Uusimmat

Arvostelu Destiny 2: The Final Shape on viiden tähden vastaus fanien toiveisiin

17.06.2024 18:00 Antti Voutilainen
Destiny 2: The Final Shape

Kuva: © Bungie

Destiny 2:n uusin laajennus on viiden tähden napakymppi.


Destiny 2: The Final ShapeJulkaisupäivä: 4.6.2024
Studio: Bungie
Julkaisija: Bungie
Saatavilla: PC, PlayStation 4 & 5, Xbox One & Xbox Series X/S
Pelaajia: Yksinpeli, moninpeli
Ikäraja: K16
Peliä pelattu arviota varten: 40 tuntia


Vuonna 2017 ilmestyneen Destiny 2:n edellinen laajennus Lightfall jätti tarinan puolesta pelaajat kylmiksi. Kaiken pahan lisäksi sen loppuhuipennus herätti enemmän kysymyksiä kuin tarjosi vastauksia. Palautteesta ilmeisen voimaantuneena Bungie on kaivanut hihastaan kaikki mahdolliset valttikortit The Final Shapea varten. Ja se kannatti: valon ja pimeyden saaga saa Destiny 2:n uuden laajennuksen myötä upean ja muistettavan päätöksen.

Pelaajille tehdään heti alussa selväksi, kuinka suuri uhka Witness on universumille ja mitä tapahtuu, jos emme onnistu häntä pysäyttämään. Matkustajan (traveller) sisältä käsin Witnessillä on kyky muokata universumia haluamakseen ja se tietää loppua kaikelle tuntemallemme. Matkustaja vastustelee muokkaamista viimeiseen asti, jonka ansiosta Vanguardilla on vielä yksi mahdollisuus estää vääjäämätön.

Todistajansuojeluohjelmaa päättämään lähtee pelaajan ohjastaman valonkantajan lisäksi Vanguardin komentaja Zavala sekä Ikora Rey. Tie matkustajan sydämeen käy vaarojen ja vastoinkäymisten kautta. Iskuryhmä lyödään hajalle matkalla matkustajan sisälle ja siitä alkaa taival kohti monoliittiä, missä Witness piileskelee.

Matkan varrella iskuryhmä pitää saada takaisin kasaan sekä keksiä, miten suunnattoman vahva Witness voidaan yleensä kukistaa. Eikä tavoitetta edistä lainkaan se, että ryhmässä usko onnistumiseen on koetuksella. Haasteita siis piisaa.

Destiny 2: The Final Shape

Kuva: © Bungie

Destiny 2: The Final Shapessa taistelun mittasuhteet ovat ennennäkemättömät, sillä universumin tulevaisuuden puolesta taistelemaan tulevat myös ihmiskunnan kaikki liittolaiset. Ylimääräisen ripauksen kaoottisuutta taisteluun tuo vielä se, että tehtävä suoritetaan 12 pelaajan yhteistyönä. Viimeisen taistelun tunnelma on saatu viritettyä ehdottomaan huippuunsa, sillä mitään tällaista ei Destiny 2:ssa ennen olla nähty.

Lopunajan tunnelman luonnissa tarinaa tukee Matkustajan sisäinen maailma. Seikkailu alkaa pirteän vehreistä maisemista, mutta muuttuu alati vihamielisemmiksi, mitä lähemmäs kurjuuttajaa päästään. Luvalla sanoen maisemat ovat suorastaan häiriintyneitä, mutta samaan aikaan ne alleviivaavat Witnessin kykyä muokata todellisuutta.

Kampanjan jälkeen kartta avautuu vapaasti tutkittavaksi ja löydettävää piisaa. Paikat käyvät tutuksi viimeistään siinä vaiheessa, kun pelaaja ryhtyy jahtaamaan eksoottisia aseita, joita palkinnoksi tarjotaan. Puhumattakaan eksoottisista hahmoluokkakohtaisista panssareista, mutta niistä lisää myöhemmin.

Destiny 2: The Final Shape

Kuva: © Bungie

Maisemathan käyvät tylsiksi, jos niitä joutuu yksin ihailemaan. Siksipä oli varsin piristävää, että Bungie on loihtinut Matkustajan sisälle täysin uuden vihollistyypin, Dreadin. Nämä ihmistä hyvin kaukaisesti muistuttavat ällöpyllyt ovat valjastaneet pimeyden elementit – eli Stasiksen ja Strandin – aseikseen. Laajentuneen arsenaalinsa ansiosta Dread-viholliset pystyvät jäädyttämään pelaajan paikalleen ja riuhtaisemaan Strand-hyökkäyksellä pelaajan keskelle vihollisparvea.

Unohtamatta tietenkään lentäviä pirulaisia, joiden huutohyökkäys estää pelaajaa käyttämästä kykyjään. Kerrassaan ihastuttavaa seuraa. Matkustajan sisälle tiensä ovat löytäneet muutkin vihollispoppoot (Hive, Taken ja Fallen),  joten lystinpitoon pääsee vähän kaikkien kanssa.

