UUSIMMAT

Ensituntumat: Remedy taisi osua napakymppiin – Pari tuntia Controlin parissa oli silkkaa nautintoa

11.08.2019 09:00 | Ilari Hauhia

Muropaketti kävi perjantaina Max Payneistä, Alan Wakesta ja Quantum Breakista tunnetun Remedyn luona testaamassa kuun lopulla ilmestyvää Controlia. Pelin alun perusteella kyseessä voi hyvinkin olla studion paras tuotos kautta aikojen.

Controlin alussa pelaajan ohjaama Jesse saapuu eriskummallisen Federal Bureau of Controlin päämajaan. Jo alkumetreiltä lähtien on selvää, ettei kyseessä ole ihan jokapäiväinen virasto. Sen sijaan kasvoton ja brutaali betonirakennus kätkee sisuksiinsa valtavia paranormaaleja mysteereitä.

Heti alussa paljastetaan, että Federal Bureau of Control liittyy tavalla tai toisella Jessen veljen katoamiseen. Jesse haluaa vastauksia ja lähtee etsimään niitä paljon ulkokuortaan suuremman viraston syvyyksistä.

Virastoa vaivaavat kuitenkin omat ongelmansa. Mystinen Hiss on korruptoinut suurimman osan työntekijöistä ja järkensä ovat säilyttäneet vain harvat. Jesseen Hiss ei jostain syystä vaikuta. Kaiken keskellä viraston johtaja näyttää tehneen itsemurhan, jonka jälkeen pelin aseena toimiva Service Weapon valitsee Jessen viraston uudeksi johtajaksi ja kantajakseen.

Service Weapon on yksi Controlin parhaista oivalluksista. Kyse on mittaamattoman vanhasta artefaktista, joka on vuosien varrella ottanut monia muotoja kuuluessaan eri omistajille. Jessen kädessä artefakti ottaa käsiaseen muodon ja se toimii pelin ainoana aseena.

Ase voi kuitenkin muuttaa muotoaan pelin edetessä. Asetta voi käyttää joko revolveria muistuttavana ”Gripinä” joka on tarkka mutta hieman hidas tai konepistoolimaisena korkean tulinopeuden mutta kehnon tarkkuuden ”Spin”-varianttina. ”Shatter” muistuttaa haulikkoa ja ”Pierce” tarkkuusasetta, jolla voi ampua esteiden lävitse. Lisäksi aseeseen voi asentaa useita erilaisia modifikaatioita joilla sen ominaisuuksia voi päivittää.

Aseen lisäksi vastaan tulee myös muita paranormaaleilla ominaisuuksilla varustettuja arkipäiväisiä esineitä, jotka ovat kuin suoraan SCP Foundationin arkistoista. Näistä eräs todellisuuden rajoja uhmaava punainen lankapuhelin.

Jesse oppii alussa myös yliluonnollisia kykyjä, joihin kuuluvat muun muassa telekinesia ja lyhyen matkan teleporttaus. Korruptoituneita vihollisia voi laittaa matalaksi aseen ja erikoiskykyjen yhteispelillä ja Controlin tarjoama toiminta tuntuu erittäin sujuvalta.

Ampuminen on hauskaa, mutta samalla Control pakottaa pelaajaa vaihteleviin pelityyleihin, eikä kaikkia vihollisia voi vain räiskiä alas. Osa vastustajista on esimerkiksi piiloutunut suojan taakse, jolloin näitä täytyy pehmittää heittelemällä näiden päälle kiviä telekinesian avulla.

Remedy tunnetaan vahvasta tarinankerronnasta, eikä Control ole poikkeus. Mystinen trilleri nappaa pelaajan mukaansa heti alusta saakka ja tarinan esittämiin kysymyksiin kaipaa kipeästi vastauksia. Tarinaa viedään eteenpäin välivideoin sekä keskusteluilla järkensä säilyttäneiden työntekijöiden kanssa, jonka lisäksi viraston edellisen johtajan sanat kummittelevat Jessen korvissa. Sivuhenkilöt ovat kiinnostavia, ja niistä mieleenpainuvin oli suomalaisia sananlaskuja rallienglannilla hokeva talonmies Ahti.

Suoran tarinankerronnan lisäksi pelimaailma tarjoaa paljon löydettäviä yksityiskohtia niitä kaipaaville. Siellä täällä lojuu muistilappusia, jotka taustoittavat viraston tapahtumia. Välillä vastaan tulee televisioita, joissa pyörivät videopätkät muistuttavat Alan Waken Night Springs -videoita.

