Uusimmat

Ratchet & Clank: Tools of Destruction (PS3)

30.11.2007 17:02 Miikka Lehtonen

PlayStation 3 -pelaajat ovat jo pitkään kaivanneet itselleen taivaallista pelastajaa – peliä, joka nousisi huonojen käännöspelien yläpuolelle ja näyttäisi, mihin Sonyn monoliitista on kun sitä tarpeeksi tökkii. Se peli on saapunut.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction kutsuu pelaajansa mukaan sarjakuvamaiselle, ratkiriemukkaalle ja huikean näyttävälle avaruusmatkalle, jossa ei juuri ammuksia säästellä. Lataa ja varmista!

Ratchet & Clank -pelisarja sai alkunsa PlayStation 2:n alkuhämärän aikoihin, eikä se ole juuriltaan juuri liikahtanut, vaikka sarjaan on kertynyt jo puoli tusinaa peliä. Valttikortit ovat edelleen tutut: riemukas huumori, näyttävä grafiikka ja mielikuvitukselliset aseet, joista monet muut pelisuunnittelijat saisivat ottaa mallia. Ei kuitenkaan kannata kuvitella, että tämä tarkoittaisi Ratchet  & Clankin polkevan paikallaan. Perinteet mielessä mutta niitä hioen – siinä sarjan salaisuus.

Graafista tykitystä

Vaikka en yleensä olekaan mikään grafiikkahuora, ei huikean upean ulkoasun vaikutusta sovi aliarvioidakaan. Tämä pätee myös Ratchet & Clankin tapauksessa, sillä peli tarjoaa kiistatta parasta, mitä PlayStation 3:sta on tähän saakka onnistuttu repimään irti. Niinpä se soveltuu mainiosti myös esittelemään laitteen potentiaalia kaveriporukalle.

Graafista hienoutta löytyy moneen lähtöön – joku ihastuu mahtavan pörröiseen ja silkkisen pehmeästi animoituun Ratchet-kissaan, toinen ihailee horisonttiin asti venyviä, yksityiskohtaisia maisemia ja kolmas loksauttelee leukojaan silkkisen pehmeän ja sarjakuvamaisen yliampuvan animaation johdosta. Kokonaisuuden kruunaa pelisarjalle ominainen hahmosuunnittelu, joka tuo hyvällä tavalla mieleen Pixarin animaatioelokuvat. On vaikea kuvitella niin kivisydämistä pelaajaa, ettei Ratchet & Clank hurmaisi tätä jo alkuanimaation aikana.

Ilahduttavasti grafiikka ei kuitenkaan ole ainoa pelin hurmauskeino, vaan pintaa syvemmältä löytyy sitä kuuluisaa sisältöä. Outojen robottikommandojen invaasio pakottaa lomailevan sankarikaksikkomme huisille pakomatkalle, joka muuttuu kuitenkin pian henkilökohtaisesti. Robotteja komentava keisari Tachyon nimittäin haluaa juuri Ratchetin kouriinsa. Tachyon vihaa palavasti kissamaisia lombaxeja ja Ratchet sattuu olemaan lajinsa viimeinen tunnettu edustaja.

Villit huhut kertovat myös lombaxien suuresta salaisuudesta, jonka avain piilee Ratchetin pääkopassa. Mutta mikä ihmeen salaisuus? Sen selvittämiseksi – ja toki pahan keisarin pysäyttämiseksi – lähdetään koko galaksin kattavalle seikkailulle. Parhaimmillaan mainio juoni jää valitettavan pieneen sivuosaan seikkailun kuluessa, eikä siitä ole saatu kaikkea irti. Tämä ei kuitenkaan loppujen lopuksi tapa peliä, sillä pelattavuus on tärkeintä – ja tällä osa-alueella peli ei petä.

Arsenaalissa löytyy

Pohjimmiltaan Ratchet & Clank: Tools of Destruction on pelisarjalle uskollista tavaraa. Toisin sanoen kyseessä on räiskintäpelin ja tasohyppelyn sekoitus, joka painottaa vahvasti räiskintää. Vihollisia vyöryy niskaan jatkuvalla syötöllä, mutta onneksi Ratchetilla on arsenaalissaan reilut 30 mielikuvituksellista asetta. Lisäksi kontrollit ovat todella sujuvat ja viimeistellyt, joten kyllä kelpaa harventaa vihollislaumoja.

Peli hyödyntää ohjauksessaan Sixaxiksen kaikkia toimintoja ja vaikka monimutkaisuutta löytyy, kontrollit ovat niin intuitiiviset, ettei niiden omaksumiseen mene kauaakaan. Tämä on hyvä homma, sillä peli olettaa pelaajan kykenevän salamannopeisiin reaktioihin ja vaihtelemaan aseitaan ja varusteitaan lennosta. Myös sitä pelättyä ohjaimen kiikuttelua harrastetaan, mutta toisin kuin yleensä, peli ei juuri kärsi tästä. Ohjainta kiikuttelemalla lennetään, leikataan laserilla ovia ja ohjataan vapaapudotuksessa syöksyvää kissasankaria.

