Doomin tekijä: väkivaltapelit vähentävät aggressioita
Wolfenstein 3D-, Doom- ja Quake-pelien koodillinen takapiru, ohjelmoijalegenda John Carmack, on ottanut tiukan kannan videopelien väkivaltakeskusteluun. Ja Carmack jos kuka tietää, onhan hän sentään se kaveri, jonka käsistä maailman kuuluisimmat räiskintäpelit ovat syntyneet.
”En ole ottanut koskaan vakavasti videopelien väkivaltadebaattia. Ei siinä ole ollut kyse muusta kuin irtopisteiden keräämisestä, että pääsisi telkkariin.”
”Jos menet vaikkapa QuakeConiin ja kuljeskelet ympäriinsä, niin vertaapa siellä olemisen fiilistä vaikkapa mitä yliopistoissa tehdään. Pelitapahtumassa porukka on rauhallisempaa ja jopa positiivisempaa.”
”On enemmän todisteita, että väkivaltaiset pelit vähentävät aggressioita ja väkivaltaa.”
Lähde: Doom Creator: Games Are Cathartic, Reduce Aggression and Violence
Lue myös
Real Warfare 2: Northern Crusades -ensikosketus – Total Warit on pelattu, juu