Forza Motorsport 2 –ennakko (360)

10.05.2007 14:18 | Jukka O. Kauppinen

Microsoftin Forza Motorsport on monien mielestä paras koskaan pelikonsoleille julkaistu ajopeli. Mielipiteitä on monia mutta ei voi kiistää, etteikö Forza ole kerta kaikkien upea peli. Sen jatko-osaa on odotettu hartaudella ja kesäkuinen julkistus lähestyy päivä päivältä.

eDome koeajoi pelin täysimittaista ennakkoversiota. Ja oli myyty.

Lue myös eDomen Forza 2 -haastattelu: Forza Motorsport 2 – haastattelussa pääsuunnittelija Dan Greenwalt.

Hyvä maistuu… Forza

Todetaan heti alkuun, että Forza 2 maistuu hyvältä. Todella hyvältä. Jopa meikäläiselle, joka ei ole autopelien suurin fani. Kokeilin pelin muutamaa pykälää varhaisempaa versiota muutama viikko sitten ja olin erittäin vaikuttunut pelistä jo silloin. Huomio kiinnittyi heti alussa sekä erittäin hyvään pelattavuuteen että visuaalisiin herkkuihin. Ajelin pitkään kaikki ajoavut päällä, mutta otin ne sitten pois jättäen vain automaattivaihteiston. Sen jälkeen olikin melkoisen haastava kokemus suunnata isoille radoille ajamaan kilpaa oman haamuauton kanssa. Radalla pysyminen, ohjauksen tarkkuus, mutkien hallinta ja jarrutukset saivat aivan uuden ulottuvuuden, kun siihen päälle iskettiin Forzan autojen käyttäytyminen.

Forza 2:n kamalistaan sisältyy muun muassa yli 300 hienoa ajopeliä, joilla autofanaatikkojen kelpaa kiitää. Autot on jaettu tehojen ja olemuksen mukaan 10 eri luokkaan, jotka ovat D, C, B, A, S, U, R4, R3, R2 ja R1. Esimerkiksi R1 tarkoittaa prototyyppi-kilpa-autoja, R3 erikseen suunniteltuja high-end -kilpa-autoja ja C sarjavalmisteisia urheiluautoja. S luokan superautojen lokerosta löytyy muun muassa 1987 Ferrari F40, 1967 Ferrari 330 P4, 1999 Lamborghini Diablo GTR ja 1993 Jaguar XJ220. Autoissa on selvät eronsa, jotka nakkisormikin huomasi nopeasti kokeilun aikana.

Sitten baanalle

Virallisen ennakkoversion saavuttua ajosimulaation herkkuja sai tutkailla kaikessa rauhassa. Pelin latauduttua päävalikosta voi valita Arcade-pikakisojen, Career-uratilan, moninpelin ja asetusten väliltä. Arcaden alta löytää kolme pelitilaa: Exhibition, Time Trials ja Free Run. Exhibition tarjoaa täysimittaisia kilpailuja tekoälykuljettajien kera ja Free Run on sieltä toisesta ääripäästä, täysin vapaata ajelua omaa itseään vastaan. Alussa avoimia ja ajamalla avautuvia ratoja ovat puolestaan esimerkiksi Nissan Speedway, Tsukuba Circuit, Silverstone, New York Circuit, Sebring International Raceway Club, Suzuka Circuit West, Mazda Raceway Laguna Seca, Road Atlanta, Sunset Peninsula Infield, Maple Alley Raceway ja niin poispäin. Löytyypä loppupäästä tietysti legendaarinen Nurburgringin rata.

Testasin Forzaa sekä tavallisella padilla että Microsoftin erinomaisella Wireless Racing Wheel -ratilla. Täytyy sanoa että tuntuma on saatu molemmilla hienosti kohdalleen. Vaikea sanoa kummalla oli mukavampi ajaa. Padi tietysti vie vähemmän tilaa ja on monille tuttu ohjausväline. Ratin puolestaan saa hyvin joko syliin tai pöydän laitaan. Force-vastavoimat olivat Forza 2:lla terävät ja auttoivat hyvin ajamisessa, kunhan tuntuman vain löysi ensin. Pieni negatiivinen piirre tosin tulee siitä, että näkymiä ei pysty ratilla vaihtelemaan – kuvakulma on suoraan eteenpäin ja sillä siisti.

Entä se ajaminen? Huippua. Ajoapujenkaan kera homma ei ole aivan automaattista tiellä kiitämistä, vaan taitoa tarvitaan. Kun avut vetäisee pois, oivoi. Ajaminen tuntui yllättävän paljon oikealta auton ajamiselta. Vaikka urheiluautoista ei olekaan omakohtaista kokemusta, niin autojen käyttäytyminen eri tilanteissa tuntui uskottavalta. Tilanteen hallinta mutkissa ja kiihdytyksissä oli namukasta. Kovaa vauhtia mutkaan, jarruja alas, rattia sivulle, auto veivaa ja kaasua pohjaan – puoliksi sladissa täristen kiidetään taas kohti uutta suoraa. Tuntuu hyvältä. Enemmän kuin hyvältä. Upealta. Ajettavuus on yksinkertaisesti loistava.

