Uusimmat

Pelien moraali mietityttää: onko virtuaalinenkaan kidutus ok?

10.12.2008 21:30 Jukka O. Kauppinen

Viimeisen viikon, puolentoista aikana nettikeskusteluja on käyty hieman erikoisemmasta aiheesta. Nimittäin kidutuksesta. Virtuaalisesta kiduttamisesta. Ja pelisuunnittelusta. Ja moraalista. Niin pelintekijöiden kuin pelaajienkin. Mihin vedetään peleissä raja?

Kaveri nimeltään Richard Bartle ei ole ihan se kaikkein turhin jätkä. Hän on toinen maailman ensimmäisen verkkoroolipelin, MUDin, luojista. Pätevä, älykäs ja vaikutusvaltainen veikko.

Niinpä nettilammikko läikkyikin, kun hän kritisoi World of Warcraft: Wrath of the Lich Kingiä ja erästä sen tehtävää. Tehtävässä kun oli pakko kiduttaa vankia, jotta pelaaja pääsisi eteenpäin.

”Verkkoroolipelissä kidutus ei sinänsä haittaa. Se on sellainen asia, jolla pelisuunnittelija antaa pelaajille valinnanmahdollisuuksia. Mutta kidutustehtävän sijoittaminen aivan normaaliin tarinankerrontaan, sen käsittely sivuseikkana, se soitti hälytyskelloja.”

”Eikö pelisuunnittelija nähnyt tehtävässä mitään ongelmaa? Vai ovatko he jopa tämän ratkaisun kannalla?”

Tästähän tietysti käynnistyikin perinteinen flamemyrsky, jonka tuttuun tapaan kohdistui aivan muihin asioihin kuin itse asiaan. Pelin, pelisuunnittelun ja tehtävän moraalien sijaan kommentaareissa on näemmä itketty aivan joutavia sivuseikkoja, joita Bartle on vastauksessaan purkanut.

Kannattaa lukaista: TortureTortuous Replies…Richard Bartle.

Lue myös

Arvostelu: Scene It? Box Office Smash (360)

Jäikö CSI maailman viimeiseksi flipperiksi?

Logitehiltä uusi pelinäppis: G13 Advanced Gameboard

Osallistu kilpailuun, piristä joulusi muhkeilla pelipaketeilla

Upeita Killzone 2 -kuvia ennakon höysteeksi