Marvel Heroes 2015 (PC)

13.07.2014 14:00 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Secret Identity Studios
Julkaisija: Gazillion Entertainment
Testattu: Windows 8.1, Intel Core i5-4670k, 16 Gt keskusmuistia, Radeon R9 280x
Saatavilla: PC
Tulossa: Mac
Laitevaatimukset: Windows Vista, Core 2 Duo 2,1GHz, 2 Gt keskusmuistia, DirectX 9.0c -yhteensopiva näytönohjain, aktiivinen nettiyhteys
Pelaajia: tuhansia
Pelin kotisivut: http://www.marvelheroes.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

 

Hämähäkkimies! Wolverine! Iron Man! Nimiä, jotka saavat monen pikkupojan (henkisen tai fyysisen) mielikuvituksen räjähtämään liekkeihin. Marvelin sarjisten parissa on vietetty tunti jos toinenkin, mutta pelien parissa hieman vähemmän aikaa.

Tämähän johtuu tietenkin siitä, että suuri osa sarjispeleistä on aivan kamalaa roskaa. Marvel Heroes yrittää katkaista putkea hieman erilaisella lähestymistavalla ja haastaa itsensä Blizzardin paholaisen.

Marvel Heroes 2015 on jo vuoden vanha peli, mutta Dome arvostelee sen vasta nyt. Mitä ihmettä tapahtui? Parikin juttua. Viime kesänä aloitettu arvosteluprosessi meni vähän penkin alle paristakin syystä ja homma jäi. Merkittävämmin pelin julkaisija päätti olevinaan julkaista pelinsä tänä vuonna uudelleen.

Sanon ”olevinaan”, koska Marvel Heroes 2015 on sama tuttu Marvel Heroes, johon on vain vuoden aikana lyöty päälle päivityksiä ja tuunauksia. Pointti on kuitenkin se, että kun nimi vaihtui ja peli julkaistiin uudelleen, vanha Metacritic-sivusto 58 pisteen keskiarvonsa kera jäi historiaan. Kirjoitushetkellä uuden pelin Metacritic-keskiarvo on kahden arvostelun perusteella 85, joten operaatio on selvästi onnistunut. Mutta entä itse peli? Onko se vuodessa parantunut miltei 30 pisteen verran?

Paljon sisältöä

Marvel Heroes on Diablo-henkinen toimintanaksuttelu, jossa Marvelin supersankarit käyvät runsain joukoin vihollistensa kimppuun. Kullakin on sarjiksen hengelle uskollinen kykypuu, johon sijoitellaan tasojen noustessa pisteitä ja näin paitsi avataan uusia kykyjä, myös vahvistetaan vanhoja.

Koska kyse on toimintaropesta, vastaan vyöryy tuhatmäärin erilaisten arveluttavien järjestöjen kätyreitä, minipomoja ja sarjisten pahiksia, joita sitten kepitetään turpaan urakalla. Palkintona on kokemuspisteiden ohella todellinen loottisuihku, kun sinistä ja purppuraa loottia lentää jokaisesta robotin romusta mielettömiä määriä.

Tarjolla on myös PVP:tä, eräänlaisia instansseja, kohtalaisen pitkä ja sarjisten hengelle uskollinen tarinatila sekä vapaata ja avointa kohellusta loputtomasti spawnaavien vihollisten keskellä.

Paperilla kaikki on siis kunnossa. Marvel Heroesin speksit ovat vaikuttavat, sillä kaikkea riittää: runsaasti sankareita, runsaasti loottia, runsaasti sisältöä. Valitettavasti suuri osa siitä on vain ihan älyttömän pliisua.

Vähän laatua

Itse pelailin Marvel Heroesia pikaisesti jo vuosi sitten. Tuolloin totesin, että vaikka Marvel Heroes näytti kivalta ja paperilla laatua riitti, itse peli oli tönkkö, kankea ja kämäinen paske, joka ei jaksanut pitää mielenkiintoani yllä kovinkaan pitkään. Vuosi ei valitettavasti ole muuttanut tätä käsitystäni.

Arvostelujakson aikana jouduin väkisin vääntämään peliä eteenpäin, koska vapaaehtoisesti pelattuna homma olisi tyssännyt jo alkumetreilleen. Marvel Heroes 2015:n pelaaminen kun ei ole hauskaa.

Ongelmia riittäisi joka lähtöön, mutta aloitetaan siitä tärkeimmästä: pelaaminen ei ole hauskaa. Se on melkoinen saavutus, sillä supersankarit ja ruudun täydeltä vihollisia on sellainen kombo, jonka kädettäminen vaatii taitoa. Marvel Heroes on siinä onnistunut. Kyvyt ovat kyllä näyttäviä, mutta pliisuja. Vihollisten kellistäminen kestää kauan, eivätkä osumat näytä juuri miltään. Kyvyistään ei siis saa mitään kivaa visuaalista palautetta.

Verrataan tätä vaikka Diabloon, missä barbaarin kirveen heilautus näyttää hyvältä ja tuntuu tyydyttävältä: luurangot räjähtävät kappaleiksi, vihollisten särkyneet ruumiit sinkoavat ulos ruudulta ja taivaasta vihollistensa keskelle iskeytyvä ristiritari todella tuntuu taivaallisen koston instrumentilta. Teki mitä teki, pelaaminen on tyydyttävää, hauskaa ja koukuttavaa. Marvelissa energiasäde laskee vihollisen kestopalkkia ja sitten tämä kuolee.