Graafisesti Control näyttää upean omaperäiseltä. Remedyn mukaan pelin suunnittelussa keskeisenä piirteenä on ollut brutalismi, mikä näkyy erityisesti betonisen virastorakennuksen arkkitehtuurissa. Toisena kantavana teemana on värimaailman sekä uuden ja vanhan aiheuttama vahva kontrasti. Peli myös pyörii kehuttavan sulavasti, vaikkakin latausajat ovat ainakin testiversiossa ikävän pitkiä. Remedyn mukaan latausaikoihin puututaan Controlin julkaisun yhteydessä saapuvassa päivityksessä.

Control ei kulje yhtä tiukassa putkessa kuin Remedyn aikaisemmat pelit. Sen sijaan virastossa voi liikkua melko vapaasti ja pelin edetessä aukevilla erityiskyvyillä aiemmiltakin pelialueilta voi löytää uusia kohteita. Remedy luonnehtiikin Controlia ”tarinavetoisena, fysiikkapohjaisena hiekkalaatikkona”. Ratkaisu tuntuu toimivalta.

Kokonaisuudessaan vahvan tarinan kiinnostaviin pelimekaniikkoihin yhdistävästä Controlista jäi parin tunnin kokeilun jälkeen erittäin positiivinen kuva. Testisession päätyttyä peliohjaimen laski pöydälle vastentahtoisesti, sillä tarina oli onnistunut koukuttamaan pahasti ja pelaamista olisi mielellään jatkanut vaikka loppuun saakka.

Remedyn mukaan Controlin päätarina kestää noin 10-15 tuntia. Mikäli Control onnistuu säilyttämään tarinan alkuosasta huokuvan tunnelman ja jännityksen loppuun saakka, on hyvin mahdollista, että kyseessä on Remedyn kaikkien aikojen paras peli ja yksi lähivuosien kihelmöivimmistä tarinavetoisista seikkailuista.

Control ilmestyy PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle 27. päivä elokuuta. Pelin varsinainen arvio julkaistaan Muropaketissa sen julkaisun tienoilla.

Keskustelu

Ehkä kun oppivelvollisuutesi loppuu alat ymmärtää ihmisten tasavertaisuudestakin sen verran että jää tuollaiset pierut sanomatta ja ajattelematta.

"Service Weapon on yksi Controlin parhaista oivalluksista. [–] Asetta voi käyttää joko revolveria muistuttavana ”Gripinä” joka on tarkka mutta hieman hidas tai konepistoolimaisena korkean tulinopeuden mutta kehnon tarkkuuden ”Spin”-varianttina. ”Shatter” muistuttaa haulikkoa ja ”Pierce” tarkkuusasetta, jolla voi ampua esteiden lävitse."

Eli pelin paras oivallus on se, että samojen iänikuisten asearkkityyppien sijaan pelissä on yksi ase, joka voi muuttua miksi vain arkkityypiksi? Hmmm… Missä tässä oli se oivallus? Eikö tämä tarkoita sitä, että käytännössä pelissä on ne samat vanhat pistoolit, rynnärit, haulikot ja sniperit, mutta lore vaan sanoo, että nyt ne on olevinaan vaan sen yhden ja saman aseen eri variantteja? Miten tämä muuttaa pelimekaniikkaa mitenkään?

Fanboys suck

Ehkä kun oppivelvollisuutesi loppuu alat ymmärtää ihmisten tasavertaisuudestakin sen verran että jää tuollaiset pierut sanomatta ja ajattelematta.

Tasavertaisuus on vain moderni myytti jota hoetaan samaan tapaan totuutena kuin ennen kommunistit hokivat proletariaatin diktatuurista ja työläisten paratiisista.

Atros

Tasavertaisuus on vain moderni myytti jota hoetaan samaan tapaan totuutena kuin ennen kommunistit hokivat proletariaatin diktatuurista ja työläisten paratiisista.

Tämä ei ole edes ymmärrettävä lause. Miten niin tasavertaisuus on moderni myytti? Tasavertaisuus on täysin kiinni ihmisistä itsestään, eli jos kohtelemme ihmisiä tasavertaisesti, niin ihmiset ovat tasavertaisia.

Tämä kuulostaa vähän siltä, että ollaan kuunneltu jotain Jordan Petersonia puolikorvalla ja yritetty jotain vastaavanlaista "intellektuellia" ajatusta raapia kasaan, mutta jäi vähän puolitiehen. Kommunismi mainittu, joten se on jo toki Jordanpetersonismeissa puoli voittoa.

Haerski_90

Tämä ei ole edes ymmärrettävä lause. Miten niin tasavertaisuus on moderni myytti? Tasavertaisuus on täysin kiinni ihmisistä itsestään, eli jos kohtelemme ihmisiä tasavertaisesti, niin ihmiset ovat tasavertaisia.

