Uusimmat

Microsoft ei enää laskuta kehittäjiä päivityksistä

27.06.2013 19:00 Miikka Lehtonen

Kelkka kääntyy hitaasti, mutta kääntyypä kuitenkin. Microsoft on pikkuhiljaa perunut kehittäjiä ärsyttäneitä päätöksiään ja muuttanut käytäntöjään paremmiksi. Tuorein lähtijä? 40 000 taalan laskut päivityksistä.

Kun Phil Fish viime vuonna kertoi syyt sille, miksi mainion Fezin Xbox 360 -versio tulisi jäämään bugiseksi, moni yllättyi ja järkyttyi: firmalla ei ollut rahaa päivittää peliään. Microsoft kun laskutti 40 000 taalaa päivitysten testaamisesta ja prosessoinnista, mikä ei tietenkään paljon Activisionin tai EA:n taloutta heilauta, mutta voi kirjaimellisesti kaataa pienen indietiimin budjetin.

Kyseessä ei toki ollut uusi juttu, vaan yksi niistä monista Microsoftin käytännöistä, jotka ovat ärsyttäneet pelikehittäjiä jo pitkän aikaa. Ilahduttavasti Microsoft ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan päivityslaskut ovat nyt historiaa.

Eurogamer nimittäin uutisoi, että Microsoft on luopunut kevään aikana päivitysmaksuistaan, ainakin useimmissa tapauksissa. Ei aina, sillä firma varaa itselleen oikeuden veloittaa kehittäjiä, jotka julkaisevat turhan usein huonosti testattuja päivityksiä tai yrittävät selvästi väärinkäyttää systeemiä huolehtimatta itse omasta testauksestaan ja laadunvalvonnastaan. Se 40 000 taalaahan on tarkoitettu kattamaan Microsoftin laadunvalvontaprosessia ja kannustamaan kehittäjiä julkaisemaan kerralla kunnollista jälkeä, mikä ei tietenkään ole oikeasti realistinen tavoite.

Sitkeät nettihuhut kertovat myös, että Microsoft on julkistamassa näinä päivinä toisenkin tervetulleen uudistuksen, jonka myötä pienetkin kehitystiimit voivat helpommin julkaista omia pelejään Xbox Live Arcadessa. Tähän saakkahan homma on toiminut niin, että julkaisijoilla on ollut kalenterissa paikkoja, joissa ne saavat julkaista jonkun pelin. Jos ei ole paikkaa, ei ole asiaa julkaistakaan. Ja niinpä pienet kehittäjät ovat joutuneet solmimaan usein todella huonoja diilejä julkaisijoiden kanssa, jotta yleensäkään saavat pelinsä yleisön käsiin. Tiettävästi käytäntö on nyt siis muuttumassa, mutta enemmän siitä kun siirrymme huhuista faktojen puolelle.

Lähde: Eurogamer

Lisää aiheesta

Fez-tiimi julkaisee rikkinäisen päivityksen, koska vaihtoehtojakaan ei ole