Uusimmat

Battlegroundsin isä PlayerUnknown ei alun perin osannut ohjelmoida edes pienenevää neliötä

11.07.2017 11:01 Muropaketin toimitus

PlayerUnknown’s Battlegroundsin isä, Brendan ”PlayerUnknown” Greene kertoo Rock, Paper, Shotgunin haastattelussa, ettei hän ollut alun perin kovinkaan taidokas ohjelmoija. 

Battle Royale -genreä edustava PlayerUnknown’s Battlegrounds on yksi tämän hetken kuumimmista videopeleistä. Nyt pelin suunnittelija Brendan ”PlayerUnknown” Greene on paljastanut Rock, Paper, Shotgunille, että hän oppi modaamisen ja ohjelmoinnin vasta innostuttuaan ARMA II -pelin DayZ-modista.

– Minulla oli oma DayZ-serveri, jossa aloin muuttamaan pieniä yksityiskohtia. Pidin DayZ:n Battle Royale -konseptista, joten lopulta päädyin kokeilemaan, osaisinko luoda itse kokonaisen modin, Greene kertoo.

ARMA II -pelin suosion laskettua Greene päätti siirtyä ARMA III -pelin modaukseen. PlayerUnknown ei kuitenkaan ollut omien sanojensa mukaan kovinkaan kaksinen ohjelmoija.

–Siihen mennessä olin suunnitellut nettisivuja, eli osasin lukea koodia, mutta olin huono kirjoittamaan sitä. Itseopiskelin ohjelmointia modin kehityksen yhteydessä katsomalla, kuinka muut modaajat olivat koodanneet omia modejaan, Greene jatkaa.

– Aluksi en osannut edes ohjelmoida pienenevää neliötä. Siitä syystä Battlegroundsin pelialue pienenee edelleenkin ympyrän muodossa.

Nykyään Greene johtaa itsenäisen PlayerUnknown’s Battlegroundsin kehitystä Etelä-Korealaisella Bluehole-pelistudiolla.

– En enää pääse itse koodaamaan, vaan työskentelyni on enemmän muiden ohjeistamista. Välillä minulle tulee työpäiviä jolloin minun ei tarvitse tehdä mitään ja pelaan työajalla Battlefieldiä tai jotain. Se tuntuu oudolta, Greene kertoo.

– Työssäni voin esimerkiksi kertoa peliä ohjelmoiville työntekijöille haluavani lamppuja joita pelaajat voivat halutessaan räjäyttää. Joskus minulla ei ole hajuakaan siitä, onko keksimieni ideoiden toteuttaminen mahdollista, jonka vuoksi ohjelmoijat pitävät minua välillä hulluna.

Rock, Paper, Shotgunin haastattelussa Greene kertoo myös suhteestaan Sony Onlineen sekä H1Z1:n kehitykseen sekä Battlegroundsin tulevaisuuden suunnitelmista. Koko artikkeli on luettavissa täältä.