Uusimmat

UEFA Champions League 2005 (pc, PS2, Xbox)

21.03.2005 00:00 Miikka Lehtonen

FIFA 2005 hävisi vuoden 2004 futistaiston melko suvereenisti Pro Evolution Soccer 4:lle. Itse pelin parantamisen sijaan vanhaan viritelmään on pultattu virallinen Champions League -lisenssi ja tehtävämoodi. Siinähän sitä uudistusta sitten onkin 50 euron edestä.

Virallinen UEFA Champions League -lisenssi tuo peliin mukaan aidon kilpailuformaatin lisäksi Euroopan suurimmat seurajoukkueet, viralliset pelaajat ja tietenkin myös aidot tunnusmusiikit ja -grafiikat. Täytyy tunnustaa, että niin kornilta kuin se kuulostaakin, nämä tuovat peliin huomattavasti lisää tunnelmaa, vaikka ne eivät sitä pelastakaan.

Myös tehtävämoodi on ainakin paperilla hyvä idea. Kausi alkaa itse asiassa jo edellisen kauden viimeisestä ottelusta, jossa viimeinen karsintapaikka on kiinni voitosta. Ottelun voittamalla ura jatkuu, tappiosta seuraa pelin loppu. Koko uratila noudattaa samaa kaavaa. Jokaisessa jaksossa on oma tavoitteensa, esimerkiksi vastustajan voittaminen kolmella maalilla, kolmen pelaajan myyminen tai vaikka nollapelin pitäminen vaihtopelaajien kanssa. Haasteen luonteesta riippuen pelin henki ei aina ole tulos tai ulos, vaan esimerkiksi murskavoiton jäädessä odotettua niukemmaksi peli jatkuu, mutta heikommilla pisteillä.

Uratilassa on silti kaksi suurta ongelmaa, joista molemmat ovat suunnitteluteknisiä. Ongelmista ärsyttävämpi on turhan tiukka skriptaus. Jokainen uramoodi etenee tismalleen samalla tavalla pelaajan joukkuevalinnasta riippumatta. Oli joukkueena sitten liigan ikuinen hissijoukkue tai Manchester United, episodit ovat täsmälleen samanlaisia. Liigapaikka ratkeaa viimeisellä kierroksella, rikas miljonääri ostaa joukkueen, kolme pelaajaa pitää vaihtaa ja niin edelleen. Toinen ärsytyksen aihe on tapahtumien heikko yhteys oikeaan futismaailmaan. Miksi pelaajakaupoissa pitää myydä yksi puolustaja, yksi keskikenttäpelaaja ja yksi hyökkääjä? Miksi tilalle pitää ostaa saman paikan korvaajat eikä sellaisia pelaajia, joita joukkue oikeasti tarvitsee? Miksi kone määrää monissa haasteissa täysin epäloogisia pelikuvioita? En useiden futisvuosieni ajalta muista montakaan tapausta, jossa Sir Alex Ferguson olisi johtanut joukkonsa San Siron nurmelle 3-4-3-muodostelmassa.

Puujalkaiset puupäät

Mikäli uratilan ja lisenssin jättää pois laskuista, UEFA Champions League 2005 on täsmälleen sama peli kuin FIFA 2005. Tekoälyn selviä puutteita ei ole valitettavasti korjattu, joten joukkuepeli on edelleen tuskaa. Pelaajat eivät pelaa jalkapalloa, vaan juoksevat purkitettuja reittejä pelaajan syöttöjä odotellen. Konetta moinen ei tietenkään häiritse, vaan sen pelaaminen näyttää hetkittäin kunnolliselta.

Tekoälyä vastaan pelaaminen on tosin melkoista tuskaa, sillä se huijaa paitsi selkeästi, myös usein. On turhauttavaa katsella, miten pallot kimpoavat ”vahingossa” läpisyöttöä kärkkyvän hyökkääjän jalkaan, tai miten puujalkainen ja loukkaantunut pakki juoksee tuulennopean hyökkääjän kiinni ja riistää pallon takaapäin liukutaklauksella. Kun Pro Evolution Soccer ajaa pelaajansa itkun partaalle, se johtuu armottomasta, mutta reilusta tekoälystä. UEFA Champions League 2005 turhauttaa, koska menestyäkseen peliä on pakko pelata kankeilla, koneen sanelemilla ehdoilla.

Koska markkinoilla on selvästi parempikin vaihtoehto (Pro Evolution Soccer, mikäli se ei ole vielä tullut selväksi), UEFA Champions League 2005 ei ole mitenkään järkevä ostos. Vaikka kyseessä ei olekaan täysin kelvoton peli, ei EA Sportsin uutuus myöskään loista millään osa-alueella. Ellei tunne ehdottoman pakottavaa tarvetta päästä katselemaan virallisia grafiikoita ja kuuntelemaan Champions League -hymniä, kannattaa eurot sijoittaa selkeästi parempaan vaihtoehtoon.

Tekijä: EA Sports
Julkaisija: EA Sports
Testattu: pc
Saatavilla: PlayStation 2, Xbox, pc
Laitevaatimukset: Windows 98/ME/2000/XP, 700 MHz Pentium III tai vastaava, 128 Mt keskusmuistia, 740 Mt kovalevytilaa, 32 Mt DirectX 9.0 -yhteensopiva näytönohjain
Pelin kotisivu: uefachampionsleaguegame.ea.com
 

Muropaketin uusimmat