Uusimmat

Arvostelupäivitys: Bayonetta, Dragon Age, Heavy Rain, MAG

08.03.2010 12:30 Jukka O. Kauppinen

Veljet pelimiehet ovat taas kerran pelailleet niin uudempia kuin vanhempia peliteoksia, jakaen viisauttaan uusilla toisilla mielipiteillä päivitettyjen arvostelujen muodossa. Toverit Kauppinen, Anttila ja Kaakinen ovat näet pelanneet Bayonettaa, Dragon Agea, Heavy Rainia sekä MAGia. Miten herrojen näkemykset peilautuvat toisten testaajien visioihin?

Ohessa lainaukset arvosteluihin lisätyistä uusista näkemyksistä. Kokonaisuudessaan jutut löytyvät varsinaisesta arvostelusta, alkuperäisen arvostelun perästä.

Bayonetta (PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Pelattavuus, niin sujuvaa kuin se onkin, olisi silti kaivannut hivenen verran lisää viilausta. Kamera on toiminnan vauhtiin nähden liian hidas ja joidenkin liikkeiden tekeminen vaatii pikatilanteissa liian hankalaa tattiakrobatiaa. Toisaalta aseissa ja liikevalikoimassa löytyy melkoinen määrä työkaluja, joten pieni padiahtaus on ymmärrettävää.

Rytmityksen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Bayonetta hoitaa tämän tontin suvereenisti. Juuri, kun olit kyllästymässä taisteluun, lyödään eteen tasohyppelyosio, joka on toteutukseltaan lähtökohtaisesti jotain aivan muuta. Hyppelyn jälkeen saatat löytää itsesi moottoripyörän selästä, ratsastamassa ohjuksella tai kohtaamassa yhtä pelin huikean kokoisista pomovastustajista. Kyllästymään ei pääse koko pelin runsaan kymmenen tunnin keston aikana.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Bayonetta (PS3, Xbox 360)

Dragon Age: Origins (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Dragon Age taistelut ovat lähempänä Baldur’s Gate -pelien tyylistä pientä säätämistä kuin suoraviivaista hack ’n slashia. Tämän huomioon ottaen Bioware on siirtänyt kyseisen pelityylin suhteellisen hyvin konsoleiden ohjaimilla pelattavaksi. Pelaaja voi edelleen käskyttää kaikkia hahmoja erikseen, mutta eri toimintoja voi myös säätää tekoälyn hoitamaksi, jolloin pelaajan ei tarvitse olla koko ajan pitelemässä jokaista hahmoa käsistä.

Kaikki erikoisliikkeet, parannusesineet ja loitsut löytyvät napinpainalluksesta avautuvan komentopyörän alta, mutta muutamat niistä voi laittaa kätevästi yhden napinpainalluksen päähän. Biowaren konsoleille kehittämä ohjausmalli ei voita hiirtä ja näppäimistöä, mutta pienet apukeinot ja oivallinen komentorinkula tekevät pelaamisen kuitenkin mahdolliseksi ja nautittavaksi myös konsoleilla.

Petteri Kaakinen

Lue koko arvostelu: Dragon Age: Origins (PC, PS3, Xbox 360)

Heavy Rain (PS3)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Pulssi nousee, lihakset jännittyvät, hikoiluttaa. Heavy Rain veti minut toistuvasti mukaansa tavalla, josta moni ”oikeampi” peli saisi ottaa mallia. Vertailukohtana esimerkiksi itselläni tätä kirjoittaessa kesken oleva Battlefield: Bad Company 2 ei ole yksinpelitarinansa aikana saanut vielä kertaakaan aikaiseksi yhtä vahvaa siellä olemisen tunnetta, vaikka kyseessä sentään on QTE-tykityksen sijasta ihan oikea peli.

Innovatiivinen, vaikkakin tietyllä tavalla myös perinteinen, ohjausmetodi on kuitenkin vain osa kokonaisuutta. Heavy Rainin pääosaan nousee tarina. Se on juuri sitä, mitä odotettiinkin. Synkkä, tunnelmallinen, aikuisille suunnattu jännäri, jollaisia ei pelipuolella olla totuttu näkemään. Se myös onnistui lopulta yllättämään aidosti. Saavutus, jossa moni Hollywood-elokuvakin on Usual Suspectsin menestystä tavoitellessaan epäonnistunut kurjasti.

Mahtuuhan mukaan toki tukku stereotyyppisiä hahmoja ja miljoonaan kertaan nähtyjä juonikuvioita. Se, mikä peleissä on uutta ja ihmeellistä on elokuvamaailmassa nähty jo moneen kertaan. Riskejä on kuitenkin otettu pelin kehityksessä niin paljon, että varman päälle pelaaminen joillakin osa-alueilla on helppo antaa anteeksi.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Heavy Rain (PS3)

MAG (PS3)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Pelimekaniikka toimii ja pelaajan avatarin kehittäminen eri suuntiin heittää sekaan jopa pikkupikku ripauksen roolipelielementtiä. Taistellessa kertyvät kokemuspisteet leveloivat hahmoa luontevasti, minkä myötä saatavilla kykypisteillä soturin varusteista tulee mukavan nopeasti selkeän erilaiset alkuun nähden. Hahmonsa voi haluttaessa myös respekata, minkä ansiosta alussa valittu kehitysreitti ei ole mikään lopullinen valinta. Tämän myötä peliin voi hakea myöhemminkin uutta fiilistä, vaihtamalla hahmonsa pelityyliä ja varusteita täysin. Mutta tietysti pelaaja voi rynnätä kentälle koska tahansa muillakin kuin optimoiduilla varusteilla. Onhan se kivaa vaihtelua, jos nappaa käteen perusrynkyn sen viimeisen päälle tuunatun snaipperikiväärin sijaan.

Jukka O. Kauppinen

Lue koko arvostelu: MAG (PS3)

Mielenkiintoisinta luettavaa oli...

Katso tilanne vastaamatta

Muropaketin uusimmat