Ja oi niitä visuaaleja. Pelin graafinen tyyli on hieman erilainen kuin mihin esimerkiksi Gothameissa tai MotoGP:ssä on tottunut. Jotenkin elävämpi ja dynaamisempi, tavallaan värikkäämpikin. Kuvat eivät taaskaan kerro koko totuutta. Ratojen yksityiskohtaisuus on myös huomionarvoista. Esimerkiksi Nurburgring ei ole koskaan näyttänyt näin hyvältä. Ensimmäisellä ajokerralla kiinnitin huomiota outoihin detaljeihin, joita en ollut huomannut missään muussa pelissä. Ratoja on todella tutkittu ja mietitty – ja lyöty sitten peliin kunnolla sisältöä pelaajien iloksi ja ratojen elävöittämiseksi.

Klikkaa oheisia kuvia nähdäksesi täysikokoiset HD-kuvakaappaukset:

Kilpakumppanit tarjoavat hyvän vastuksen. Ne ajavat järkevästi ja uskottavasti, peileihinkin tiiraillen. Jos autoista syntyy kasoja, niin kyllä se on yleensä pelaaja joka on töpännyt tai tunkenut toisten ajolinjalle varoittamatta. Samaan aikaan myös vaikeustaso tuntuu olevan kohdallaan. Alkukisat tarjoavat vasta-alkajallekin sopivan vastuksen mutta tarjoavat myös makua menestyksestä. Yksittäisten kisojen hankaaminen avaa uusia autoja ja ratoja, vaikka ei aina voittaisikaan.

Näkymät olivat tuttuun konsoliajopelityyliin hieman rajoittuneet. Sisänäkymiä autoissa ei ole vaikka konepellin saakin näkyviin. Tällöin mittarit ovat ruudun oikealla laidalla. Naamansa voi työntää myös niin eteen, ettei konepeltikään häiritse. Tällöin mittarit suurennetaan ja lykätään ruudun keskelle, alalaitaan. Ulos voi katsella kääntelemällä padin oikeaa sauvaa. Vauriomallinnus on hieman pinnallinen mutta autoihin tulee riittävissä rysäyksissä selvää ulkoista damagea. Ajettavuuteen romuttelu ei kuitenkaan vaikuta, ellei pelissä sitten ole jossain piilossa sisäinen vaurio päälle/pois-kytkintä.

Kaikista kokeilemistani konsoliajopeleistä olen tähän saakka nauttinut eniten Project Gotham Racing 3:sta. Sen verkkoulottuvuus oli mielestäni äimistyttävä. Forza 2 kuitenkin pistää kaikki viisarit kaakkoon. Se näyttää uskomattoman hyvältä, ajotuntuma on loistava ja fysiikat/realismit ovat missä pitääkin. Tämä toimii ja harvinaista kyllä, varmasti yhtä lailla ajopelinewbielle kuin todelliselle pro-kuljettajalle.

Forza Motorsport 2 on mestariteos jo nyt, ennen julkaisuaan. Ennakkoversio äimistytti ensi minuuteiltaan. Tätä on kannattanut odottaa. Ja nyt kannattaa harkita vakavasti Xbox-ratinkin hankkimista, jos pelkkä Gotham Racing ei siihen riittänyt.

Ja jos ette luota minun kommentteihini, niin vanha eDome-tietäjä Petri Teittinen näkyi olevan samoilla linjoilla:

Tämän viikonlopun perusteella voin sanoa, että kyseessä on paras autopeli, jota olen koskaan pelannut. Graffa ei ehkä pärjää PS3:n GT HD:lle, mutta juuri muuta negatiivista sanottavaa en pelistä keksi. Uratilan eteneminen on tehty alussa tarpeeksi helpoksi, haasteen kasvaessa tasaisen tappavaa tahtia. Säätäjille on tarjolla varsinainen herkkutiski, sillä autoihin voi ostaa jos jonkinmoista viritysosaa. Sen jälkeen autoja voi vielä tuunata kuhunkin rataan sopivaksi sydämensä kyllyydestä.

 

Forza Motorsport 2 julkaistaan Xbox 360:lle 8.6.2007. Pelistä on julkaistu Xbox Livestä ladattava pelattava demo.

 

 

Lue lisää eDomesta

Forza Motorsport 2 – haastattelussa pääsuunnittelija Dan Greenwalt

Forza 2 – silmäniloa ja julkaisujännitystä

Uudella Forzalla kaahataan jo toukokuussa, rattitukea viilataan

Forza Motorsports 2 saapuu kesäkuussa

Forza Motorsport -ennakko (Xbox)

Forza Motorsport (Xbox)

Project Gotham Racing 3 laittaa kilpa-ajajat virtuaaliuutisiin

Microsoft julkisti uusia Windows- ja Xbox 360 –pelejä ja -laitteita