Uusimmat

King of Fighters XII (PS3, Xbox 360)

01.02.2010 16:21 Eric Hartin

Vuosi 2009 oli tappelupelien vuosi. Lähes jokaisesta mainitsemisen arvoisesta sarjasta julkaistiin uusi versio joko levy- tai digitaalimuodossa. King of Fighters XII on yksi näistä peleistä.

Valitettavasti samainen vuosi tuotti King of Fightersin ystäville pettymyksen: luvassa ei ole uutta 2d-tappelupelien messiasta, vaan läsähtänyt pannukakku. Alunperinkin pienen piirin pelisarjan fanikuntaa ei tämmöisillä antimilla laajenneta.

Missä teräväpiirto?

Heti alkuun valikosta paistaa ominaisuuksien puute: on kolikkopelimoodia, harjoittelumoodia, nettipeli ja siinä se. Vähäisyyttä korostaa yleinen koruttomuus: hahmoja on edellisiin sarjan peleihin verrattain vähän ja liikelistat ovat minimalistisia. Edes useimmissa taistelupeleissä olevia introläppiä ei tarjoilla, valikosta mennään suoraan taisteluun.

Kirsikkana kakun päälle yksinpelikokemus sisältää viisi taistelua. Viittä tiimiä vastaan.     Pomotaisteluita ei ole ja tekoälyn tyhmyys on jotain ihan muuta. Vai miltä kuulostaa tietokone, joka ei edes pääse ruudun toisesta reunasta tulipalloja heittelevän pelaajan kimppuun? Olin itsekin häkeltynyt näinkin tyhmän taktiikan tehokkuudesta.

Kummallisin puutteista on kuitenkin pikselöitynyt grafiikka. Jos peliä mainostetaan kaksiulotteisilla HD-tason grafiikoilla, niin on aika suuri pettymys huomata, ettei pelihahmoja ole edes suunniteltu teräväpiirtotelevisioita silmällä pitäen. Koska taustat taas ovat teräväpiirtoa, hahmojen rujous hyppää selkeästi esille. Se tekee alituisista lataustauoista vieläkin ihmeellisempiä. Niitä nimittäin näkee jopa erien välillä. Mitä ihmettä?

Asia oikein, sata väärin

King of Fighters XII säilyttää sarjasta tutun tiimipohjaisen pelattavuutensa. Hahmoja on 22, joista voi valita maksimissaan kolme tiimiinsä. Erät loppuvat, kun toinen taistelijoista hakataan kanveesiin ja meno jatkuu, kunnes jommankumman tiimi on poissa pelistä.

Itse perusmekaniikka on kunnossa. Liikkeet ovat suhteellisen helppoja tehdä ja yleisesti peli suosii enemmän lähellä taistelua kuin kaukana pysyttelyä. Nopeat normiliikkeet ovat suuressa osassa;   ripeätä tempoa menoa ryydittää Critical Counter -järjestelmä, mikä mahdollistaa turpaanottavankin pelaajan nopean paluun peliin.

Valitettavasti perusmekaniikka on se ainokainen asia, joka pelissä toimii. Esimerkiksi nettipelin kokeileminen paljastaa karun totuuden. Ensinnäkään pelaajia ei ollut testihetkellä kuin kaksi. Toisekseen nettikoodi on hirveää ja peli muistuttaa diashowta, jos erehtyy pelaamaan Suomen ulkopuolisten mättäjien kanssa. Ja tämä siis päivitysten jälkeen. Ennen paikkausta nettikoodi oli vielä kehnommalla tolalla.

Raakile

Pohjalla voisi olla jotain hyvääkin, mutta valitettavasti pelistä puuttuu paljon sellaista, mikä muissa genren peleissä on ihan peruskauraa. Jotkut näistä asioista olivat peruskauraa jo King of Fighters -sarjan edellisissä osissa, joten mitään kunnollista syytä ei puutteille ole. King of Fighters XII on yksinkertaisesti raakile ja huono kamppailupeli.

 

Tekijä: SNK Playmore
Julkaisija: SNK Playmore
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PS3, Xbox 360
Pelaajia: 1-2 (samalla koneella, internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.kingoffighters12.com
Eric Hartin

 

Lisää aiheesta

God of War III -ennakko (PS3)

Marvel Ultimate Alliance 2 (PS3, Xbox 360)

Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash-Up (PS2, Wii)

Tekken 6 (PS3, Xbox 360)

Lue myös

Assassin’s Creed II: Battle of Forli DLC (PC, PS3, Xbox 360)

Divinity 2: Ego Draconis (Xbox 360)

EA Sports Active: More Workouts (Wii)

Mass Effect 2 (PC, Xbox 360)