Kickstarterien kuherruskuukausi on ohi
Kickstarter räjäytteli pankkitilejä vuonna 2012, kun joukkorahoittaminen nousi hetkessä huimaksi muoti-ilmiöksi. Näimme monia megakeräyksiä ja sitäkin useampia todella noloja yritelmiä. Nyt joukkorahoituksen kultakuume on kuitenkin ohi, sillä videopelikeräyksiin upotettiin vuonna 2014 alle puolet siitä mitä vielä edeltävänä vuonna.
Vuonna 2013 Kickstarter-palvelun videopelit-kategoriaan sijoitettiin rahaa liki 60 miljoonaa dollaria. Vuonna 2014 summa oli enää vain noin 25 miljoonaa.
Vuonna 2012 Kickstarterissa rahoitettiin onnistuneesti 298 videopeliprojektia, mutta ilman rahoitusta jäi 1125 peliä. 2013 luvut olivat 446/1420 ja 2014 391/1659.
Onnistuneiden projektien määrä oli siis korkeimmillaan 2013, minkä jälkeen luku laski 55 pelillä. Mutta samalla epäonnistuneiden projektien määrä kasvoi 1420:stä 1659:ään.
Tämä johti siis tilanteeseen, jossa viime vuonna peliprojekteja avattiin enemmän kuin koskaan, mutta pelaajakansa sijoitti puolet vähemmän rahaa kuin 2013.
Käytännössä Kickstarter-huuma on nyt ohitse, ja olemme palanneet niin sanotusti normaaliin tilanteeseen. Suurin hype on ohitse ja noloimmat wannabeetkin ovat rahoittuneet. Vaatimukset projekteille ovat kasvaneet, ja pelaajat vaativat yhä enemmän kunnon pohjustusta ja vakuuttavuutta, ennen kuin raharahat aukeavat.
Samalla palvelu, tai joukkorahoitus yleensäkin, on muuttunut hyväksi vaihtoehdoksi valtavirran ulkopuolelle sijoittuvien videopelin rahoituksessa. Sen varaan ei välttämättä kannata täysillä laskea, mutta Early Accessin rinnalla – tai siihen paritettuna – erikoisempienkin reboottausten ja ideoiden tekijöille on nyt enemmän rahoituskanavia kuin vielä muutama vuosi sitten. Ja se on hieno juttu.
Lisätietoja: Kickstarter in 2014
Lisää aiheesta
Elite Dangerous – kierros kotiaurinkokunnassamme
Obsidianin eeppinen roolipeli Pillars of Eternity saapuu maaliskuussa
RimWorld on tutustumisen arvoinen Dwarf Fortress -perillinen