Kilpajuoksu kuuhun alkoi – arvostelussa Buzz Aldrin’s Space Program Manager

03.11.2014 23:00 Jukka O. Kauppinen

Astronautti, kosmonautti. Nautti mikä nautti, pääasia että JOK nautti.

Avaruusohjelma on resurssienhallintaa ja excelöintistrategiaa. Budjetti on etenkin ensimmäisen vuosikymmenen aikana niukka, joten mitä sillä uskaltaa ostaa, mihin sijoittaa? Teknologioita kehittävät insinöörit, lennonjohtajat ja astronautit ovat inhimillisiä voimavaroja, joiden palkkaaminen ja kouluttaminen maksaa. Jokainen taivaalle sinkottava vekotin on ensin kehitettävä ja sitten vielä rakennettava. Kaikki se maksaa. Mihin on nyt varaa ja mihin projekteihin sijoitat henkilöstösi?

Nyt tarvittaisiin tyyppejä kehittämään miehitettyjä avaruusaluksia ja niiden kantoraketteja, mutta käytettävissä on vain luotainspesialisteja? Kohta pitäisi suorittaa avaruuskävely, mutta avaruuspuku on vasta puolivalmis. Onko missään muussa projektissa avaruuspukuosaajaa, jonka voisi irroittaa tähän? Eikä pelkkään tekniikkaan tuijottaminen riitä, sillä vaikka kantoraketin luotettavuus olisi jo yli 90 prosenttia ja avaruusaluskin jo 85-prosenttisen toimintavarma, niin sen kyytiin on saatava vielä osaava astronautti/kosmonautti. Ja silti loppumetreillä kaikki saattaa päättyä katastrofiin, jos lennonjohdossa on liian vähän henkilöstöä ja kriittisessä tehtävässä istuu tyyppi, joka ei vain osaa. Ja sitten kosmonautti kuolee avaruuskävelyllä.

Lue koko arvostelu: Buzz Aldrin’s Space Program Manager: Race to the Moon (Android, iOS, Mac, PC)

Lisää aiheesta

Armada 2526 + Supernova DLC (PC)

Civilization: Beyond Earth (Mac, PC) 

Eliten julkaisusta 25 vuotta 

Kerbal Space Program – indiepelien aatelia 

Pandora: First Contact (Linux, Mac, PC) 

Space Colony (pc) 

Spacebase DF-9 –ennakko (Linux, Mac, PC)

Star Chamber: The Harbinger Saga (pc) 

Muropaketin uusimmat