Uusimmat

Indie-pelien ja yllättäjien juhlaa

28.08.2008 16:15 Jukka O. Kauppinen

eDomen arvostelut ovat tarjoilleet viime päivinä melkoisia yllätyksiä – hyvässä ja huonossa mielessä. Esimerkiksi indie-pelirintamalla on nähty parikin häikäisevää ja lumoavaa teosta, kun taas tunnetumpienkin pelimiesten taholta on koettu karmaisevan ikäviä yllätyksiä. Mutta mitä..

Indie-juhlaa

Indie-miehet ovat pistäneet pelipakan uusiksi, jos vain pelien laadulla on merkitystä. Jonathan Blowin luomus Braid ja brittiläisen Introversionin Multiwinia pieksävät laadullaan ja viihdearvollaan isompienkin tekijöiden tuotokset

Braid (360)

Indiepelinkehittäjä Jonathan Blow on yksinäinen susi. Hän on jo pitkään kritisoinut nykypelejä samalla kun näiden budjetit kasvavat kasvamistaan. Blow on valinnut toisen tien – hän rahoitti yli 180 000 dollaria maksaneen Braidin omasta kukkarostaan. Summa kuulostaa isolta, mutta on murto-osa nykyisten pelituotantojen budjeteista ja sisältää kolmen vuoden kehityskulut.

Nyt huikean arvostelu- ja myyntimenestyksen jälkeen voimme todeta, että riski kannatti. Xbox 360:n Live Arcade -palvelussa julkaistu Braid on pelimaailman tämän hetken kuumimpia nimiä.

Multiwinia: Survival of the Flattest -ennakko (PC, Mac, 360)

Brittiläinen indie-pelitalo Introversion on firma, jonka pitäisi löytyä jokaisen omaperäisistä ja mielenkiintoisista peleistä pitävien fanituslistalta. Jos osoitetta www.introversion.co.uk ei ole selaimen bookmarkeissa, niin äkkiä, lisätkää jo!

Introversion on onnistunut löytämään pikkuruisen nichen, jossa pieni pelitalo pystyy selviytymään megalomaanisiin mittoihin kasvaneen pelibisneksen raa’assa maailmassa. Firman seuraava peli Multiwinia: Survival of the Flattest jatkaa omaperäisellä ja ah niin viihdyttävällä linjalla.

Iloisia yllätyksiä

Joskus positiivinen yllätys voi loikata eteen nurkan takaa. Monelleko jokin SBK 08 sanoo pelin nimenä mitään? Olisi syytä, jos tarjolla on esimerkiksi yksi parhaimmista ajopeleistä aikoihin.

SBK 08: Superbike World Championship (PC, PS3, 360)

Ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruussarjan virallinen kisapeli saapuu pitkä odotuksen jälkeen myös uusimmalle konsolisukupolvelle. Kehittäjäksi on valittu saman lisenssin kanssa aiemmin uurastanut italialainen Milestone. Etukäteen hehkutettu realismi on simulaatiotasoinen ja näin SBK 08 tuokin konsoliprätkäilyyn uusia tuulia.

Final Fantasy Tactics A2 – Grimoire of the Rift (DS)

Ensimmäisellä PlayStation-konsolilla kulttimaineeseen noussut Final Fantasy Tactics -taktiikkaroolipeli on jatkanut elämäänsä näihin päiviin saakka käsikonsoleilla. PSP:lle julkaistu vanhan pelin uudelleenversiointi ja erityisesti GBA:lle julkaistu Final Fantasy Tactics Advance olivat mainioita pelejä. Niinpä odotukset Advancen jatko-osan suhteen olivat suhteellisen korkealla.

Siren: Blood Curse (PS3)

Jostain syystä japanilaiset sietävät monia sellaisia asioita, joihin länsimaalaiset pelaajat hajoavat nanosekunnissa. Tästä johtuen moni japanilainen klassikkopeli on saanut täällä sangen penseän vastaanoton. Vaan miten kävisi, jos alkuperäinen tiimi ottaisi itseään niskasta kiinni ja päivittäisi vanhan klassikkopelinsä vastaamaan länsimaalaisten pelaajien pelimakua?

Ja kaameita pettymyksiä

Miksi isokaan raha ja nimekkäät tekijät eivät aina onnistu? Siinäpä kysymys. Chris Taylorin odotettu Space Siege oli yksi vuoden odotetuimmista PC-peleistä – mutta mitä saimme? Höyryävän kasan…

Space Siege (PC)

”Pelimaailman yksinkertainen totuus: kun Chris Taylor ja hänen tiiminsä julkaisevat pelin, meikäläisen korvat höröttävät innosta. Sen verran hyvän maineen mies on kuitenkin ansainnut Total Annihilationin ja Dungeon Siegen kaltaisilla peleillään. Nyt kaikki ei kuitenkaan näytä olevan aivan kohdallaan, sillä vaikka tiimin uutukainen on ihan kelvollinen peli, se on kaukana Gas Powered Gamesin totutusta tasosta. Mitä tapahtui, Space Siege?

Secret Agent Clank (PSP)

Secret Agent Clankin on tarkoitus olla Sly Cooper -henkinen hiiviskelyseikkailu, jossa vihollisten ja valvontamekanismien välttely on suuremmassa osassa kuin lievästi sanottuna räiskintäpainotteisissa Ratchet & Clank -emopeleissä. Tuotantoarvot ja lähtökohdat ovat kunnossa, mutta saadaanko näillä eväillä aikaiseksi kunnon peli?