Xbox 360 –pelaajat. Ghostbusters kun julkaistiin virallisesti meilläpäin vasta äskettäin muillekin kuin Sonyn konsolille.

Mikä sitten on parempaa Xbox 360 –versiossa? Pelillistä eroa ei ole. Edelleen hypätään uuden Ghostbusters-alokkaan haalareihin ja käydään suorilta sotaan haamuja vastaan. Verkon välityksellä käytävät yhteiskamppailutkin toimivat samaan malliin kuin PS3:lla. Tarkempaa tietoa pelillisistä meriiteistä voi lukea Miikka Lehtosen aikaisemmasta arvostelussa.

Ero on puhtaasti tekninen. Juuri sellainen, joka kiihottaa luupin kanssa toisen konsolin speksejä tiiraavaa fanipoikaa. ”Mun kone on parempi kun sun, koska se pystyy reaaliaikaiseen global illuminationiin ja ray traceaukseen 1920×1080 resossa” Juu, juu, jargoni on monilla hallussa, mutta minne pelaaminen unohtui?

Faktat framille

 On toki totta, että merkittävät nopeuserot saattavat pilata pelin. Jopa siinä määrin, että voi suositella toisen konsolin versiota. Ghostbustersin tapauksessa kyse ei ole yksinkertaisesta kuvaruudun päivittämisen vauhdista. Nyt puhutaan jälkikäsittelystä ja mallinnusresoluutiosta. Valitan teknistä sanastoa, mutta ihan kansankielelle kaikkea tätä ei helposti käännä.

Eurogamerin pilkunviilausta harrastavan Digital Foundryn porukan mukaan Amerikassa julkaistun ensimmäisen PS3-version mallinnustarkkuus oli alhainen 960×450, kun taas Xboxilla päästiin suoraan HD-readyyn 1280×720-tilaan. PS3:n grafiikka ei ollut kaukana tavallisen television tarkkuudesta. Noloa etenkin, kun muistelee Sonyn puheita täydestä 1920×1080 -tarkkuudesta peleissään.

Toinen merkittävä ero oli esineiden ja muiden objektiivien reunojen pehmennysteknologiassa. Xboxissa käytettiin tarkempaa kaksinkertaista, moninäytteistä antialiasointia, PS3:lla Nvidian quincunx-teknologiaa, jonka outo sana tarkoittaa geometristä muotoa, jossa on viisi ristin muotoon asetettua pistettä. Keskimmäinen piste on viides.

Huutoon vastattiin

Quincunxin jälki on sumeaa, mutta se vaatii pelikoneelta vähemmän tehoa. Näin se on edullisempi tapa, jos tehosta on pulaa. Samasta syystä käytetään pienempää mallinnustarkkuutta. Siispä maailmassa, jossa Ghostbusters olisi ainoa peli, PS3:n kyvyistä voisi vetää ikäviä johtopäätöksiä. Kun kuitenkin PS3:lla on Uncharted 2:n tapaisia huimia teknologisia saavutuksia, Ghostbusters ei kerro koneen kyvyistä mitään.

Pelintekijöistä se kertoo kuitenkin paljon. Vielä enemmän porukasta kertoo päivitys, joka julkaistiin muutama kuukausi Pohjois-Amerikan julkaisun jälkeen. Yhtäkkiä studio kykenikin nostamaan mallinnustarkkuutta likemmäs Xbox 360:n vastaavaa, joskin silti 200 pikselin päähän molemmissa suunnissa, ja näin HD-ready jäi edelleen saavuttamatta.

Pehmennystekniikka sen sijaan saatiin yllättäen samaksi. PS3:n ongelmista jäi korjaamatta jäi siis 3d-mallien pintagrafiikan eli tekstuurien tarkkuus ja mallinnuksen resoluutio. Mallinnustarkkuutta harmillisempaa on pintagrafiikan suttuisuus, sillä sen saattaa huomata jopa pienemmälläkin ruudulla.

Melkein makuasia

Tykillä kuvaa ammuttaessa Xbox 360 saattaakin olla parempi valinta, mutta silti puhutaan katsojan kriteereistä. Hifistille konsolien sukupolvi on pettymys yleensäkin, sillä suurimman nykyisen hd-tarkkuuden toteuttaa harva peli. On kuitenkin selvää, että jos taloudessa on molemmat konsolit, tarkkasilmäisen niuhon kannattaa hankkia Xbox 360 –versio ja nukkua siten yönsä rauhassa.

Ghostbustersin ei ole kuitenkaan oikea kapula konsoliriitaan, sillä pelin graafiseen laatuun pettyvät kaikki. Terminal Realityn pelimoottori ei ole nimittäin kehumisen arvoinen, jopa päinvastoin. Kannattaakin mieluummin vertailla todellisten huippustudioiden suorituksia. Ehkä tuleva konsoliversio Crysisista vihdoin paljastaa todelliset tehoerot, jos niitä edes on.

Lopulta on ehkä kiinnostavinta miettiä tekijöiden motiiveja. Kenties kiire pakotti pelaamaan varman päälle PS3-version kanssa. Muulla on mahdotonta perustella alkuperäistä, korjaamatonta käännöstä ja sen puutteita. Silti on selvä, että peli on kokemisen arvoinen kummallakin konsolilla. Etenkin, jos on Ghostbusters-elokuvan, siis ykkösen, ystävä.

 

Alkuperäisen, varsinaisen Ghostbusters-arvostelun voit lukea tästä: Ghostbusters (PS3, 360)

Mutan arvostelu tilattiin päivitysarvosteluksi myöhemmin ilmestyneestä Xbox 360 -versiosta. Päivitysarviota ei kuitenkaan ehditty syystä tai viidennestä julkaista.

Ghostbusters-pelille myönnettiin eDomen Suosittelemme-peukku.

 

Lisää aiheesta

Ghostbusters (PS3, 360)

Ghostbusters-ennakko (PS3, 360)

Wiikon wanha: Ghostbusters – who you gonna call?!

Lue myös

Aces High II (PC)

Dead Rising 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Enslaved: Odyssey to the West (PS3, Xbox 360)

Medal of Honor (PC, PS3, Xbox 360)

Puzzle Quest 2 (DS, PC, Xbox 360)

Quantum Theory (PS3, Xbox 360)

 

Muropaketin uusimmat