Uusimmat

Assassin’s Creed (PS3, 360)

28.12.2007 16:00 Miikka Lehtonen

Assassin’s Creed on peli, jonka voisi perusideansa ansiosta nostaa alttarille palvottavaksi. Historiallinen eepos, jossa pelaaja pääsee leikkimään salamurhaajaa kolmannen ristiretken maisemiin kuulostaa kuin mittatilauksena allekirjoittaneelle tehdyltä päiväunelta.

Myös muut tuntuvat jakavan kiinnostukseni, sillä Assassin’s Creediä on ennen sen julkaisua hypetetty vuosikymmenen jeesuspeliksi ja ties miksi muuksi. Pitävätkö kovat väitteet paikkansa, vai paljastuuko päiväunen takaa sittenkin painajainen?

Heti alkuun – sekä arvostelun, että pelin – todellinen jättipommi. Peli ei sijoitukaan vuoteen 1191, vaan lähitulevaisuuteen, jossa pelin päähenkilö kokee ristiretken tapahtumia takaumien kautta. Koko peliä värittää vahvasti pilottijakson meininki, jossa keskitytään pohjustamaan tulevia paljastuksia. Samalla välittyy tuntu siitä, että leijonaosa kehitystiimin ajasta kului tekniikan viilailuun ja itse pelillinen sisältö jäi kakkoseksi.

Ei silti, että Assassin’s Creed olisi huono peli, ei suinkaan. Sen tähtihetket, ne nimessä mainitut salamurhat, ovat hillitöntä tavaraa. Mutta voi pahus, kun ne salamurhat ovat vain murto-osa pelin sisällöstä.

Salamurhan aakkoset

Salamurhaaja Altaïrin tehtävänä on murhata yhdeksän korruptoitunutta miestä, jotka toimillaan pitkittävät ristiretkiä ja näin viattomien kärsimystä. Ennen kuin puukko uppoaa pehmeään vatsalihaan, Altaïr joutuu kuitenkin tekemään sitä kuuluisaa jalkatyötä, eli hankkimaan tietoja kohteestaan ja tämän rutiineista.

Käytännössä tämä tapahtuu toistamalla muutamaa aktiviteettia eri kaupungeissa. Idea hyvä, toteutus ei, sillä kaupunkien ja tehtävien välillä ei ole juurikaan eroa. Niinpä ensimmäinen taskuvarkaus tai pahoinpitely alkukaupungissa ja 30. keikka Jerusalemissa menevät melko pitkälti samalla tavalla.

Etsiväntyön tympeyttä voi rikkoa kahakoimalla vartijoiden kanssa tai lähtemällä huiseille takaa-ajoille pitkin kaupungin kattoja, jolloin pelin paljon mainostettu kiipeilysysteemi pääsee loistamaan. Nappia pohjassa pitämällä Altaïr kiipeää vaikka mihin tai hyppii kookospähkinän kokoisten pilarien päällä kuin apina konsanaan. Peli ottaa tämän myös huomioon ja kannustaa kiipeilemään kaupungin korkeimpien ja komeimpien rakennusten huipulle.

Jos muut osa-alueet olisivat samaa tasoa, kyseessä olisi loistopeli, mutta valitettavasti näin ei ole. Taistelu toimii mies miestä vastaan mainiosti, kun Altaïr väistelee, torjuu, harhauttelee ja tuuppii vihollistaan. Valitettavasti suurin osa taisteluista käydään neljää tai viittä vihollista vastaan, jolloin touhu menee pelkäksi torjuntanappi pohjassa kyttäilyksi.

Myös hiippailusysteemi tökkii ja kunnolla. Teoriassa sen pitäisi mallintaa uskottavasti vartijoiden epäluuloa Altaïrin touhuja kohtaan, mutta käytännössä vartijat joko arvaavat heti murhaajan pahat ajatukset tai eivät aavista mitään ennen kuin puukko uppoaa hartioiden väliin. Epäluulon herättämistä vältetään kävelemällä hi-taas-ti. Kirous sen miehen niskaan, jonka mielestä hevosella pitää kulkea Lähi-idän autiomaissa etanan vauhtia, jotta tarkkasilmäiset vaksit eivät kilahda.

Siinäpä sitä salamurhaajan arkea. Parhaimmillaan peli on kiehtovaa, jännittävää ja toimivaa viihdettä, jonka parissa viettäisi mielellään enemmänkin aikaa. Valitettavasti jokaista huippuhetkeä kohti pelistä löytyy pari töppiä, tympeyden aihetta tai käsittämätöntä ratkaisua, jotka masentavat innokkaammankin murhamiehen. Tällaisenaankin Assassin’s Creediä kyllä kannattaa kokeilla, varsinkin jos kalibroi ennakko-odotuksensa hypetasoa realistisempiin lukemiin.

 

Tekijä: Ubisoft Montreal
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Tulossa: PC, 31.1.2008
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://assassinscreed.uk.ubi.com/

Lue lisää eDomesta

Assassin’s Creed nousi yllätyshitiksi

Beowulf-pelin soundtrack syntyi Skywalker Sound –studiossa

Demoskene-mestari Jesper Kyd säveltää Assassin’s Creed –pelin musiikit

Hollywood-herkku Kristen Bell tähdittää Assassin’s Creediä

Myös Ubisoft kertoo loppuvuoden pelijulkaisusuunnitelmistaan

Salamurhaajien jälkeläiset estivät Assassin’s Creed -kirjojen julkaisun

Ubisoft haluaa Nintendoksi Nintendon paikalle

Ubisoft laajentaa uusiin, outoihin suuntiin

Viisi kysymystä Jade Raymondille

Jos voisin salamurhata yhden henkilön, se olisi...

Katso tilanne vastaamatta