Uusimmat

Domen arvostelussa Resident Evil 6 – putkea, kutien puutostiloja ja visuaalista loistoa

01.10.2012 18:00 Jukka O. Kauppinen

Heikki Takala on nautiskellut Resident Evil -kauhupeleistä siitä aivan ensimmäisestä osasta lähtien. Voi niitä kauhun hetkiä, mitä onkaan ollut tarjolla. ”!#%&%&!!#¤%&SEONZOMBI!!”, kuten Heikki varhaispään kalsarit pesuun -tilanteita muistelee.

Resident Evil 6 on kuitenkin lupauksista huolimatta ristiriitainen kokemus. Tuntuu kuin tekijät eivät oikein ole osanneet päättää millaista peliä he ovatkaan tekemässä, vaikka visuaalista loistoa riittääkin.

Sellaisena se on vangitseva. Resident Evil 6 juhlii korkeilla tuotantoarvoilla, eikä suvantokohtia juuri ole. Kenttien kierrätys on minimoitu ja joitakin hahmosta toiseen toistuvia välivideoita lukuun ottamatta jokaisen tarina tuntuu omaltaan. Jotkut tarinan osioista ovat tosin ristiriidassa keskenään, sillä päähahmosta riippuen tietyt avaintapahtumat suorittaa aina pelaaja, eivätkä kaikki kohtaukset, joissa hahmojen polut kohtaavat, ole aina aivan loogisia edelliseen kertaan verrattuna. Pienellä hiomisella tämänkin olisi voinut välttää, mutta se ei häiritse niin paljoa, että asiaan kiinnittäisi liiaksi huomiota.

Capcom ei myöskään liioitellut kertoessaan Resident Evilin pitävän sisällään käytännössä kolme peliä, sillä kampanjoiden tahkoamiseen tuhrautuu helposti yli 25 tuntia. Kampanjat on mahdollista pelata läpi joko pää- tai sivuhahmolla, joka muuttaa kokemusta ajoittain paljonkin. Hyvä näin sillä tarinan koettuaan pelaajilla on harvinaisen vähän aihetta palata takaisin tarinan pariin. Tai halua. Hyvin rakennetun tarinan vastapainona roikkuu räiskintä, joka on kaikkea typerryttävästä raivostuttavaan.

Lue koko arvostelu: Resident Evil 6 (PC, PS3, Xbox 360)