Uusimmat

Ensituntumat Battlefield 2042:n beta tarjosi jotain vanhaa, jotain turhauttavaa ja jotain jännää

13.10.2021 12:42 Antti Voutilainen

Muropaketti osallistui viime viikolla Battlefield 2042:n betaan ja heilui tuliase kourassa kaikkiaan kuuden tunnin ajan. 

Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain turhauttavaa ja jotain jännää. Hääperinteiden sijaan nyt puhutaan pian julkaistavasta Battlefield 2042 -pelistä. Markkinointikoneiston väitteiden paikkansapitävyyttä päästiin testaamaan pelin avoimessa betassa. Siitä saatujen kokemusten ja elämysten perusteella en laittaisi vielä ennakkotilaushousuja jalkaan. Toisaalta, paljon on vielä näkemättä.

Jotain uutta Battlefield 2042:ssa on uusiksi laitettu hahmoluokkajärjestelmä. Pelihahmot ovat nyt spesialisteja, joilla jokaisella on oma erityinen passiivinen taito ja vekotin. Esimerkiksi Webster Mackay -spesialistin vekotin on heittokoukku ja passiivisena taitona on kyky liikkua muita nopeammin tähdätessä. Spesialisti-järjestelmän myötä romukoppaan päätyy Battlefieldin hahmoluokkiin sidottu aseistus. Enää ei tarvitse olla ”insinööri”, että mukana voi kuljettaa sinkoa. Kaikki pelisarjan veteraanit tästä eivät tule pitämään, mutta betan perusteella järjestelmä vaikuttaa toimivalta.

Toinen uutuus on aseiden lisäosien kustomointi lennosta. Pelaaja voi vaihtaa esimerkiksi pyssynsä optiikan taistelutilanteen mukaan. Punapistetähtäin lähitaisteluun ja kiikaritähtäin pitkän kantaman mittelöihin. Järjestelmä tuntui yllättävän toimivalta ja siitä oli usein apua betan pelikartassa, joka oli hyvin avoin ja varsin suosiollinen tarkka-ampujille.

Battlefield 2042

Jotain vanhaa on ehdottomasti erinomainen asetuntuma, se on yhä tallella. Taistelussa on vahva sotimisen meininki ja tällä kertaa mittakaava on venytetty aiempaa hurjemmaksi. Vaikuttavimpia hetkiä betan aikana oli, kun erän viime hetkillä oma joukkue aloitti (jalkaväellä) suurhyökkäyksen useamman kymmenen hengen voimalla. Huonostihan siinä kävi, mutta se raivokas taistelutahto vei mukanaan, ja se jos mikä oli viihdyttävää.

Jotain turhauttavaa on kehittäjien päätös käyttää samoja hahmomalleja kummallakin taistelun osapuolella. Käytännössä spesialisti Boris on sama tympääntyneen näköinen veteraani oli hän sitten jenkki tai venäläinen. Ongelma piilee siinä, että omia ei erota vihollisesta. Aiemmissa Battlefield-peleissä sotilaiden univormut ovat auttaneet tunnistamaan viholliset kauempaakin. Nyt omia ampuu varmuuden vuoksi, ja välillä taas tuttua lärviä ei näe uhkana, vaikka kyseessä onkin vihollinen.

Turhauttavaan kastiin menee myöskin varsin ylivoimaisilta tuntuvat helikopterit. Betassa tarjolla ollut Orbital-kartta oli suoranainen oodi ilmaherruudelle. Lentohärveleitä toki saa ja pitääkin olla, mutta touhusta menee nopeasti maku, jos joka toisen kuoleman aiheuttaa helikopteri. Puntteja tasottaisi ainakin se, että jalkaväen käytössä olevien ilmatorjuntaohjusten tekemää vahinkoa lisättäisiin tai jos ohjuksen saisi lukittumaan kohteeseensa nopeammin.

Turhautumista aiheutti myös Battlefield 2042:ssa ilmenneet bugit, mutta niistä on turha purnata, sillä pelattavissa oli pari kuukautta vanha versio. Rukoilkaamme sotajumalia, että bugeista valtaosa saadaan pois ennen julkaisua.

Battlefield 2042

Jotain jännää oli trailereissakin (alla) nähty pyörremyrsky. Pelisessioiden aikana puhuri kävi sekoittamassa pelikenttää ainoastaan yhden kerran, eli sitä ei ainakaan tällä tietoa todellakaan ryöstöviljellä kuten Battlefield 4:n karttoja muokkaavia levolution-muutoksia. Se, miten pyörremyrskyt tai muut äärimmäiset sääilmiöt muokkaavat taistelun kulkua, jää nähtäväksi. Omalla kohdalla pyörremyrskyn silmän etsiminen johti siihen, että se sinkosi minut kartan alapuolelle. Tilanteen saattoi ratkaista riistämällä oman hengen, koska pelitapahtumiin en limbosta pystynyt vaikuttamaan.

Betan perusteella Battlefield 2042:sta on vaikea tehdä kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Siinä päästiin testaamaan vain entuudestaan tuttua Conquest-pelimuotoa. Näkemättä ja kokematta on vielä Portal-pelimuoto, jonka luulisi maittavan pelisarjan faneille ja veteraaneille. Kolmas pelimuoto, Hazard Zone, on vieläkin täysi arvoitus, vaikka peli julkaistaan jo reilun kuukauden päästä. Toinen pyyntö sotajumalille: älkää antako sen olla battle royale.

Battlefield 2042 ilmestyy 19.11.2021 PlayStation 4 & 5:lle, PC:lle (Windows) ja Xbox One & Series X/S:lle. Muropaketin laajempi arvio pelistä julkaistaan samoihin aikoihin.

Antti Voutilainen

”Aloitin Muroka-koulussa vajaat kuusi vuotta sitten. Jalo tavoitteeni on tulla RGB led-valaistun vyön Murokaksi vielä jonain päivänä. Harjoitusnäytteitäni päätyy pääasiassa tietotekniikka- ja peliosioihin. Välillä myös Pelaaja-lehteen. Jos en ole pyrkimässä kohti Muroka-tavoitettani, olen todennäköisesti grindaamassa Destiny 2:sta, sillä siinäkin matka on päämäärää tärkeämpi."

Muropaketin uusimmat