Yksi odottamattomista uudistuksista The Final Shape -laajennuksessa oli Prismatic-voima. Teknisesti ottaen Prismatic ei ole uusi supervoimien elementti, vaan se on yhdistelmä aiempia. Parasta on tietenkin se, että pelaajalla on vapaus valita itselleen mieluisimmat kyvyt. Warlockilla superhyökkäys voi olla vaikka Void-elementistä, Melee-hyökkäys Stasis-elementistä ja Void-kranaatista pystyy loihtimaan vihollisia jäädyttävän Stasis-tykin.

Hahmonrakenteluun avautui Prismaticin myötä järisyttävä määrä uusia mahdollisuuksia.

Destiny 2: The Final Shape

Kuva: © Bungie

Prismaticissa on vastaava superhyökkäys-tila kuin normaaleissa elementeissä, mutta se ei ole yksinään niin vahva kuin “tavalliset superit”. Turboahdetussa Transcendence-tilassa pelaaja kestää enemmän vahinkoa sekä saa käyttöönsä valon ja pimeyden elementtejä yhdistävän erikoiskranaatin. Pelkkä kuriositeetti Transcendence ei ole, sillä kampanjatehtävissä pelaaja kohtaa vihollisia, joiden suojat pystyy rikkomaan ainoastaan sen avulla.

Hahmoluokkakohtaiset eksoottiset panssarit olivat niin ikään hartaasti toivottu lisäys peliin. Nyt ne viimein saatiin ja panssarit ovat totisesti eksoottisia, sillä yhteen panssariin survotaan kaksi eksoottista ominaisuutta. Ominaisuudet valitaan arpomalla aiemmista eksoottisista panssareista. Jutun juju on siinä, että panssari toimii ainoastaan silloin, kun hahmo käyttää Prismaticia. Ylivoimaisia ominaisuusyhdistelmiä tavoittelevilla on edessään grindailua, ellei rouva Fortuna satu olemaan poikkeuksellisen hyvällä tuulella.

Pelaajien toiveita ja palautetta on kuunneltu myös raidin osalta. Edellisen laajennuksen raidia, Root of Nightmares, moitittiin sen helppoudesta. Uusin raid, Salvation’s Edge, pistääkin pelaajien kyvyt ja kommunikaatiovalmiudet koetukselle, sillä se on mekaniikkojensa puolesta varsin armoton. Samalla se tarkoittaa, että jokainen läpäisty taso on sitäkin palkitsevampi. Palkinnon eteen joutuu tällä kertaa näkemään tavallista enemmän vaivaa.

Destiny 2: The Final Shape

Kuva: © Bungie

Teknisellä saralla The Final Shapelle on luvassa ainoastaan kehuja. Ääninäyttelijät herättävät hahmonsa eloon ja Keith David lunastaa paikkansa komentaja Zavalan roolissa. Joskin silti jäin kaipaamaan edesmenneen Lance Reddickin ikonista ääntä. Näyttelijän olisi toivonut näkevän, mihin yhdessä käyty matka johtaa.

Visuaalinen anti Matkustajan sisällä on kaikin puolin näyttävää ja vinksahtaneet yksityiskohdat viimeistelevät kokonaisuuden. Musiikkienkin puolesta The Final Shape on hivelevä paketti. Musiikkitiimi on loihtinut upeita tekeleitä vahvistamaan tunnelmaa niin rauhallisemmissa hetkissä kuin rymistelyissäkin. Tämä ei toki ollut yllätys, sillä vuodesta toiseen Bungie on loihtinut Destiny 2:een toinen toistaan muistettavampia säveliä.

Kokonaisuutena The Final Shape tuntuu siltä, että Bungie lähti ennakkoluulottomasti toteuttamaan pelaajien hartaimpia toiveita, kuten Prismatic-voiman, hahmoluokkaan sidotut eksoottiset panssarit, taitoja kysyvän raidin sekä tietenkin Cayde-6:n. Tuon kaiken päälle saatiin vielä vaikuttava 10 vuoden tarinan päättävä huipennus.

Destiny 2: The Final Shape

Kuva: © Bungie

The Final Shape toisin sanoen todellakin kruunasi oman reilun 2600 pelitunnin matkani.

Ennen tätä laajennusta kuvittelin, että voisin päästää emerita-warlockini viettämään ansaittuja eläkepäiviä. Vielä mitä! Kuten aina ennenkin, valtatyhjiö tapaa täyttyä. Uusi sisältökausi polkaistiin jo käyntiin, ja Bungie heitti lisää löylyä paljastamalla, että heillä on jotain työn alla myös ensi vuodelle

Katse ylös, valonkantaja!

DESTINY 2: THE FINAL SHAPE

Arvosana: 5/5

”Destiny 2:n uusi laajennus puhaltaa seitsemän vuotta vanhan peliin uutta elämää.”

Suosittelemme

Antti Voutilainen

”Aloitin Muroka-koulussa vajaat kuusi vuotta sitten. Jalo tavoitteeni on tulla RGB led-valaistun vyön Murokaksi vielä jonain päivänä. Harjoitusnäytteitäni päätyy pääasiassa tietotekniikka- ja peliosioihin. Välillä myös Pelaaja-lehteen. Jos en ole pyrkimässä kohti Muroka-tavoitettani, olen todennäköisesti grindaamassa Destiny 2:sta, sillä siinäkin matka on päämäärää tärkeämpi."

Muropaketin uusimmat