Tämä kuulostaa vähän siltä, että ollaan kuunneltu jotain Jordan Petersonia puolikorvalla ja yritetty jotain vastaavanlaista "intellektuellia" ajatusta raapia kasaan, mutta jäi vähän puolitiehen. Kommunismi mainittu, joten se on jo toki Jordanpetersonismeissa puoli voittoa.

Kiitos vaan, mutta en tunne kyseistä henkilöä. Ai että nykyään ei saa tehdä kommunistivertauksiakaan, eikä pelkästään natsikortti ole pannassa?

Kyllähän sinä voit itsellesi vakuuttaa ihmisten tasavertaisuudesta, mutta idiootti joka hakkaa päätänsä seinään päivästä toiseen muuhun kykenemättä ei ole sen enempää millään tasolla tasavertainen ydinfyysikon kanssa, kuin hän olisi yhteiskunnan kannalta hyödyllinen yksilö.

Voi sitä toki väittää kaikenlaista, mutta myytti tasavertaisuudesta ihmisten välillä pitää tasan saman verran paikkansa kuin tasavertaisuus valtioiden välillä. Toki Suomi voi lähetellä Venäjälle, Kiinaan tai USA:aan kaikenlaisia nootteja, mutta kuten Spede aikanaan totesi "kyllä se on tullut selväksi että te vahvasti vastustatte tätä, mutta entäs sitten?" Se että sinä "kohtelet" sikaa kuin ihmistä, ei siasta ihmistä tee, kuten ei asiasta tee myöskään totta se että pistät lapsen tavoin kädet korville ja alat lällätellä.

Hyvin mielenkiintoista kieltämättä omassa argumentissasi että vähättelet toisten argumenttejä ja rupeat esittelemään natsikortin vetoja omana argumenttinasi, kun et itse perustele väitettäsi muuta kuin lapsellisella "koska A niin B" logiikalla.

Atros

Kiitos vaan, mutta en tunne kyseistä henkilöä. Ai että nykyään ei saa tehdä kommunistivertauksiakaan, eikä pelkästään natsikortti ole pannassa?

Kyllähän sinä voit itsellesi vakuuttaa ihmisten tasavertaisuudesta, mutta idiootti joka hakkaa päätänsä seinään päivästä toiseen muuhun kykenemättä ei ole sen enempää millään tasolla tasavertainen ydinfyysikon kanssa, kuin hän olisi yhteiskunnan kannalta hyödyllinen yksilö.

Voi sitä toki väittää kaikenlaista, mutta myytti tasavertaisuudesta ihmisten välillä pitää tasan saman verran paikkansa kuin tasavertaisuus valtioiden välillä. Toki Suomi voi lähetellä Venäjälle, Kiinaan tai USA:aan kaikenlaisia nootteja, mutta kuten Spede aikanaan totesi "kyllä se on tullut selväksi että te vahvasti vastustatte tätä, mutta entäs sitten?" Se että sinä "kohtelet" sikaa kuin ihmistä, ei siasta ihmistä tee, kuten ei asiasta tee myöskään totta se että pistät lapsen tavoin kädet korville ja alat lällätellä.

Hyvin mielenkiintoista kieltämättä omassa argumentissasi että vähättelet toisten argumenttejä ja rupeat esittelemään natsikortin vetoja omana argumenttinasi, kun et itse perustele väitettäsi muuta kuin lapsellisella "koska A niin B" logiikalla.

Natsi- ja kommunistikortit on kaikki ihan ok, kunhan asiayhteyden vain perustelee, mutta aikaisemmin löit kommunismin pöytään samaan tapaan kuin natsikorttikin yleensä pelataan: "Olen oikeassa, koska natsit/kommunistit". Malliesimerkki heikosta "koska A niin B"-logiikasta.

Tässä kommentissa jo onneksi avasit mielipidettäsi sen verran, että huomaan epäilykseni osuneen oikeaan: Seuraat edelleen (ehkä tietämättäsi) Jordan Petersonin jalanjäljissä ja oletat, että "tasavertaisuudesta" puhuttaessa automaattisesti puhutaan siitä, että jokaisen tulisi olla kyvyiltään, lahjoiltaan tai vähintäänkin menestykseltään tasavertaisia. Vain erittäin pieni vähemmistö ajattelee näin ja itse en ainakaan kuuluu heihin. Minulle tasavertaisuus on nimenomaan sitä, että ihmisiä tulee kohdella tasapuolisesti riippumatta lähtökohdista.

Se on sitä tasavertaisuutta, jonka mm. Suomen laki tunnistaa ja minusta on pöljää tulla keskusteluun huutelemaan "tasavertaisuuden myytistä", jos termille on omassa päässään antanut jonkun ihan muun merkityksen.

Muropaketin uusimmat