Tekemistä löytyy muutenkin – kenties jopa liikaa joidenkin makuun. Seikkailun aikana pyöritään Monkey Ball -tyyppisellä kuulalla, lennetään avaruudessa, uidaan miinakentissä, tanssitaan kilpaa muukalaisten kanssa, leikitään sokkeloissa Clankin kanssa tai vaikka ohjataan planeetalta toiselle lentävän avaruusaluksen tykkejä. Nämä päätoiminnasta poikkeavat osiot ovat lyhyitä ja kenties juuri tästä johtuen monista niistä jääkin hieman hutera jälkimaku. Laatua ei ole silti korvattu määrällä, sillä pääasiallinen tasohyppelytoiminta on täyttä rautaa. Suuri syy tähän löytyy ase- ja vihollissuunnittelusta.

Ratchet & Clankin tyyliin sopivasti arsenaalista löytyy reilut 30 erilaista asetta ja vempelettä, joissa ei ole mielikuvitusta säästelty. Pelin alussa Ratchetilla on käytössään vain jakoavain ja peruspyssy, mutta vihollisten romuttuessa tili karttuu ja arsenaali kasvaa nopeasti. Perustason sinkojen ohella valikoimasta löytyy muun muassa pelihistorian riemukkain combo – kranaatti, joka muuttaa viholliset silinterihattuihin sonnustautuneiksi pingviineiksi ja disco-säde, joka pakottaa kaikki lähelle osuvat viholliset joraamaan discobiittiensä tahtiin. Jo pelkästään kivitalon kokoisen pomon tanssittaminen on hauskaa, mutta steppaava pingviini vie komedian aivan uudelle tasolle.

Riemastuttava aseistus onkin pelin suurin pitkän linjan koukku. Juuri kun tuntuu siltä että aseet on nähty ja koettu, peli heittää eteen jotain aivan uutta, jolla leikkiä. Hyvänä oivalluksena aseet keräävät käytettäessä kokemusta ja tasojen noustessa kohoaa myös aseen teho.

Näe galaksia

Pelin galaksinlaajuisen mittakaavan huomaa nopeasti, sillä seikkailu vie voimakaksikon jos jonkinlaisille planeetoille. Alussa mennään vielä pelin määräämää reittiä, mutta jo parin tunnin pelaamisen jälkeen reittinsä saa valita itse. Perustason jää / viidakko / laava -asetelman lisäksi peli tarjoaa vaihtelevaa kenttäsuunnittelua, jonka ansiosta jokainen planeetta tarjoaa omanlaistaan tunnelmaa ja erilaisia haasteita.

Valitettavasti planeettojen kahlaus ei ole haastavaa puuhaa, sillä Ratchet & Clank on aivan liian helppo peli. On toki mukavaa, että kuolemasta ei juuri sakoteta vaan peli pysyy jouhevana, mutta tässä tapauksessa on otettu liikaakin takapakkia. Pelin läpäisyn myötä aukeava korkeampi vaikeustaso olisikin ollut tervetullut sarjan veteraaneille heti alusta saakka, sillä olisihan peleissä syytä olla myös haastetta – nyt se kuuluisa voittajan fiilis jää vähän turhan harvinaiseksi.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction on kokonaisuutena mainio teos. Turhan innokkaasti sivupelien pariin rönsyilevä juoni ja lapsellinen vaikeustaso ovat loppujen lopuksi vain nillitystä. Ne eivät pilaa seikkailua, joka on äärimmäisen näyttävä ja viihdyttävä koko reilun kymmenen tunnin mittaisen kestonsa ajan.

Super Mario Galaxyn ilmestyttyä on toki pakko harmitella, ettei pelisarjaa ole lähdetty uudistamaan rohkeille, uusille poluille, mutta toisaalta pyörä rullaa vieläkin mainiosti eteenpäin, joten uudistuspaine ei ollut mitenkään pakottava. Ei välttämättä syy hankkia PlayStation 3:sta, mutta konsolin jo omistavien olisi syytä tutustua peliin mitä pikimmin.

 

Tekijä: Insomniac
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://fi.playstation.com/games-media/games/detail/item75830/

 

Lue lisää eDomesta

Jälkipelissä Ratchet and Clank 3

PlayStation-julkaisupelit keväälle ja kesälle – luvassa muun muassa tuhdisti SingStareja

Ratchet & Clank: Size Matters (PSP)

Ratchet and Clank 3 (PS2)

Ratchet and Clank 3 –haastattelu

Ratchet: Deadlocked – parivaljakon seikkailut jatkuvat

Kumpi on sulokkaampi?

Katso tilanne vastaamatta

Muropaketin uusimmat