Uusimmat

CD Projekt Red lupaa: Seuraava The Witcher -peli tehdään ilman crunchia

Kuva: © CD Projekt Red

23.03.2022 08:22 Muropaketin toimitus

CD Projekt Redin tuleva The Witcher -peli on aikomus tehdä ilman päivääkään crunchia.

Näin ainakin lupaa pelin tuore ohjaaja, Jason Slama, joka julkisti ottavansa odotetun saagan haltuunsa omalla Twitter-tilillään. Samassa yhteydessä hän lupaa, ettei kehittäjä aio crunchata ”hänen vahtivuorollaan”.

Crunch on pelialan termi, joka tarkoittaa käytännössä määrittelemättömiä ylityötunteja ja ylimääräisiä työpäiviä usein pelikehityksen loppupuolella, jotta peli saataisiin julkaisukuntoon. Yleisen näkemyksen mukaan kyse on tosin vain huonosta johdosta ja suunnittelusta, eikä crunchia pitäisi tapahtua lainkaan.

CD Projekt Red on joutunut useamman kerran kohun silmään omasta crunch-kulttuuristaan, jota studio harjoitti viimeksi Cyberpunk 2077:n kohdalla. Studio jopa määräsi crunchaamisen työntekijöilleen pakolliseksi viimeistellessään Cyberpunk 2077:ää julkaisukuntoon.

Slama on ollut aiemmin vastuussa studion menestyksekkäästä Gwent-digikorttipelistä, jonka hän kertoo viimeistelleensä ilman minkäänlaista crunchia.

Uusi The Witcher -peli siirtyy käyttämään Epic Gamesin Unreal Engine 5:tä, mutta sen enempää odotetusta tuotoksesta ei tässä vaiheessa vielä tiedetä.