Miksi DiRT Rally tehtiin Early Accessin kautta?

30.03.2016 19:00 Jukka O. Kauppinen

Ihan  näinä päivinä myös konsolimaailmaan laskeutuva DiRT Rally julkaistiin alkujaan PC-alustalle Steam-palvelun Early Access -palvelun kautta. Mutta miksi ihmeessä? Eikö Codemastersin kaltainen iso pelifirma muka pystyisi tekemään uutta rallipeliä ihan kertalaakista?

No, ei.

”Autopeligenre oli jo taantunut vuosien mittaan, joten uusi kilpa-ajopeli ei ollut enää lainkaan niin houkutteleva bisnesidis kuin aiemmin. Ja sitten kyse on vielä rallipelistä, eli nichestä nichen sisällä. Ja työstämämme prototyyppi oli paljon simulaatiomaisempi kuin aiemmin.”

Ei siis ihme, että Codemastersin päättäjiä hermostutti. Riskaabeli, nichen nicheen sijoittuva simulaatiopeli, joka ei välttämättä kiinnostaisi likimainkaan tarpeeksi ajopelien ystäviä, on vaarallinen paukku rahoitettavaksi.

Lopulta pöydällä olikin kaksi vaihtoehtoa. Joko proto heitetään roskikseen ja tehdään uusi, helpompi peli, tai annetaan sille vihreää valoa ja sukelletaan sokkona syvään päähän.

Early Access tarjosi kuitenkin kolmannen vaihtoehdon. Koska pelin saamasta vastaanotosta ei oltu varmoja, tarjosi Early Access vähemmän riskialttiin kiertotien. Pelin kehitystä voidaan jatkaa ja jos pelaajat tuntuvat kiinnostuvan, jos myynnit ovat riittävät, jos palaute on positiivista, niin tällöin pelin kehitykseen voidaan pistää lisää paukkuja ja tehdä siitä täysimittainen, kunnon AAA-tuote.

Kääntöpuolena oli tietysti se, että pahimmillaan pelinkehitys olisi voitu myös pysäyttää ja todeta, että tämä oli sitten tässä. Oneksi näin ei kuitenkaan käynyt.

Laajempi haastattelu DiRT Rallyn matkasta Early Accessin kautta täyteen kukoistukseensa löytyy GamesIndustry-saitilta.

Lue juttu: Shifting from AAA to Early Access

Lisää aiheesta

DiRT Rally nappaa kevyesti rallipelien kuninkuuden (PC)