Uusimmat

ESPN NBA 2K5 (PS2, Xbox)

16.03.2005 00:00 Miikka Lehtonen

Sega Sportsin NHL2K-sarja on alusta saakka piessyt Electronic Artsin kilpailijansa 100-0, eikä NFL2K ole pärjännyt paljon huonommin, vaikka kilpailu onkin tasaisempaa. Koripallossa EA on kuitenkin ainakin tähän saakka ollut suvereeni mestari, sillä Segan näkemys lajista on ollut melko onneton. Viime vuonna erityisesti huijaava tekoäly, turhan suuret blokkausalueet ja epärealistisen huono heittopeli tekivät NBA 2K4:stä turhauttavan kokemuksen. Onneksi sama on huomattu myös kehitystiimin taholla, eikä NBA 2K5 tyydy vain kosmeettisiin uudistuksiin.

Pelitiloissa riittää edelleen jotain jokaiselle. Yksittäisten pelien ja pudotuspelisarjojen lisäksi pelaajan valittavana on kokonainen kausi, tai franchise-pelitila, joka NBA 2K5:ssä tunnetaan nimellä “the Association”. Kyseessä ei ole tavallinen franchise-moodi. Viime vuonna pelaajia turhauttavalla vaikeudellaan raivostuttanut 24/7-pelitila on myös edelleen mukana. Pelaajan luoma koripalloilija aloittaa olemattomilla taidoillaan kovempien jätkien haastamisen, ja haasteissa tai erilaisissa minipeleissä pärjääminen kohottaa taitoja. Kuten viime vuonnakin, suoritusvaatimukset ovat välillä melko vaikeita ja kykyjen tehokas kasvattaminen hidasta.

“Ei jaksa treenata tänään”

Franchise-pelitila on kokenut melkoisen kasvojenkohotuksen. NFL 2K5:stä on lainattu joukkueen harjoittaminen, mutta mielenkiintoisempana uudistuksena otteluiden pelaamisen ja simuloimisen ohelle on tullut kolmas tapa ratkaista matsit. Kyseessä on eräänlainen korttipelin ja vuoropohjaisen strategian risteytys. Pelaaja jakaa pelaajilleen määräyksiä kaksi kertaa kussakin erässä, jakaa eri pelaajilleen rajallisen määrän heittoja ja niin edelleen. Tosi kovilla staroilla on lisäksi omat erikoiskykynsä, jotka nostavat heidät tavallisten kuolevaisten yläpuolelle. Alkuihastuksen jälkeen korttipelin pariin ei juuri palaa, sillä toimiakseen kunnolla se vaatisi reippaasti lisää syvyyttä.

NBA-koripalloilijoita pidetään usein laiskoina diivoina, eikä NBA 2K5:n harjoitusosio ainakaan muuta käsityksiä. Siinä missä NFL 2K5:ssa valmentajan kuviot puskettiin läpi vaikka räntäsateessa verta itkien, NBA:ssa valmennuskuviot aukeavat tai sulkeutuvat joukkuehengen mukaan. Jos fiilis ei ole tarpeeksi korkealla voi valmentaja unohtaa rebound-harjoitusten pitämisen. Realismia tämäkin tavallaan. Joukkuehenkeä korotetaan pelaajien kanssa juttelemalla. Pelaajat esittävät “hei koutsi, noi kiusaa, mitä teen?”-tyyppisiä ongelmia, joihin vastataan kolmella vaihtoehdolla. Oikea korottaa joukkuehenkeä, väärä taas laskee sitä.

Kuin tv:tä katsoisi

Kun kortit on lätkitty ja ylipalkattujen diivojen tunteita silitelty tarpeeksi siirrytään kentälle, jossa pelin fantastinen grafiikka pistää välittömästi silmiin. Komeita urheilupelejä on nähty aiemminkin, mutta näin lähelle aitoa tv-lähetystä ei ole ennen päästy. Erityisesti pelaajien animaatiot ovat todella aidon oloisia, varsinkin kun heille on myös mallinnettu liikkeisiin vaikuttava massa. Enää ei voi pyyhältää siksak-kuviota vetäen puolustusten läpi, vaan suunnan muuttaminen vauhdissa vaatii aikaa ja tilaa.

Yksi kenttäpelin kolmesta tärkeimmästä uudistuksesta löytyy myös 1-1-tilanteista. Kuten aiemminkin, tekoälypuolustajia ympäröi suurehko voimakenttä, jonka läpi ei voi juosta. Vapaalta näyttävä väylä onkin todellisuudessa läpikulkematon ja johtaa paikallaanjuoksuun. Massan lisääminen kuitenkin antaa mahdollisuuden puskea läpi tai ottaa entistä realistisemmin virhe estämisestä. Mikäli Shaq-tyylinen koris ei kiinnosta, 1-1-tilanteisiin on lisätty erilaisia harhautuksia ja mahdollisuus yrittää selkä edellä painaa itselleen tilaa korin alle.

Toinen erityisesti konetta vastaan pelaavia miellyttävä uudistus on niinkin yksinkertainen kuin pallon seuraavan osumapaikan näyttävä merkki. Mikäli pallo kimpoaa koriraudasta, voi pelaaja juosta alle valmiiksi ja oikea-aikainen hyppy tuo reboundin haltuun. Kaikki viime vuonna ohjaimiaan turhautuneina pureskelleet arvostavat varmasti mahdollisuutta vihdoinkin ottaa kimmonneita palloja haltuunsa.

Kolmas merkittävä uudistus on hyökkäyskuvioiden laajentaminen. Parin puulaakikuvion sijaan käytettävissä on vihdoin kunnon pelikirjat, joita saa jopa kustomoida. Peli ei enää kaadukaan ainakaan taktiikoiden puutteisiin.

Erittäin hyvä, vaan ei täydellinen

Kentän puolella peli on vihdoin sellaista kuin koripallon pitäisikin olla. Kone ei enää huijaa silmittömästi blokkaamalla puolia pelaajan vedoista, reboundeja voi ottaa vihdoin kiinni ja korin alle pystyy puskemaan. Ainoat valittamisen aiheet löytyvät franchise-pelitilan puolelta. 2K-pelien perussynti, kipsinherkät pelaajat, vaivaa myös NBA 2K5:ä. Joulun aikoihin jokainen harjoitussessio tuntuu uhkapeliltä kun miehiä kaatuu enemmän kuin Normandian rannoilla. Joukkuehenki tuntuu myös viime hetken lisäykseltä. Teoriassa idea on hyvä ja varmasti jonain päivänä tärkeä osa kaikkia urheilupelejä. Tällaisenaan se kuitenkin vain ärsyttää ja keinotekoisesti rajoittaa pelaajan vaihtoehtoja.

Pienistä puutteistaan huolimatta NBA 2K5 on vihdoin se koripallopeli, mitä Sega Sports -sarjan fanit ovat odottaneet. Jos NBA-tyylinen koripallo kiinnostaa, kannattaa kukkaro donkata lähimmän pelikaupan tiskiin.

Tekijä: Visual Concepts
Julkaisija: Take Two
Testattu: PlayStation 2
Saatavilla: Xbox, PlayStation 2
Kotisivu: espnvideogames.com/nba2k5