Myös pelisuunnittelu on todella tylsää. Viholliset ovat hyökkäyksiltään ja tekoälyltään mälsiä — ja turhan identtisiä — ja haastekäyrä on ihan vinksallaan. Vihollisista ei ole joko lainkaan haastetta, tai sitten ne ovat niin ylivertaisia, että pelaaja kyykkää hetkessä. Tuntuu siltä kuin omalla suorituksella ei olisi väliä. Hyvässä ja haastavassa pelissä pitäisi olla tilanteita, joissa minun olisi pitänyt ottaa nekkuuni, mutta joissa oikea-aikainen kykyjen käyttö ja nopeat reaktiot pelastivat henkeni. Diablossa näitä tulee korkeammilla vaikeustasoilla yhtenään, Marvelissa ei juuri lainkaan.

Ongelmaa pahentaa se, että lootti on niin kehnoa, että se saa Reaper of Soulsia edeltävän Diablonkin vaikuttamaan mestarillisesti tasapainotetulta peliltä. Jo parin taistelun jälkeen reppu on täynnä sinistä ja purppuraa loottia, josta kuitenkin noin 99% on niin surkeaa, ettei sillä ole muuta virkaa kuin mennä roskikseen. Päivitykset ovat harvassa ja niin pelaaminen tuntuu siltä kuin polkisi paikallaan. Vaikutelmaa korostaa se, että loottia ei tietenkään hahmon päällä näe. Jos haluaa näyttää erilaiselta kuin miljoona muuta Hämähäkkimiestä, täytyy toivoa saavansa uuden hahmon ulkoasua muuttavan puvun.

Asiassa ei auta se, että Marvel Heroesin UI on umpisurkea. Sellainenkin perusjuttu kuin lootin vertailu puuttuu kokonaan. Eikö kehitystiimissä pelattu lainkaan kilpailijoita tai edes seurattu Diablon saamaa palautetta, kun Blizzard paranteli ja tuunaili omaa peliään?

Maksa voitosta

Marvel Heroes 2015, samoin kuin edeltäjänsä, on ilmainen peli. Siis free-to-play-sellainen. Asentaa voi ilmaiseksi ja alkuun pääsee ilmaisella sankarilla, jonka saa valita pienestä ja tylsästä valikoimasta. Jos haluaa pelata Hämähäkkimiehellä, Tuomarilla, Wolverinella tai jollain muulla tunnetummalla sankarilla, saa joko pulittaa oikeaa valuttaa tai grindata tuntikausia.

Kehitystiimin kunniaksi on todellakin todettava, että sankarit, mikromaksukaupassa myytävät lootit, boosterit ja muut hyödykkeet sekä yleensäkin suunnilleen kaikki on hankittavissa pelaamalla. Mutta todella pitkään pelaamalla. Jos et halua grindata kosmisia tikkuja 20 tunnin ajan avataksesi uuden sankarin, voit pulittaa noin seitsemän euroa ja ostaa tämän suoraan. Hahmoa ei tietenkään voi testata ennen ostoa, joten pitkäaikainen ja potentiaalisesti kallis investointi pitäisi tehdä sokkona.

Jos haluat sijoitella hahmosi kykypisteet uusiksi, voit odottaa sattuman tarjoavan eteesi tämän mahdollistavan esineen tai maksaa euron. Muistatko ne puvut ylempää? Niitäkin voi yrittää grindata — tai ostaa. Tietenkin homma toimii myös niin, että mitä suositumpi sankari, sitä kalliimmat puvut ja kilkkeet tällä on. Ja niin edelleen.

Free-to-play ei ole sinänsä mikään kirosana, vaan ihan pätevä ja usein hyväkin tapa rahoittaa peliä, mutta välillä kärryt on selvästi asetettu hevosen eteen ja tuntuu siltä, kuin peli olisi täynnä maksamiseen ärsyttäviä suunnitteluratkaisuja. Marvel Heroesissa on selvästi näin ja koko peli kärsii siitä. Tämä ei ole hyvä juttu, kun pelattavuus oli muutenkin kovin pliisua ja mitäänsanomatonta.

Onko kyseessä siis toivoton peli? Mielipiteet ovat jakautuneita. Tunnen itse muutamia Marvel Heroesiin totaalisesti hurahtaneita, jotka mainostavat, että sankarien sarjiksille uskolliset repliikit, persoonallisuudet ja tarinat kompensoivat pelin ongelmia. Itse en ole niin sarjakuvista innostunut, että tämä pitäisi minun kohdallani paikkaansa. Kyllähän Iron Manin ja Ghost Riderin sanailut hymyilyttivät (ainakin ensimmäiset pari kertaa), mutta hymy hyytyi nopeasti, kun oli aika palata pelin pariin.

Jos Marvel Heroes kuitenkin sattuu puraisemaan, tarjolla on pelikokemus, jossa on kaikkea ainakin paljon. Sisältöä, sankareita, vihollisia ja räjähdyksiä. Minut peli jätti kuitenkin niin kylmäksi, että tuskin palaan enää sen pariin. Parempia toimintanaksutteluja on maailma täynnä.

 

Lisää aiheesta

Batman: Arkham Asylum (PC, PS3, Xbox 360)

Champions Online (PC)

City of Villains (pc)

DC Universe Online (PS3)

Deadpool (PC, PS3, Xbox 360)

Injustice: Gods Among Us (PS3, Wii U, Xbox 360)

Marvel Ultimate Alliance 2 (PS3, Xbox 360)

Wildstar (PC)