Uusimmat

Cities: Skylinesista ei odotettu hittiä – ainakaan tällaista

03.09.2015 15:00 Jukka O. Kauppinen

Simcitystelevä Cities: Skylines on peli, jonka etenemistä on ollut ilo seurata. Muun muassa siksi, että se on hyvä peli. Ja lisäksi pitkästä aikaa kunnon iso suomalainen PC-peli kaiken mobiilitauhkan keskellä.

Pelin hittiytyminen oli sekin piristävä uutinen. Ja se tuli todella kovana yllätyksenä minun lisäkseni myös pelin tekijöille.

Colossal Order –studion toimari Mariina Hallikainen näet kertoo, että he odottivat pelille ehkä 300 000 kappaleen myyntejä, ehkä kesän loppuun mennessä.

”Se olisi ollut fantastista! Mutta me myimmekin sen määrän ensimmäisen 24 tunnin kuluessa! Se oli aivan hullua!”, Hallikainen ynnää GamesIndustry-pelialasivustolle.

Firman aiemmat pelithän olivat myyneet yhteensä sen noin 250 000 kappaletta, joten miljoonaluokkaan kimmonneen Skylinesin hittitahti on tuonut aivan uutta tärinää firman elämään.

Hallikainen ynnää myös, että yksi syy pelin menestykseen oli onnistunut guerillamarkkinointi. Peliä teki pieni 13-henkinen tiimi, joista yksi keskittyi yksinomaan modituen ja –työkalujen tekemiseen. Colossalit näet laskelmoivat, että paras tapa erottua EA:n SimCitystä ja muista vastaavista peleistä on panostaa modaajayhteisöön. Oikein laskelmoitu!

Laajemman artikkelin pelin julkaisuhämmennyksestä ja markkinoinnista voit lukea oheisen linkin takaa.

Lue juttu: GamesIndustry, Colossal Order: Selling Cities: Skylines

Lisää aiheesta

Cities: Skylines – suurennuslasissa suomalainen kaupunginrakennussimulaatio (osat 1-3)

Cities: Skylines (Linux, Mac, PC)

Cities: Skylines myi miljoonan

Cities: Skylines on maailman myydyin PC-peli – ja viidenneksi pelatuin (päivitetty)