Android-piratismi rehottaa yhä valtoimenaan
Android-alustaa vaivaava massiivinen piratismi ei näytä lieventymisen merkkejä, eivätkä pelikehittäjätkään vaikuta kovin toiveikkailta tilanteen helpottumisesta. Google ei juuri vaikuta reagoivan piratismin ongelmiin, eivätkä pelijulkaisijatkaan pysty juuri vaikuttamaan asiaan. Suosituimpien pelien piraattiversioita kun jaellaan netissä niin aktiivisesti, ettei niitä ehdi kaikkia edes jäljittää.
Pelien aktiivisempi suojaaminen taas toisi toisenlaisia ongelmia.
”Monet suojauskeinot eivät olisi kovinkaan kuluttajaystävällisiä tai tarpeeksi hyviä. Koska asiakas on kuitenkin meille kaikkein tärkein, niin yritämme useimmiten muuntaa bisnesmalliamme tilanteen mukaiseksi ja käyttää mainoksia ja in-app-ostoksia piraattien jahtaamisen sijaan”, mietiskelee muun muassa Cut the Rope -pelin kehittäneen ZeptoLabin johtaja Misha Lyalin.
Lyalinin mukaan Android-piratismista tekee entistä pahemman sekin, että wareversioita jaellaan niin laajalti, että käyttäjät saattavat ladata piraattiversion ihan vahingossakin, sitä tajuamatta.
Android-piratismi yltää säännöllisesti jopa 9:1-suhteeseen, eli vain kymmenesosa jonkin pelin pelaajista on ostanut pelin. Hinnoillakaan ei ole välttämättä vaikutusta, sillä waretuksesta on tullut niin helppoa, etteivät monet edes harkitse pelien ostamista.
Sports Interactiven Miles Jacobsen arveleekin, että jotain on pakko tapahtua. Muutoin Google Playn asiakkailla on edessään verkkokaupallinen f2p-pelejä, laadukkaampien teosten tekijöiden siirryttyä tuottoisammille metsätysmaille.
Lähde: Gamasutra, The Android piracy problem
Lisää aiheesta
AppGear-pelit käyttävät iOS/Android-laitteita vähän eri tavalla
Black Opsista tehtiin zombieräiskintä
Luolalentelyt ovat täällä taas – kotimainen Crust herkuttelee ysäri-ilmiöllä
Ouya todisti, että vedätyksellä pääsee yhä pitkälle
Lue myös
Henkiinherännyt Black Isle aikoo tehdä upeita roolipelejä
Max Payne 3: Local Justice Pack DLC (PC, PS3, Xbox 360)