Star Fox Command (DS)

13.03.2007 15:38 Markus Muhin

Star Fox on yksi Nintendon pitkäikäisistä, usealla firman alustalla esiintyneistä pelisarjoista. GameCuben Star Fox Adventuresia lukuun ottamatta kaikille osille yhteistä on ollut ammuskelu. Tälläkin kertaa pelaaja ohjaa Fox McCloudia sekä hänen tovereitaan tähtihävittäjätaisteluissa Lylatin aurinkokunnasta käytävässä sodassa.

Commandin tarinan alussa Star Fox –tiimi on hajonnut ja Fox McCloud toimii yksityisenä pilottina. Venom-planeetan asukit kuitenkin uhkaavat taas Lylatin rauhaa, ja McCloudin on kerättävä vanha joukkonsa tätä uhkaa vastustamaan.

Pelin tarina ja juoni ovat kuitenkin melko yhdentekevää diibadaabaa, joten ei niistä sen enempää. Sen turvin McCloud ja kumppanit kuitenkin matkaavat taisteluihin Lylatin eri planeetoille.

Kukin taistelu alkaa pelaajan sekä vastustajan alusten näyttämisellä kartalla minikoossa. Liittolaisten aluksia voi siirrellä kosketusnäytöllä. Pelaajan täytyy yleensä puolustaa Star Foxin emoalusta,  joten useampaa alusta käskettäessä pelaajan täytyy jo vähän miettiä miten ne sijoitetaan ja missä järjestyksessä viholliset hoidetaan pois päiviltä.

Tehtävää hankaloittavat vielä pilvet, jotka peittävät vihollisten alukset usein näkyvistä. Pilvet täytyy yrittää pyyhkiä pois kosketusnäytöllä. Kartalla ovat myös voimassa vuorot pelaajalle sekä viholliselle, jokaista alusta saa siirtää kerran vuoroa kohden.

Taisteluun siirryttäessä omaa alusta ohjataan toisen persoonan näkymässä DS:n kosketusnäytöllä stylus-kynällä. Tämä vaatii kieltämättä aluksi totuttelua. En ollut alkuun lainkaan vakuuttunut ohjaustavan toimivuudesta, mutta ennen pitkää se luonnistuu. Kosketusnäyttö-ohjausta tukee myös tulituksen sujuminen millä tahansa nappulalla. Näin pelaaja voi valita  itselleen sopivimman ohjaustavan.

Taistelunäytöllä on käytössä tutka sekä kaksi erilaista kiepautusliikettä, joilla aluksen voi kääntää nopeasti vastakkaiseen suuntaan. Vihollisten ammuksia vastaan ei ole suojia vaan lasereilta suojaudutaan pyörimisliikkeellä, joka tehdään liikuttamalla stylusta kosketusnäytöllä vaakatasossa. Samaa liikettä sovelletaan myös erillisten pomoalusten tuhoamiseen. Ennen kutakin taistelua pelaajalle näytetään vihollisalustyypit, jonka kaltaiset on kaikki tuhottava tehtävän onnistumiseksi. Taistelua kyydittää myös aikaraja, jonka sisään viholliset täytyy tuhota.

Vuoron odotusta

Vaikka karttanäytön taktinen osuus sinänsä lisää peliin tiettyä haasteellisuutta, ei taktikointi kuitenkaan jaksa kiinnostaa oikein kunnolla. Ei varsinkaan vähän vaikeammissa tehtävissä, joissa vihollisia tulee joukolla sieltä täältä. Tällöin vuoroihin sidotut taktiikkaosuudet saavat lähinnä hampaat kirskumaan. Peli olisi toiminut hieman paremmin, jos vuorot sun muut olisi jätetty pois ja keskitytty toimintaan.

Taistelut on toteutettu muuten hyvin, mutta pyörähdysliike ainoana suojautumiskikkana on kömpelö. Pelaaja ei pysty keskittymään taisteluun kun kuperkeikkaa täytyy heittää joka välissä, varsinkin alueilla joilla vihuja löytyy sieltä täältä. Perinteiset suojat olisivat olleet parempi vaihtoehto. Niiden hupenevaa energiaa olisi sitten voinut vaikka kerätä kaiken muun taistelukentiltä löytyvän bonustavaran kanssa.

Star Fox Command on käsikonsoli-ammuskeluna onnistunut. Ensituntumalta oudolta vaikuttava kosketusnäyttö-ohjaustapakin osoittautuu toimivaksi. Loppujen lopuksi hieman turhalta tuntuvat taktiikka-osuudet sekä kunnollisten suojien puuttuminen taisteluista vahingoittavat pelin sujuvuutta. Peli kuitenkin toimii pieninä annoksina.

 

Tekijä: Q-Games
Julkaisija: Nintendo
Testattu: Nintendo DS
Saatavilla: Nintendo DS
Pelaajia: 1-6 pelaajaa. 6 pelaajaa yhdellä pelikasetilla.
Pelin kotisivu: http://www.nintendo-fi.com/index.php?game=1484