Uusimmat

Kolmasosa studioista kertoo pelien myöhästyvän – koronapandemia tekee pahaa jälkeä myös pelialalla

21.07.2020 12:59 Muropaketin toimitus

Game Developers Conferencen selvitys paljastaa, kuinka pahasti koronapandemia ja eristykset ovat vaikuttaneet pelikehitykseen.

Koronapandemian iskettyä pelistudiot ovat joutuneet siirtymään valtaosin etätyöskentelyyn. Monet suuret projektit, kuten Cyberpunk 2077 (kuvassa) ja Marvel’s Avengers, ovat myös myöhästyneet suunnitellusta julkaisupäivästään pandemian seurauksena.

Nyt Game Developers Conference on julkaissut tuloksia laajasta kyselystään, jossa kartoitetaan koronan vaikutuksia peliteollisuudessa. Kuten PC Gamer kertoo, kysely paljastaa, että peräti 33 prosentilla studioista on myöhästynyt projekteja pandemian vuoksi.

Niistäkin kehittäjistä, joiden peli ei ole myöhästynyt, lähes puolet kertoo koronan vaikuttaneen raskaasti kehitykseen. 41% kertoo tuotteliaisuuden kärsineen erityksessä, 35% kertoo luovuuden vähentyneen ja 41% kertoo joutuvansa tekemään enemmän työtunteja etätyössä.

Lisäksi neljäsosa kehittäjistä kertoo tulojensa pienentyneen pandemian alettua. Selvää onkin, että koronapandemian seurauksista kärsitään pelialalla vielä pitkään sittenkin, kun eristyksistä voidaan luopua ja kehitys pääsee palaamaan ennalleen.